گروه اقتصادی: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در رابطه با دستور اخیر رئیس‌جمهوری در تغییر ساختار این سازمان گفت وظایف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنان به قوت خود باقی است.

فرهاد رهبر افزود:  با الحاق سازمان‌های مدیریت استانی به استانداری‌ها، سازمان، سبک‌، برنامه‌ریز و کلان‌نگر شده و در اجرای برنامه‌ریزی و تنظیم بودجه موفق عمل خواهد کرد.
وی در حاشیه مراسم بزرگداشت روز آمار در جمع خبرنگاران تصریح کرد:  در ارتباط این موضوع با بحث سرشماری باید گفت، رئیس سرشماری استان‌ها تاکنون استاندار بوده و در حال حاضر نیز با این تغییرات همچنان استاندار رئیس سرشماری استان است و خللی در امر سرشماری ایجاد نخواهد شد.رهبر با بیان اینکه استانداران درخصوص بودجه کشور با این اقدام اختیارات بیشتری پیدا می‌کنند، افزود:  این اقدام در راستای بهبود وضعیت برنامه‌ریزی، اجرای برنامه‌ها و نظارت بر بودجه کشور صورت گرفته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اظهار داشت:  وظایف سازمان مدیریت که برنامه‌ریزی، تدوین برنامه‌های بلندمدت و میان مدت، آمایش سرزمین، تنظیم بودجه برای این برنامه‌ها، اجرای بودجه و نظارت بودجه‌ای است، همچنان به قوت خود باقی می ماند.وی با تاکید بر اینکه با این اقدام زوائد سیستم برنامه‌ریزی کشور لغو می شود، گفت:  می‌خواهیم سازمانی چابک، برنامه‌ریز و کلان‌نگر داشته باشیم، که در انجام وظایف جدی خود در امر برنامه‌ریزی و تنظیم بودجه مبتنی بر برنامه و نظارت موفق عمل کند.
رهبر همچنین درباره سرشماری عمومی‌نفوس و مسکن که قرار است از 6 آبان‌ماه آغاز شود نیز با تاکید بر کاهش فاصله زمانی سرشماری عمومی نفوس و مسکن در کشور که هم اکنون 10 سال است، گفت:  باید یک دوره زمانی مناسب برای سرشماری باتوجه به امکانات و سرعت تحولات ایجاد شود.وی انجام سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 85 را یک کار ملی دانست و افزود:  این کار ملی نیاز به عزم ملی دارد زیرا نتایج این سرشماری دست مایه‌ای برای ساختن آینده کشور خواهد بود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ادامه داد:  هر اطلاعی که مردم در این سرشماری به ماموران آمارگیر بدهند مبنای شناخت استعدادها، امکانات، کمبودها و برنامه‌ریزی‌ها محسوب می‌شود.وی همچنین بر تقویت فرهنگ استفاده از اطلاعات آماری در کشور برای استفاده آنها در تصمیم گیری‌ها تاکید کرد.
محمد مدد رئیس مرکز آمار ایران نیز در حاشیه مراسم بزرگداشت روز آمار گفت:  کاهش زمان سرشماری عمومی نفوس و مسکن از 10 به پنج سال مستلزم تهیه یک طرح و تصویب آن توسط مجلس است.وی خاطرنشان کرد:  کاهش مدت زمان تهیه آمارها باعث افزایش دقت برنامه ریزان در انجام برنامه‌ریزی برای کشور بر پایه این آمارها می‌شود.
 مدد با اشاره به روز ششم آبان ماه سال جاری که آغاز روز سرشماری عمومی نفوس و مسکن در کشور است، گفت:  تمام برنامه‌ها مطابق برنامه‌ریزی‌ها پیش می رود.
وی با اشاره به اینکه جذب نیرو برای انجام کار سرشماری به میزان مناسبی تامین شده است، افزود:  15 درصد بیش از نیاز طرح سرشماری آمارگیر در اختیار داریم تا چنانچه در حین انجام طرح با مشکلی برخورد کردیم، بتوانیم از نیروی جایگزین استفاده کنیم.رئیس مرکز آمار ایران از آمادگی تمام تدارکات برای انجام طرح سرشماری خبر داد و از مردم تقاضا کرد که با صداقت و اطلاعات کامل به آمارگیران پاسخ دهند.
وی با اشاره به اینکه اولین سرشماری در ایران در سال 1335 انجام شده و پس از این تاریخ هر 10 سال یک بار طرح سرشماری انجام شده است، افزود:  در حال حاضر در کشورهای پیشرفته زمان سرشماری از 10 به پنج سال کاهش یافته و ایران نیز برای انجام این کار از امکانات کافی برخوردار است.
کد خبر 6502

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز