قیمت‌های گاز در اروپا در روز سه‌شنبه در اثر کاهش مداوم جریان گاز از روسیه ۳۰ درصد افزایش یافت.

Gas

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین منابع اروپایی می‌گویند برای پانزدهمین روز متوالی است که جریان گاز از خط لوله «یامال- اروپا» که از  سیبری روسیه شروع می‌شود، به جای مسیر معمولش به غرب، به سمت شرق، از آلمان به لهستان، در جریان است.


داده‌ها از نقطه سنجش مالنو در مرز آلمان و لهستان در روز سه‌شنبه نشان داد که جریان گاز به سمت شرق افزایش یافته است و از ۵.۸ میلیون کیلووات‌ساعت در ساعت  (kWh/h) به  به ۹.۹ میلیون kWh/h افزایش یافته است.

عرضه گاز روسیه به اوکراین و اسلوواکی هم کاهش یافته است، اما کرملین به طور مکرر استفاده از منابع گازی‌اش برای زیر فشار قرار دادن اروپا را تکذیب می‌کند.

ولادیمیر پوتین ماه پیش گفت که آلمان به جای پایین آوردن قیمت‌ها، گاز روسیه را دوباره به لهستان و اوکراین می‌فروشد و واردکنندگان آلمانی را مسئول برعکس شدن جریان گاز و افزایش قیمت‌ها دانست. دولت آلمان تا به حال در این باره اظهارنظری نکرده است.

قیمت شاخص فروش عمده گاز هلند با افزایشی ۳۲ درصدی در بعدازظهر سه‌شنبه به ۹۵.۲۰ یورو برای هر مگاوات ساعت رسید. قیمت شاخص فروش عمده گاز بریتانیا نیز با افزایش ۳۸ درصدی به ۲۳۶ پنس برای هر «ترم» رسید.

کارشناسان می‌گویند پیش‌بینی آب‌وهوای سردتر هم در افزایش قیمت‌ها نقش دارد، اما کاهش جریان گاز روسیه عامل اصلی بالابرنده قیمت است.

توافق برای افزایش صادرات نفت

از طرف دیگر اعضای سازمان «اوپک پلاس» (۱۳ کشور صادرکننده نفت عضو  اوپک به علاوه ۱۰ کشور صادرکننده نفت عمده غیر عضو اوپک) برای افزایش تولید به توافق رسیدند و به این ترتیب خوش‌بینی خود را درباره این سویه اُمیکرون تاثیری کوتاه‌مدت بر رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، نشان دادند.

این اتحاد ۲۳ کشوری که عربستان سعودی از جانب اوپک و روسیه از طرف کشورهای غیر عضو اوپک آن را رهبری می‌کنند، بر سر طرحی برای افزایش حداقلی ۴۰۰۰۰۰ بشکه‌ در روز صادرات نفت در ماه فوریه (بهمن) توافق کردند.

قیمت نفت خام برنت در سال گذشته با شروع خروج اقتصاد جهانی از اعماق رکود سال ۲۰۲۰  افزایشی ۵۰ درصد پیدا کرد و روزهای اولیه سال ۲۰۲۲ در روز سه‌شنبه با افزایشی ۲ درصدی با قیمت بالای ۸۰ دلار برای هر بشکه معامله شد.

آمریکا از اوپک و کشورهای متحد اوپک به رهبری روسیه خواسته است صادرات نفت را برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و کمک به خروج اقتصاد جهانی از رکود افزایش دهند.

با اینکه کشورهای تولیدکننده نفت با افزایش کندتری را نسبت به آنچه آمریکا می‌خواست، انتخاب کردند، اما هر افزایش در حجم صادرات نفت خام نشان‌دهنده اطمینان به این است که سویه‌ اُمیکرون کرونا تقاضا برای سوخت را کاهش نخواهد داد.

اوپک در یک گزارش فنی این سویه کرونا «خفیف و کوتاه‌مدت» شمرد و چشم‌انداز اقتصادی خوش‌بینانه‌ای را ترسیم کرد.

این گزارش کمیته مشترک فنی اوپک می‌گوید: «این علاوه بر چشم‌انداز اقتصادی پایدار هم در اقتصادهای پیشرفته و هم اقتصادهای نوظهور است.»

در همین زمینه:

کد خبر 647920

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha