دوشنبه ۸ مهر ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اتوبوس حامل نیروهای ارتش لبنان در شمال این کشور هدف حمله تروریستی قرار گرفت و منفجر شد

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، در این حمله که بر اثر انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در ورودی جنوبی شهر طرابلس واقع در شمال لبنان روی داد، حداقل 5نفر کشته شدند که 3 نفر از آنها از نظامیان ارتش لبنان بودند.

این انفجار همچنین 35 مجروح برجای گذاشت که حال برخی از مجروحان نیز وخیم گزارش شده است. نیروهای امنیتی لبنان پس از وقوع انفجار، محل حادثه را تحت محاصره‌ امنیتی قرار داده و سیستم‌های ویژه امنیتی، تحقیقات لازم را در این خصوص آغاز کردند.

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است. نیروهای امنیتی لبنان کمتر از یک ساعت پس از این انفجار، مالک خودروی به‌کار گرفته شده در انفجار دیروز را بازداشت کردند.

با توجه به سابقه این انفجارها بعید است بازجویی از مالک خودروی به‌کار گرفته شده در انفجار دیروز نتیجه‌ای در بر داشته باشد.

شمال لبنان به کانون شبه‌نظامیان افراطی و سلفی‌ها و جهادیون تبدیل شده است. تروریست‌های سلفی لبنان در تلاش هستند یک گروه شبه‌نظامی در مقابل حزب‌الله لبنان به‌وجود بیاورند.

ارتش لبنان 13 آگوست نیز هدف یک حمله‌ تروریستی قرار گرفت که بر اثر انفجار بمبی که اتوبوس حامل نظامیان و غیرنظامیان لبنانی را هدف قرار داده بود، 9 نظامی ارتش لبنان کشته و ده‌ها نفر دیگر نیز مجروح شده بودند.

فرماندهی ارتش لبنان با صدور بیانیه‌ای این حمله تروریستی را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: ارتش لبنان بار دیگر در راه تلاش جهت تحقق امنیت و ثبات در کشور و در حالی که گام‌هایی اساسی و جدی برای ایجاد مصالحه بین احزاب لبنانی صورت می‌گیرد هدف آشکار یک عملیات تروریستی جدید قرار گرفت که طی آن تعدادی از نظامیان و غیرنظامیان لبنانی به شهادت رسیده و مجروح شدند.

نبیه بری، رئیس مجلس لبنان هم هدف از انفجار دیروز در طرابلس را برهم زدن ثبات و امنیت لبنان دانست و گفت: لبنان یک بار دیگر قربانی تروریسم دشمنی می‌شود که می‌کوشد فضای آشتی ملی لبنان را برهم زند.

عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب هم انفجار صبح دیروز شهر طرابلس را محکوم کرد. عمرو موسی در بیانیه‌ای با اعلام این خبر افزود: دست‌های جنایتکاری وجود دارد که مخالف برقراری ثبات در لبنان است.

وی از رهبران لبنانی خواست با آشتی ملی و پایبندی به توافقنامه دوحه مانع تفرقه افکنی و اقدامات خرابکارانه در این کشور شوند.

نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهوری فرانسه نیز به‌عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا با ارسال پیام تسلیت به دولت لبنان این حمله‌ تروریستی را محکوم کرده و به ملت و دولت لبنان و خانواده‌های قربانیان این حادثه تسلیت گفت.

وی همچنین آمادگی کامل فرانسه را برای همکاری با مقامات لبنان و سازمان‌های امنیتی این کشور در امر مبارزه با تروریسم اعلام کرد. سارکوزی همچنین بر پایبندی جدی فرانسه به تعهدات برای تحقق صلح و ثبات در خاورمیانه تاکید کرد.

عبدالله دوم پادشاه اردن هم در نامه‌ای به میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان انفجار دیروز در طرابلس را محکوم کرد. سوریه هم انفجار در طرابلس لبنان را اقدامی تروریستی و جنایتکارانه دانست و آن را محکوم کرد.

چند روز پیش هم انفجار بی‌سابقه‌ای دمشق را لرزاند. این حوادث که شامل انفجارهای بمب، درگیری‌های مسلحانه و ضربه زدن به ارتش و سعی در وارد کردن نیروهای آن در درگیری‌های سیاسی بوده است، می‌تواند جامعه سیاسی لبنان را که به تازگی طعم شیرین توافق داخلی را می‌چشد دچار مشکلات عدیده کرده و شکستن توافق‌های سران لبنانی را محتمل سازد.

کد خبر 64619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز