سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با بیان این‌که «توافق با آمریکا راحت‌تر از اجرایی کردن آن است»، گفت: آن‌ها موقع اجرا به دلیل آن‌که خود را ابرقدرت می‌دانند، زیر میز می‌زنند. تیم فعلی مذاکره کننده هسته‌ای نیز دغدغه اجرا را دارند و این دغدغه به حق است.

حمیدرضا آصفی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با برنامه بدون خط خوردگی رادیو، درباره مذاکرات وین با تصریح بر این‌که «برجامی که در دولت یازدهم امضا شد دیگر وجود نخواهد داشت»، ادامه داد: آن‌چه امروز در حال مذاکره است و قرار است به سرانجام برسد شکل و شمایل متفاوتی دارد و به همین جهت اساسا نام آن برجام نیست و باید اسم آن را «رفع تحریم» گذاشت.

وی از اصرار خود مبنی بر مذاکره ایران با «پنج به علاوه یک منهای یک» گفت و بیان کرد: نباید فراموش کنیم که کشور آمریکا از این توافق و مذاکرات خارج شده است و همیشه باید این موضوع را بر سر آمریکایی ها زد.

وی با اشاره به صحبت های باقری عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اظهار کرد: بنابراین صحبت ها، مشکلات و تنش های بین طرف های مذاکره کننده کاهش پیدا کرده است. اما باید ببینیم چه مشکلاتی کاهش پیدا کرده است و راجع به مسائل اصلی و جدی یعنی تضمین آمریکا برای لغو تحریم ها و راستی آزمایی چه تصمیماتی گرفته شده است.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با بیان این‌که «بنده نیز با آقای باقری به صورت محتاطانه هم عقیده هستم»، گفت: یک ضرب المثل انگلیسی وجود دارد که می گوید شیطان همیشه در جزئیات وارد می شود. کلیات ممکن است مورد توافق باشد اما وقتی وارد جزئیات می شوید، شیطان کار را خراب می کند.

وی یادآور شد: شب قبل از امضای برجام گفتم که توافق با آمریکایی ها راحت تر از اجرای آن است زیرا آمریکا موقع امضای توافق به آن نیاز دارد اما چون احساس می کند ابرقدرت است، موقع اجرا به آن بی محلی است. تیم فعلی مذاکره کننده هسته ای نیز دغدغه اجرا را دارند و این دغدغه به حق است.

آصفی از تلاش آمریکا برای توافق موقت گفت و اظهار کرد: آمریکایی ها احساس می کنند ایران در حال دستیابی به نقطه ای غیر قابل بازگشت است و به همین جهت پیشنهاداتی توسط تیم آمریکایی درز داده که ممکن است بایدن تواند ضمانت برای پابرجا بودن توافق را بدهد و به شرکت ها می تواند دستور دهد اگر تحریم ها مجدد برقرار شد، تا مدت ها می توانند تجارتشان را با ایران ادامه دهند.

کد خبر 649182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    1 0
    آها این برجام نیست توافق 1394 ؟ باشه این برجام نیست !!!!!!!!1
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    1 0
    باشه برجام نیست .... یه چیز دیگه است............!!!!!!!!!!!111