گروه شهری: درحالی‌که مدیرکل آسیب‌های اجتماعی شهرداری تهران خبر واگذاری مسئولیت ساماندهی کودکان خیابانی به شهرداری تهران را تایید نکرده و می‌گوید

 هنوز این موضوع از طریق شورای‌عالی اجتماعی به شهرداری ابلاغ نشده است، مرتضی صبوری، مدیر دبیرخانه شورای اجتماعی کشور به ایسنا گفت: مدیریت هماهنگی و امور پشتیبانی مربوط به ساماندهی کودکان کار و خیابانی در شهر تهران به شهرداری تهران سپرده شده است.

علاوه براین، سید نجم‌الدین محمدی،مدیرکل آسیب‌های اجتماعی شهرداری تهران در این باره به همشهری گفت: شهرداری تهران درصورتی این مسئولیت را تقبل می‌کند که همه امکانات، تجهیزات، بودجه و اعتبارات مرتبط به این حوزه را  در اختیار داشته باشد.

با این همه مرتضی صبوری می‌گوید: براساس توافقات صورت گرفته بین شهرداری تهران و سازمان بهزیستی در مورد ساماندهی کودکان کار و خیابانی، وبا توجه به ظرفیت بالای شهرداری تهران از بعد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، شورای اجتماعی کشور در جلسه چهل و هشتم خود برای ساماندهی وضعیت این کودکان در سطح کشور و از جمله تهران تصمیماتی اتخاذ کرد.

بر این اساس، مدیریت هماهنگی ساماندهی کودکان کار و خیابانی به‌عهده شهرداری تهران گذاشته شد و سایر سازمان‌های تخصصی، موظف به انجام وظایف قانونی خود در بعد اجرایی و نظارتی در هماهنگی با شهرداری تهران شدند و در سایر نقاط کشور این مدیریت به استانداران محول شده است.

نجم الدین محمدی این تصمیم را مربوط به دوره وزارت مصطفی پورمحمدی وزیر سابق کشور می‌داند که با درنظرگرفتن عملکرد موفقیت‌آمیز شهرداری تهران در عرصه‌های مختلف، پیشنهاد واگذاری مسئولیت مدیریت ساماندهی کودکان کار و خیابانی را به شهرداری مطرح کرد اما از آن زمان تا‌کنون در باره این تصمیم نه تبیین لازم صورت گرفته نه اسباب و لوازم و اعتبارات لازم پیش‌بینی شده و نه حیطه وظایف و اختیارات دستگاه‌های مسئول مشخص شده است.

مبنای عملکرد شهرداری

وی معتقد است تا زمانی که آیین‌نامه‌های لازم در این باره تدوین نشود مبنای عملکرد شهرداری تهران مصوبه سال 82 هیات وزیران است که در آن حیطه وظایف سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، وزارت کار و امور اجتماعی، اداره کل اتباع بیگانه و شهرداری تهران تعیین شده است.

محمدی ادامه داد: شهرداری تهران بر این اساس تنها وظیفه جذب و شناسایی و ارجاع کودکان کار وخیابانی را به مراکز ساماندهی سازمان بهزیستی بر عهده دارد.

وی افزود: شهرداری تهران به وظایف قانونی خود با تمام قوت عمل می‌کند و از 3 ماه قبل با همکاری سازمان‌های غیر‌دولتی کار ارزیابی کودکان کارو خیابانی را شروع کرده است به‌طوری که هم‌اکنون با پوشش 70 درصدی، تمام اطلاعات مربوط به کودکان خیابانی را تهیه، نیازهای آنها را شناسایی و طبقه‌بندی کرده و در 7 هزار پرونده گردآوری کرده است که آماده تحویل به مراکز ذی‌ربط است.

بنا براین گزارش، اخیرا شهرداری تهران با برگزاری میزگرد تخصصی تحت عنوان «توانمندسازی و ساماندهی کودکان کار و خیابانی» با رویکرد استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد مرتبط، طرحی را با مشارکت دفتر یونسکو در تهران تعریف کرده است که منجر به برنامه‌ریزی دقیق‌تری در خصوص ساماندهی وضعیت کودکان کار و خیابانی خواهد شد.

کد خبر 64912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز