پژوهشگران اتریشی می‌گویند یک تکنیک جدید ام‌آرآی ممکن است به تشخیص سریع‌تر و درمان افراد مبتلا به بیماری ام‌اس کمک کند.

MRI

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی این تکنیک می‌توان تغییرات شیمیایی در مغزهای افراد مبتلا به ام‌اس را در مراحل اولیه بیماری شناسایی کرد.

ولفگانگ بوگنر از مرکز ام‌آرآی «های فیلد» در دانشگاه وین و سرپرست این بررسی گفت: «تصویربرداری با تشدید مغناطیسی از مواد شیمیایی عصبی امکان شناسایی تغییراتی در مغز بیماران مبتلا به اسکلروز متعدد را در مناطقی را می‌دهد که ام‌آرآی معمولی دیده نمی‌شوند. این تغییرات مشاهده شده در نوروشیمی بافت ظاهرا عادی مغز با ناتوانی‌های بیماران تطبیق داشت.»

اسکلروز متعدد یا ام‌اس، یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی است که حدود ۳ میلیون نفر را در سطح جهان مبتلا می‌کند. این بیماری که در حال حاضر علاجی ندارد، می‌تواند باعث خستگی، درد، اختلال در هماهنگی حرارت و سایر علائم عصبی شود. فیزیوتراپی و داروها می‌توانند پیشرفت این بیماری را کُند کنند.

در حال حاضر ام‌اس را می‌توان با دیدن ضایعاتی در ماده سفید در تصویربرداری استاندارد ام‌آرآی شناسایی کرد. این ضایعات به از دست دادن غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین مربوط شده‌اند. این آسیب بافتی با چشم غیرمسلح هم قابل‌دیدن است، اما یافتن آسیب‌های ناشی از این بیماری هنگامی در مرحله میکروسکوپی یا مرحله بیوشیمیایی است، می‌تواند به تشخیص زودرس این بیماری کمک کند.

به گفته این پژوهشگران یک تکنیک پیشرفته به نام «طیف‌سنجی تشدید مغناطیسی پروتون» می‌تواند مواد تولیدشده در جریان سوخت‌وساز را که ممکن است بالقوه با ام‌اس مرتبط بودند، شناسایی کند.

این دانشمندان از این شیوه برای مقایسه تغییرات بیوشیمیایی در مغزهای ۶۵ نفر مبتلا به ام‌اس با ۲۰ فرد سالم استفاده کردند. آنها برای این تحقیق از یک اسکنر ام‌آٰرآی با قدرت مغناطیسی ۷ تسلا استفاده کردند.

 این پژوهشگران با این شیوه متوجه کاهش یک مشتق اسید آمینه به نام «ان استیل‌آسپارتات» (NAA) را در بیماران مبتلا به ام‌اس شدند. میزان‌های پایین NAA با اختلال سلامت نورون‌ها در مغز مربوط شده است.

همچنین افراد مبتلا به ام‌اس میزان‌های بالای «میو-اینوزیتول» (MI)، یک ترکیب دخیل در پیام‌دهی سلولی را داشتند. میزان بالاتر این ماده می‌تواند بیانگر فعالیت عمده التهابی باشد.

پژوهشگران می‌گویند این نتایج نشان‌دهنده نقش بالقوه این تکنیک جدید ام‌آرآی در شناسایی آسیب‌شناسی ام‌اس پیش از ظهور ضایعات غلاف میلین است.

البته پژوهش‌های بیشتری برای تایید این نتایج باید انجام شود.

به گفته این پژوهشگران در صورت تایید شدن این شیوه در مطالعات بالینی طولی، ممکن است این شیوه جدید تصویربرداری به به ابزار تصویربرداری استاندارد برای تشخیص اولیه، بررسی پیشرفت بیماری و زیر نظر گرفتن درمان در در بیماران مبتلا به ام‌اس‌ بدل شود و به همراه ام‌آرآی معمول به متخصصان بیماری‌های مغز و اعصاب کمک کند.

کد خبر 648710

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha