شنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

در انگلیس از این هفته چاپ تصاویر فجیع و تکان دهنده از اعضای آسیب‌دیده بدن سیگاری‌ها، روی پاکت‌های سیگار و بسته‌های تنباکو شروع می‌شود.

تصاویری که قرار است سیگاری‌ها با دیدن آن از کشیدن سیگار منصرف شوند. ریه‌ای در حال فساد، گلویی که سرطان شکلش را تغییر داده و یک پای مبتلا به قانقاریا نمونه تصاویری است که از ابتدای ماه اکتبر خریداران بسته‌های سیگار با آن روبه‌رو خواهند شد.

به نوشته بی‌بی‌سی، پیش از این، چنین روشی در برخی کشورها پیاده شده بود اما انگلیس اولین کشور در اتحادیه اروپاست که این روش را روی تمام بسته‌های دخانی آزمایش می‌کند، از جمله برای پاکت‌های توتون سیگارهای دست پیچ که برای بسیاری از سیگاری‌های جوان در این کشور به گزینه‌ای ارزانتر نسبت سیگارهای آماده و گران تبدیل شده است.

چاپ تصاویر هولناک روی بسته‌های سیگار، اولین بار در سال 2001 میلادی در کانادا شروع شد. اکنون برایان استوتن رئیس کنفدراسیون ملی خدمات بهداشتی بریتانیا می‌گوید: الگوی کانادایی ارزش پیروی را دارد. او می‌گوید: یک سوم کسانی که در کانادا سیگار را ترک کردند می‌گویند آنچه آنها را به ترک واداشت، دیدن این‌گونه تصاویر روی پاکت‌های سیگار بود. این دلیل خوبی است برای اینکه قانع شویم اینگونه اطلاع رسانی مؤثر است.

اما سایمون کلارک که یک گروه حامی سیگاری‌ها به نام فارست را اداره می‌کند، می‌گوید چاپ این تصاویر خیلی هم مفید نیست. کلارک این تصاویر را زننده می‌داند و می‌گوید: مردم از زیان‌های کشیدن سیگار آگاه هستند، دیگر چه دلیلی دارد که آزارشان دهیم؟

آنچه مسلم است این است که زندگی برای سیگاری‌ها در انگلیس دشوارتر شده و کشیدن سیگار روز به روز مقبولیت اجتماعی‌اش را  از دست می‌دهد. اسکاتلند در مارس 2006 پیشگام منع کشیدن سیگار در محل‌های کار سربسته شد و انگلستان، ایرلند شمالی و ولز هم سال گذشته از اسکاتلند پیروی کردند. با این حال تخمین زده می‌شود که هنوز 10 میلیون سیگاری در بریتانیا هستند که یک ششم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. در نتیجه سالانه 90 هزار نفر تنها در انگلستان دچار مرگ زودرس می‌شوند.

هشدارهای تصویری جدید روی پاکت‌های سیگار جایگزین‌هشدارهای متنی «سیگار می‌کٌشد» می‌شود که 5 سال پیش عرضه شد؛ البته این اقدامات می‌تواند برای کارآفرینان هم فرصتی ایجاد کند تا از بازار بهره بگیرند. مثلا یک  فروشنده آلمانی بعد از مواجهه با این هشدارها اقدام به فروش پاکت‌هایی برای سیگار کرد که روی آنها طرح گل چاپ شده بود.

کد خبر 64835

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز