اسماعیل سلطنت پور : انتشار عکس و متنی کوتاه در توئیتر سفارت کره بار دیگر نگاه مردم ایران را متوجه کشوری کرد که در سخت ترین دوران یعنی ترکیب ویرانگر تحریم و کرونا نه تنها از کمک های انسان دوستانه سر باز زد که حتی مانع پرداخت پول های بلوکه شده ایران شد، پول هایی که در روزگار کرونا می توانست کمک های جدی در راه تامین نیازهای دارویی و درمانی کشور باشد.

سفارت كره

سریال کره ای بازی مرکب که این روزها حسابی سر و صدا به پا کرده، به بدهی هایی می پردازد که شخصیت های مختلف این سریال به بار آورده اند ، حالا انتشار یک توئیت فارسی در صفحه سفارت کره در ایران یک بار دیگر نام کره جنوبی را در ایران بر سر زبان ها انداخت.
ماجرای توئیت جنجالی سفارت کره به اهدای 2000عدد ماسک سه بعدی (کی‌اف۹۴) به یک بیمارستان خصوصی در تهران بر می گردد، عکسی که در آن تعدادی از مسئولان ارشد سفارت کره و بیمارستان در مقابل یک کارتن ماسک لبخند زنان و پیروزمندانه عکس یادگاری گرفته اند، البته کاربران ایرانی توئیتر بعد از انتشار آن حسابی از خجالت سفارت کره در آمده اند و تعداد زیادی از آنان خواستار پرداخت طلب های ایران شده اند هرچند برخی نیز از پذیرفتن این به اصطلاح هدیه که ارزش مادی آن حدود 4میلیون تومان ارزیابی می شود آن هم توسط یک بیمارستان خصوصی ابراز تاسف کرده اند.
ماجرای رفتار ظالمانه کره جنوبی با ایران به خصوص در دوران کرونا زمانی حائز اهمیت می شود که به خاطر می آوریم کره ای ها در سخت ترین همه گیری جهان به بهانه تحریم های آمریکا هیچ مراوده ای با ایران برقرار نکردند و اندک واکسن هایی که از طریق کره به ایران ارسال شد بعد از دریافت مجوز از آمریکا و نیز کسر هزینه آن از طلب های بلوکه شده ایران در بانک های کره بود.
با وزیر خارجه کره جنوبی در مورد مطالبات ایران از این کشور صحبت می کردم و این که بانک مرکزی ایران تصمیم گرفته از طریق داوری و حکمیت از بانک‌های کره‌ای به خاطر عدم پرداخت مطالبات ملت ایران شکایت کند. درخواست وزیر خارجه کره این بود که این موضوع متوقف شود تا راهی در این زمینه پیدا شود که البته ما تاکید کردیم که متاسفانه کره در این چند سال علی‌رغم وعده های خود برای حل این موضوع تاکنون به آنها در این زمینه عمل نکرده است.

طلب های ایران از کره جنوبی مربوط به فروش نفت به این کشور است که رقم آن حدود 7 تا 9 میلیارد دلار ارزیابی می شود که در دو بانک کره جنوبی به نام های "ووی بانک" و "بانک صنعتی بلوکه شده اند"، نکته حیرت آور ماجرا این است که کره ای ها از ایران برای نگهداری پول های ایران نه تنها سود پرداخت نمی کنند که خواهان کارمزد نیز هستند!
بعد از افزایش تنش بین ایران و کره جنوبی، در اواخر سال 99 یک کشتی تجاری کره توسط سپاه پاسداران توقیف شد ماجرایی که به سفر سراسیمه قائم مقام وزارت خارجه کره و بعد از آن نخست وزیر این کشور انجامید،‌هرچند اقای نخست وزیر چند روز بعد از اینکه در تهران وعده مساعدت برای پرداخت طلب های ایران را داده بود در کشورش برکنار شد.

با تغییر دولت در ایران فشار دیپلماتیک برای گرفتن مطالبات افزایش یافت، یک ماه قبل حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه در تماس تلفنی با همتای کره ای تاکید کرد: متاسفانه به دلیل عدم رسیدگی به مشکل منابع مالی ایران در کره و توقف مراودات تجاری بین دو کشور و حتی محدودیت‌های ایجاد شده در روند تجارت اقلام بشردوستانه، مردم ایران از این وضعیت به شدت ناراضی بوده و ادامه وضع موجود برای آنها غیرقابل تحمل است.
«چانگ ایی ینگ» وزیر امور خارجه جمهوری کره نیز در این گفت‌وگوی تلفنی مدعی شده بود همچنان پیگیر دسترسی کشورمان به منابع مالی خود در کره خواهد بود.
وی همچنین از خبر منتشر شده در خصوص منع ورود کالاهای کره‌ای به ایران ابراز نگرانی کرد و خواهان رسیدگی به این موضوع شد.
اشاره وزیر خارجه کره جنوبی به دستوری از طرف رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور است که طی آن ایشان خواستار ممنوعیت واردات لوازم خانگی ساخت کره جنوبی به کشور شده بودند.
امیر عبدالهیان در یک اظهار نظر دیگر که آن هم با سر و صدای زیادی همراه شد در جمع ایرانیان مقیم روسیه با اشاره به رایزنی اش با همتای کره ای گفته بود به وزیر خارجه کره جنوبی گفتم بچه‌های ما در خانه سریال کره‌ای می‌بینند و از ما می‌پرسند کره‌های مهربان در این سریال‌ها همان کسانی هستند که پول‌های ما را نمی‌دهند؟مثلا حتی ممکن است صداوسیمای ایران نیز بگوید که دیگر سریال‌های کره‌ی را پخش نمی‌کنیم در همین رابطه وزیر خارجه کره جنوبی تاکید داشت که این ارتباط فرهنگی بین دو کشور قطع نشود.

کد خبر 649974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    0 0
    فقط باکشورهای بدون دین و مذهب داریدمعاملات کلان میکنید