جمعه ۱۲ مهر ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سربازگیری اجباری از کودکان با وجود همه تلاش‌ها برای بازگرداندن کودک‌سربازان در منطقه بحران‌زده کیوو شمالی در شرق کنگو به خانواده‌ها و روستاهای‌شان، ادامه دارد.

خبرگزاری آلمان از نایروبی و گوما گزارش داد، بر اساس گزارشی که سازمان عفو بین‌الملل منتشر کرده است، از هر پنج کودک آزاد شده از دست گروه‌های مختلف مسلح، 2 کودک وادار به استفاده مجدد از سلاح می‌شوند.

بر اساس این گزارش، توافقنامه صلحی که در ماه ژانویه به امضا رسید، موجب تسکین مردم کیوو شمالی نشد. «این استان به شدت ناامن و وضع حقوق بشر همچنان شکننده است.»
این سازمان حقوق بشری، همه گروه‌های مسلح منطقه را مسوول کشتار جمعیت غیرنظامی، تجاوزهای خشونت‌آمیز و غارتگری‌ها دانسته است.

حدود یک سوم قربانیان تجاوزهای صورت گرفته، کمتر از 18 سال سن دارند. بسیاری از آنان به خاطر تنش‌آلود بودن اوضاع امنیتی نمی‌توانند به هیچ کمک پزشکی دسترسی داشته باشند و خانواده‌شان هم آنان را طرد می‌کند.

درخواست سازمان ملل
در همین حال سازمان ملل هم خواستار آزادی فوری 90 کودکی شده است که شورشیان در شرق این کشور ربوده‌اند. سازمان یونیسف از آن بیم دارد که این کودکان وادار به شرکت در درگیری‌های منطقه شوند. در بیانیه مشترک یونیسف و نماینده ویژه سازمان ملل برای کودکان در مناطق مشمول درگیری مسلحانه آمده است ربایش و سربازگیری از کودکان نقض حقوق جنگ و اقدام علیه بشریت است.

به گفته آنها، این کودکان دو هفته پیش در حملات متعددی که در استان اورینتال انجام گرفت، ربوده شدند. مقامات محلی گروه شورشی اوگاندایی ارتش مقاومت (LRA) را مسوول این حملات توصیف کرده‌اند که بر اثر آنها سه تن کشته و دو مبلغ مذهبی ایتالیایی ربوده شدند.[جزییات بیشتر]

کد خبر 64757

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز