همشهری آنالین: وزیر امور خارجه تصریح کرد: پس از کامل شدن تولید سوخت در داخل کشورمان این تضمین را برای تامین سوخت مورد نیاز همه‌ کسانی که به سوخت هسته‌‌ای نیاز دارند می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه‌ کشورمان صبح یک‌شنبه (14 مهر) در کنفرانس خبری مشترک با همتای ونزوئلایی خود در پاسخ به سوالی درباره‌ اظهارات نقل شده از سلطانیه سفیر و نماینده‌ دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و این‌که اگر تضمینی به ایران داده شود، از ادامه‌ غنی‌سازی صرف‌نظر خواهد کرد؟ گفت: ایران از حق غنی‌سازی خود صرف‌نظر نمی‌کند و آقای سلطانیه نیز توضیحات لازم را درباره‌ دیدگاه‌شان ارایه کردند.

وی با اشاره به یک مثل قدیمی ایرانی که انسان از هر سوراخی یک بار گزیده می‌شود، اظهار کرد: ما قول‌های کشورهای مختلف در زمینه‌ همکاری برای فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای را تجربه کردیم که بدقول‌ترین آن‌ها آمریکا بوده که قرارداد ما به سال 1975 برمی‌گردد که این کشور متعهد به تولید 23 مگاوات برق هسته‌‌ای بوده است. آلمانی‌ها نیز امتحان خود را با تکمیل نکردن نیروگاه بوشهر و هم‌چنین برخی کشورهای دیگر پس دادند.

متکی با اشاره به مصوبه‌ مجلس مبنی بر تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌‌ای خاطرنشان کرد: این مساله به معنای ساخت نیروگاه‌ها و میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری است که تجربه‌ تاریخی ما ایجاب می‌کند که با تدبیر در این زمینه عمل کنیم و تدبیر ایران این است که در تولید سوخت برای نیروگاه‌هایش و احیانا برای دیگران خودکفا باشد.

به گفته‌ او، بر اساس قانون و حقوق مصرحه NPT ایران مصمم است که با خودکفایی کامل به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌‌ای ادامه دهد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: زمانی که تولید سوخت کامل شد این تضمین را می‌دهیم که نیاز همه‌ی کسانی که نیازمند سوخت هستند را تامین کنیم.

متکی پیش از پاسخ به سوال خبرنگاران، با اشاره به سفر وزیر امور خارجه‌ ونزوئلا به تهران گفت: سفر ایشان به تهران در راستای ادامه‌ مشورت‌های دو کشور پیرامون موضوعات مربوط به روابط دوجانبه و تحولات مختلف سیاسی بین‌المللی در دو منطقه‌ مهم آمریکای لاتین و خاورمیانه و نیز جهان است.

وی با اشاره به ملاقات‌های وزیر امور خارجه‌ ونزوئلا با مقامات کشورمان خاطرنشان کرد: امروز وی با وزیر صنایع و معادن ملاقات مفصلی را در پی‌گیری مطالب عنوان شده در گفت‌وگوی تلفنی رئیسان جمهوری دو کشور و نیز مرور مجموعه پروژه‌های صنعتی دو کشور و پیگیری تشکیل کمیته‌ای مشترک برای این پروژه‌ها دارد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: اراده‌ سیاسی رهبران دو کشور در جهت منافع دو کشور، برخی موانع ممکن را برطرف می‌کند که در دیدار دوجانبه نیز روابط خود را در حوزه‌های نفتی، بانکی، صنعتی و ایده‌ دو رئیس‌جمهور در مورد تشکیل صندوق مشترک و مراحل اجرایی آن را مرور کردیم.

به گفته‌ متکی، دو کشور دارای زمینه‌های فراوان و بنیه‌های خوب اقتصادی برای همکاری هستند که در این راستا میلیاردها دلار پروژه‌ مشترک به امضا رسیده و بخشی از آن‌ها در دست اجراست و بخشی پایان یافته است.

او هم‌چنین همکاری در زمینه‌ انرژی و تاسیس واحدهای متانول را از دیگر پروژه‌های مشترک بین دو کشور عنوان کرد که در چشم‌انداز روشن‌تر، دو کشور گام‌هایی را به سوی پیشرفت برمی‌دارند.

متکی هم‌چنین از سفر هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا در ماه‌های باقی‌مانده‌ سال جاری میلادی به تهران خبر داد و گفت: امروز وزیر امور خارجه‌ ونزوئلا دیداری با رئیس‌ جمهوری دارند که پیرامون سفر چاوز به تهران در ماه‌های باقی‌مانده‌ سال جاری میلادی هماهنگی می‌کنیم.

وی در پایان گفت: کمیسیون اقتصادی مشترک آتی دو کشور نیز امکاناتی برای فعالان اقتصادی دو کشور فراهم می‌کند.

کد خبر 64970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز