سرانجام پس از تاخیرهای بسیار، تلسکوپ فضایی جیمز وب، زمین را ترک و ماموریت بزرگ و مهم خود را شنبه گذشته آغاز کرد.

جیمز وب

به گزارش روزنامه همشهری، روزنامه گاردین در این باره نوشت که این تلسکوپ پس از سفری تقریبا یک ماهه به مقصد می‌رسد و پس از آن کار استقرار انجام می‌شود.

در میان ذوق‌زدگی بسیار، دست‌کم یک محقق بر این باور است که تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) می‌تواند منادی اخبار بد باشد.

«میچیو کاکو» فیزیکدان مشهور جهان،  یکی از دانشمندانی که مسئول نظریه ریسمان است گفت که او فکر نمی‌کند انسان‌ها باید با بیگانگانی که پیدا می‌کنیم، تماس بگیرند. نظریه ریسمان، یک چهارچوب تئوریک فراهم می‌آورد که در آن ذرات نقطه‌ای فیزیک ذرات با اشیاء یک بعدی به نام ریسمان‌ها جایگزین شده‌اند.

او هفته پیش در یک مصاحبه گفت: «به‌زودی ما تلسکوپ وب را در مدار داشته و هزاران سیاره برای تماشا خواهیم داشت و به همین دلیل است که فکر می‌کنم احتمال تماس ما با یک تمدن بیگانه بسیار زیاد است. برخی از همکاران من هستند که معتقدند ما باید با آنها تماس بگیریم. من فکر می‌کنم این یک ایده وحشتناک است.»

شاید وقتی آنها را کشف ‌کنیم پیامی مانند «ما با آرامش می‌آییم» ارسال می‌کنیم و بیگانگان آن را به معنای «بیا بر ما حکومت کن» تفسیر می‌کنند. وقتی صحبت از این می‌شود که در صورت کشف حیات بیگانه چه اتفاقی می‌افتد، می‌توانیم در حدسیات بی‌پایان شرکت کنیم. در عوض، بیایید چند لحظه وقت بگذاریم تا برخی از حقایق کلیدی در مورد JWST را بیان کنیم.

جهان پس از جیمز وب | آیا تلسکوپ جدید بیگانگان را در فضا کشف می‌کند

کشف بیگانگان

ناسا تلسکوپ را به نقطه دوم لاگرانژ (L۲) می‌فرستد. این مکان ویژه‌ای است که در آن تلسکوپ می‌تواند در یک خط با زمین بماند، در حالی که به دور خورشید در فاصله ۵/ ۱میلیون کیلومتری از خانه می‌چرخد. از سوی دیگر، هابل درست بالای سیاره ما در فاصله ۳۲۵ کیلومتری قرار دارد. به لطف این نقطه برتری باورنکردنی، JWST به ما این امکان را می‌دهد که کیهان را به روش‌های جدید و هیجان‌انگیز ببینیم و مطالعه کنیم. JWST به محققان این امکان را می‌دهد که منشاء جهان را مطالعه کنند و با هر شانسی، سیاره‌هایی را در کهکشان ما پیدا کنند که قادر به پشتیبانی از حیات هستند. و این بدان معناست که ما می‌توانیم در سال‌های آینده، بیگانگان را با آن کشف کنیم. اما واقعا این به چه معناست؟ ما هیچ راهی برای دانستن نوع بیگانگانی که ممکن است کشف کنیم، نداریم. شاید آنها آمیب‌مانند باشند. یا شاید ما یک سیاره نوپا پیدا کنیم که در آن گیاهان و جانوران در آن شکوفا می‌شوند، اما هوش هنوز تکامل نیافته است و بله، حتی می‌تواند به این معنی باشد که ما حیات هوشمندانه‌ای پیدا می‌کنیم. تنها چیزی که می‌توانیم با اطمینان بدانیم این است که هر زندگی که می‌توانیم پیدا کنیم باید بسیار بسیار ترسناک باشد. تقریباً هر تمدنی که روی زمین ساکن است یا با تمدن‌های دیگر جنگیده یا تحت سلطه یک یا چند تمدن بوده است. حتی امروزه، ۸میلیارد نفر در زمین زندگی می‌کنند که تحت یک سیاست نابودی متقابل تضمین شده در سراسر سیاره زندگی می‌کنند.

جهان پس از جیمز وب | آیا تلسکوپ جدید بیگانگان را در فضا کشف می‌کند

دنیای ما دنیای آنها

از نظر عینی، تقریباً همه چیز در مورد وضعیت جهان ما نشان می‌دهد که خشونت در جایی که انسان‌ها هستند، اجتناب‌ناپذیر است. اگر با یک گونه باهوش ملاقات کنیم، احتمالاً به جنگ آنها خواهیم رفت. در این بین، پیش‌آگهی برای هر نوع زندگی غیرهوشمندی که با آن مواجه می‌شویم بدتر است. در حال حاضر بیش از ۴۱هزار گونه روی زمین در معرض خطر انقراض قرار دارند. برای محافظت از موجودات بیگانه‌ای که با آنها روبرو می‌شویم در برابر نابودی بی‌وقفه خود، باید نسبت به دنیای‌ آنها با احترام بیشتری نسبت به دنیای خودمان رفتار کنیم. با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که زندگی در آنجا وجود داشته باشد. حتی اگر وجود داشته باشد، هنوز ده‌ها، قرن‌ها یا هزاره‌ها طول می‌کشد تا بتوانیم به اندازه‌ کافی دور برویم یا فناوری مناسب را برای یافتن آن توسعه دهیم. اما اگر وجود دارد و آنها به اندازه کافی قدرتمند نیستند که ما را از انجام کارهایی که همیشه انجام می‌دهیم بازدارند، امیدواریم تا زمانی که یاد نگیریم چگونه برای همه، از جمله خودمان، همسایگان بهتری باشیم، آنها را پیدا نکنیم.

کد خبر 646056

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha