گروه سیاسی: نمایندگان و رئیس مجلس روز یکشنبه با حضور در نهاد ریاست‌جمهوری روزه خود را به همراه اعضای هیأت دولت و رئیس‌جمهوری افطار کردند

 و پس از افطار در نشستی مشترک به اظهارنظر درباره مسائل مختلف روز پرداختند که این اظهارات به‌ویژه سخنان علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد به گلایه‌های دوستانه از یکدیگر شباهت داشت.

شرکت‌کنندگان در این نشست مشترک پس از حضور در مسجد سلمان نهاد ریاست‌جمهوری و اقامه نماز جماعت، روزه خود را افطار کردند و ساعتی پس از افطار، با حضور در سالن شهید بهشتی ریاست‌جمهوری، شنونده دیدگاه‌های میزبانان و میهمانان بودند.

ابتدا برخی از نمایندگان مجلس از جمله غلامرضا مصباحی‌مقدم، حمیدرضا کاتوزیان و رضا عبداللهی به نمایندگی از سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، انرژی و ضرورت رسیدن به اهداف چشم‌انداز 20ساله مطالبی بیان کردند.

سپس محمدرضا رحیمی معاون حقوقی و پارلمانی رئیس‌جمهوری، شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی، و سیدمحمد جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی، با اشاره به ضرورت تعامل بیش از پیش دولت و مجلس شورای اسلامی، گزارشی از روند اجرای طرح تحول اقتصادی و فرایند پیش‌رو و میزان رشد صنعت، مسکن و تولید نفت و انرژی در کشور ارائه دادند.

پس از آن بود که نوبت به روسای قوه مقننه و مجریه رسید. علی لاریجانی پشت تریبون قرارگرفت و ابتدا به احمدی‌نژاد به خاطر سفرپرکار نیویورک خسته نباشید گفت و سپس اظهارات انتقادگونه خود را آغاز کرد.

مسئله بودجه

لاریجانی در بخشی از اظهارات خود که از خبر سراسری تلویزیون پخش شد، با اشاره به قانون بودجه و با تاکید بر اینکه انتظار این است که برخی از اشکالات برطرف شود، اظهارداشت: در قانون بودجه دولت یک منطقی وجود داشت که در مجلس این منطق تغییر کرد.

وی افزود: اینکه بعد از مدتی مشخص شود که قانون درست اجرا نشده است، روال درستی نیست و انتظار مجلس از دولت اصولگرا این است که سمبل قانون‌گرایی باشد و این انتظار بجا و درستی است.

به گزارش دفتر امور رسانه‌ای ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری هم در اظهارات خود که به‌نظر می‌رسید پاسخ به گلایه لاریجانی باشد، با تأکید بر اینکه دولت و مجلس یار و همراه هم هستند، تصریح کرد: دولت نهم بیشترین پایبندی به قوانین و مصوبات مجلس را داشته است.

وی با اشاره به اینکه دولت نهم قانونمندترین دولت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: دولت، متعهد به اجرای قانون بوده و آن را وظیفه خود می‌داند و قانونمند بودن را نشانه انقلابی‌گری می‌داند.

احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه دولت نهم به قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی بیشترین پایبندی را نسبت به دولت‌های گذشته دارد، خاطر نشان کرد: دولت نظارت مجلس را بهترین هدیه برای خود می‌داند.

ماجرای بنزین

رئیس‌مجلس همچنین با اشاره به اختصاص بودجه 5/3میلیارد دلاری برای واردات بنزین گفت: راه حل این نیست که بر مبنای آنچه در گزارش وزارت نفت آمده است حدود 4میلیارد برای واردات بنزین اختصاص یابد، دولت باید در این بخش لایحه می‌آورد و رقم درخواستی را تغییر می‌داد.

به گزارش مهر، لاریجانی با تاکید بر اینکه تمایل دولت و مجلس گام برداشتن به سمت اهداف سند چشم‌انداز است، افزود: یکی از ملاحظات مجلس این است که تمام سازوکارهای اقتصادی به‌ویژه در بخش تولید و تورم در جهت رشد اقتصادی کشور تنظیم شود. 

وی خطاب به اعضای دولت گفت: مسئله دیگر موضوع تورم است. حتما دوستان ما در ارتباط با مردم بوده و متوجه هستند که نگرانی‌هایی دراین خصوص وجود دارد ولذا دولت هر لایحه‌ای در راستای کنترل تورم و رشد تولید ارائه دهد مجلس استقبال می‌کند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: گاهی اوقات گفته شده که هیچ‌یک از دولت‌های قبلی موفق به اجرای برنامه‌های توسعه نشدند، ولی با توجه به اینکه دولت‌های گذشته فراز وفرودهای مختلفی داشتند، برخی از آنها دربخش صنعت یا کنترل تورم برنامه‌های خوبی داشتند که سیاست‌ها عوض شد و باعث بروز برخی مشکلات شد.

رئیس‌جمهوری هم در بخشی از اظهاراتش که به‌نظر می‌رسید باز هم پاسخ به لاریجانی باشد، با اشاره به اینکه هیچ‌کدام از دولت‌های گذشته به اهداف برنامه‌های توسعه دست نیافتند، گفت: البته دولت نهم براساس آمار و ارقام مستند، بیشترین تحقق برنامه‌ها را داشته و در مقایسه با بقیه دولت‌ها بسیار موفق بوده است؛

با وجود این موفقیت‌ها عده‌ای بیرون از دولت و مجلس به تبلیغات منفی علیه دولت می‌پردازند و معتقدیم جوسازی علیه اقدامات دولت و زیر سؤال بردن ارزش‌ها ناشکری است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، احمدی‌نژاد  در بخش دیگری از سخنانش درباره قانون بودجه گفت: درست است که مجلس ریل‌گذار حرکت دولت است اما دولت هم نمی‌تواند با هرمشقتی در این ریل حرکت کند که نمونه‌ای از آن را در 5ماهه اول سال‌جاری شاهد بودیم که دولت با مشکلات فراوان توانست راه خود را طی کند.

علاقه دولت و مجلس

البته اظهارنظرهای رؤسای قوای مجریه و مقننه تنها شامل گلایه نبود. رئیس مجلس  گفت: از جمله توافقات دولت و مجلس می‌تواند این باشد که سیاست‌هایی که در بخش سرمایه‌گذاری وجود دارد دارای ثبات شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نمایندگان علاقه‌مند هستند تا به دولت کمک کنند، بر حل مشکلات موجود در برخی دستگاه ها از جمله مشکلات در بخش تولید انرژی و برق و همچنین وزارت آموزش و پرورش و وجود نظارت دقیق بر عملکردها تاکید کرد و نظارت کامل و دقیق را موجب حرکت جهنده در بخش اجرا دانست.

رئیس قوه مقننه در ادامه به روحیه خدمت در دولت نهم اشاره و تصریح کرد: این روحیه باعث بروز ابتکار از جمله سفرهای استانی و حل مشکلات در بسیاری از استان‌ها شد. لاریجانی گفت: ایده‌هایی که دولت در راستای تحقق اهداف انقلاب دنبال کرده ، ارزشمند است و نمره خوبی دارد.

وی سخنان اعضای دولت و مجلس در این جلسه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: شاخص‌هایی که مطرح شد برخی انذاردهنده و برخی امیدوارکننده‌اند که هردو حالت باید مورد توجه قرار گیرد.

احمدی‌نژاد هم با تأکید بر اینکه قوای مجریه و مقننه در نقطه مقابل هم قرار ندارند بلکه در یک راستا و مکمل هم هستند، تصریح کرد: موفقیت دولت، موفقیت مجلس است و دولت بدنه کارشناسی مجلس است.

کد خبر 64618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز