همشهری آنلاین: رئیس جمهور بولیوی روز یکشنبه 12 اکتبر اعلام کرد که انتخابات عمومی در این کشور در ژوئیه 2009 برگزار می‌شود.

به نوشته ال پاییس، اوو مورالس در جلسه‌ای  که با حضور حامیان وی برگزار شده بود ضمن بیان مطلب فوق گفت:  بلافاصله پس از تائید قانون اساسی جدید بولیوی در همه پرسی، انتخابات ملی در ژوئیه 2009 برگزار خواهد شد.

مورالس افزود: پس از انجام انتخابات ملی در ماه ژوئیه، احتمال می‌دهم که رئیس جمهور جدید در ماه اوت سال 2009 کار خود را آغاز کند.

این سخنان در حالی از سوی رئیس جمهور بیان می‌شود که حزب حامی مورالس موسوم به  نهضت سوسیالیسم بارها اعلام کرده است که استراتژی سیاسی این حزب، حضور مورالس و پیروزی وی در این دور از انتخابات به منظور اجرای قانون اساسی جدید با حمایت اکثریت اعضای پارلمان است.

در پیش نویس قانون اساسی جدید بولیوی ضمن آنکه تصریح شده رئیس جمهور تنها برای دو دوره می‌تواند انتخاب شود، اما بر این نکته نیز تاکید شده است که دوره‌های قبلی ریاست جمهوری پیش از اجرایی شدن قانون اساسی جدید به حساب نخواهند آمد. بر اساس همین قانون پیروزی مورالس در دور بعدی انتخابات بولیوی به منزله اولین دوره ریاست وی بر این کشور خواهد بود و نه دومین دوره.

این قانون اساسی آن گونه که مورالس رییس جمهوری بولیوی می‌گوید جهت پایان دادن به 500 سال استثمار جمعیت بومی بولیوی تدوین شده است.

برمبنای تغییرات انجام شده در پیش نویس قانون اساسی بولیوی، قدرت سیاسی بیشتری به جوامع سرخ پوست در این کشور اعطا خواهد شد.

در پیش نویس قانون اساسی جدید بولیوی همچنین پیشنهاد شده است که رییس جمهوری این کشور دو دوره 5 ساله متوالی این سمت را عهده دار شود. پیش نویس قانون اساسی جدید بولیوی پیش از تصویب نهایی باید به همه پرسی مردمی گذاشته شود.

کد خبر 64957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز