همشهری آنلاین: قالیباف در مراسم کلنگ‌زنی باغ هنر گفت: این آخرین بخش از مجموعه بزرگ تپه‌های عباس‌آباد بود که کلنگ‌زنی آن باقی مانده بود و تمامی پروژه‌ها در زمان‌بندی اعلام شده پایان می‌یابد.

به گزارش ایسنا در این مراسم که دوشنبه (8 مهر) برگزار شد، قالیباف با بیان این که حدود چهارمیلیون متر مربع فضای فرهنگی در شهر تهران در حال احداث است، افزود: این مجموعه‌ها شامل مساجد، سالن‌های نمایش، آمفی تئاتر و سالن نمایش‌های آیینی و فرهنگسراها می‌شود.

مسؤولیت شهر آفتاب با شهرداری تهران نیست

قالیباف در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری تهران نمونه همین سرمایه‌گذاری را در پروژه «شهر آفتاب» که مدت‌هاست در جنوب تهران شروع شده انجام نمی‌دهد، تا این پروژه نیز اجرا شود؟ توضیح داد: در حال حاضر پروژه نمایشگاه بین‌المللی شهر تهران همانند یک کارگاه فعال است و با سرمایه‌گذاری شهرداری تهران انجام می‌شود.

وی یادآورشد: سه ماه قبل اعلام کردیم که قرارداد سرمایه‌گذاری شهر آفتاب در نیمه اول امسال امضا می‌شود و در حال حاضر موافقتنامه اولیه آن امضا شده و در چند روز آینده نهایی می‌شود.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه مسئولیت شهر آفتاب با شهرداری تهران نیست و این مجموعه چند ده هزار هکتاری معتلق به آستان امام خمینی (ره) است، تصریح کرد: شهرداری تهران فقط در بخش نمایشگاه بین‌المللی مسئولیت اجرایی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر مجموعه پروژه«شهر آفتاب» متعلق به شهرداری تهران نیست، چرا شما کلنگ آن را بر زمین زده‌اید و چرا مصوبه شورای شهر تهران را دارد؟ بیان کرد: به نظر می‌رسد خبرنگاران در مورد بخش‌های مختلف این پروژه دچار اشتباه شده‌اند، شهر آفتاب مجموعه‌ای شهری با نوعی جدید از طراحی است که حدود 8 ماه قبل کلنگ آن بر زمین زده شده است و مدیریت آن بر عهده آستان مقدس حضرت امام خمینی (ره) است و موضوع این پروژه در شورای عالی شهرسازی و معماری نیز مطرح و به تصویب رسیده است.

قالیباف خاطرنشان کرد: شهرداری تهران در این مجموعه به عنوان منطقه 23 شهر تهران امورات شهری این منطقه را کنترل و نظارت می‌کند، اما وظیفه‌ای در مورد ساخت شهر آفتاب ندارد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد لازم است دوستان در مجموعه طرح جامع شهر تهران، توضیحات لازم را در مورد شهر آفتاب به شما بدهند، چرا که برداشت شما از این مجموعه درست نبوده است.

قطب‌های گردشگری را برای شهر تهران طراحی کرده‌ایم

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که شهرداری تهران چه اقداماتی را برای جذب توریست و نیازهای گردشگران داخلی و خارجی در شهر تهران داشته است، اضافه کرد: از جمله اقدامات شهرداری تهران برگزاری تورهای تهران گردی از دو سال گذشته است. همچنین زمینه‌های تشکیل قطب‌های گردشگری را در شهر تهران فراهم کرده‌ایم و مجموعه‌هایی نظیر برج میلاد و مجموعه‌های در حال احداث تپه‌های عباس‌آباد از جمله این قطب‌های گردشگری هستند که به زودی توجه گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود جلب می‌کند.

وی اظهارکرد: به عنوان مثال شهرداری تهران تاکنون در تپه‌های عباس آباد بیش از270 میلیارد تومان هزینه صرف کرده است، همچنین برخی از اقدامات در مجموعه دامنه «البرز» و اقدامات صورت گرفته در رود دره‌هایی نظیر «کن» و «مقصودبیگ» از جمله این اقدامات است.

حتی یک متر از فضای برج میلاد را نفروخته‌ایم

 قالیباف در پاسخ به این سوال که برخی از آگهی‌های تبلیغاتی برای فروش بخش‌هایی از مراکز تجاری برج میلاد دیده شده است، اذعان کرد: 13هزار مترمربع بنای بالای برج هیچگاه به معنای واگذاری قطعی به فروش نرفته است و ملکیت آن برای شهرداری تهران است، اما مغازه‌ها و برندهایی که متقاضی حضور در این مجموعه‌ از برج هستند، می‌توانند برای مدت مشخصی آن را اجاره کنند، ضمن اینکه عمده این فضاها متعلق به بخش‌های فرهنگی و هنری است و فقط لابی پایین برج می‌تواند برای مدت دو تا 5 سال اجاره طولانی مدت شود، اما هیچ فروش متری در این محدوده برج صورت نمی‌گیرد.

وی اظهار کرد: در فاز دوم برج میلاد که شامل مرکز تجاری و هتل آن می‌شود، به دلیل آن که سرمایه‌گذار خصوصی در این مجموعه فعال می‌شود، طبیعتا همه اقدامات را بخش خصوصی انجام می‌دهد.

شهردار تهران گفت: مناقصه انتخاب سرمایه‌گذار فاز دوم برگزار شده و به زودی انتخاب می‌شود.

تپه‌های عباس‌آباد نگین درخشان تهران می‌شود

 وی همچنین در مراسم کلنگ زنی «باغ هنر» خاطرنشان کرد: از روز اول فعالیت در شهرداری تهران بر این موضوع تاکید داشتیم که شهرداری تهران فقط یک نهاد خدماتی نیست و به روح و کالبد شهر به طور همزمان می‌پردازد چرا که انسانها باید رشد و تعالی روحی خود را در شهر داشته باشند و باید نیازهای مادی و معنوی و مسایل فرهنگی و هنری در زندگی آنها به شکلی مستمر وجود داشته باشد.

قالیباف افزود: بر طبق هدف‌گذاری‌های طرح جامع فضاهای کالبدی در بعد فضاهای فرهنگی تلاش شده است تا شهر را به گونه‌ای طراحی کنیم که خانه به خانه در مسایل فرهنگی رسیدگی و انجام وظیفه صورت گیرد.

وی عنوان کرد: تپه‌های عباس‌آباد بزودی تبدیل به قطب فرهنگی، مذهبی و هنری شهر تهران در مقیاس فراملی می‌شود و همچون نگینی در شهر تهران می‌درخشد.

شهردار تهران یادآورشد: در بخش مذهبی این مجموعه مصلی تهران قرار دارد که البته شهرداری تهران مسئولیت و نقشی در ساخت آن ندارد و من به عنوان یک شهروند و مدیر شهر اعلام می‌کنم که شهرداری تهران این آمادگی را دارد که هر اقدام لازم و همکاری را در راستای تکمیل و آماده سازی این مجموعه بزرگ داشته باشد تا در کمترین زمان ممکن انجام شود.

باغ موزه دفاع مقدس، تا دهه فجر افتتاح خواهد شد

وی اظهارکرد: در بخش فرهنگی و هنری تپه‌های عباس آباد نیز «باغ موزه دفاع مقدس» که تا دهه فجر افتتاح خواهد شد و «باغ موزه بانک ملی» که مجموعه‌ای از طلا و جواهرات برخی از اقلام گرانقیمت در آن نگهداری می‌شود، افتتاح می‌شود و تبدیل به مجموعه‌ای کم نظیر در دنیا خواهد شد. در این مجموعه همچنین «باغ کتاب»، «کتابخانه ملی» و «باغ نمایش» نیز قرار دارد.

قالیباف تصریح کرد: به دلیل آن که بخشی از زمین تپه‌های عباس آباد توسط اتوبان شهید مدرس جدا شده است، مجموعه تفریحی «تپه‌های عباس آباد» به ضلع غربی مجموعه منتقل شده و بدین ترتیب «پارک آب و آتش » ، «پارک بنادر» ،« مجموعه منظومه شمسی » و «پارک جست‌وجو» در این محدوده قرار می‌گیرد و تا پایان سال نیز طبق قول قبلی آماده بهره‌برداری می‌شود .

وی اضافه کرد: همچنین پلی زیبا با طراحی مدرن برای اتصال بخش غربی و شرقی و گذر از روی اتوبان مدرس در نظر گرفته شده است، که عابران و گردشگران می‌توانند به صورت پیاده و یا از طریق وسایل سنتی تعبیه شده در آنجا از این گذر عبور کنند.

شهردار تهران با اشاره به حضور خود در مجموعه «تالار بزرگ وزارت کشور» تاکید کرد: این مجموعه علیرغم بزرگ بودن و قابلیت‌های فراوانی که دارد، برای استفاده فرهنگی مناسب نیست و متاسفانه چنین فضاهای بزرگ و همراه با امکانات لازم در شهر تهران بسیار محدود است، به همین دلیل سالن استاندارد و مکانیزه 5 هزار نفری «باغ هنر» در این مجموعه طراحی شده است که با احتساب بخش رو باز آن بیش از 8 هزار نفر را در خود جای می‌دهد.


افتخار می‌کنیم که رسانه‌ها از ما توضیح می‌خواهند

قالیباف در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد: زمان اعلام شده برای تکمیل پروژه «باغ هنر» قبل از آن صحبت و توافقات من با پیمانکار و کارفرمای آن اعلام نمی‌شود، اما پس از تصمیم‌گیری در مورد این زمان‌بندی، روز شمار این پروژه نصب خواهد شد.

قالیباف ادامه داد: بجز سالن اجتماعات 5 هزار نفری مابقی پروژه 30 ماهه آماده می‌شود، اما این سالن به دلیل ویژگی‌ها و امکانات خاصی که نیاز دارد، به زمان بیشتری احتیاج خواهد داشت.

وی خطاب به خبرنگاران اعلام کرد: علت این که در مورد زمان‌بندی تاکید دارم این است که خبرنگاران با حساسیت خاصی این موضوع را پیگیری می‌کنند. مثلا حدود 12 سال بود که برج میلاد در گوشه‌ای از شهر باد و خاک می‌خورد و هیچکس هم از کسی هم نمی‌پرسید که در مورد آن چه کاری کرده‌اند، اما در این 30 ماه که شهرداری تهران این پروژه را فعال کرده است و پیشرفت کارخوب است، همیشه از ما در مورد این پروژه سوال می‌کنند در حالی که شهرداری تهران این پروژه را با سختی و مشکلات زیاد تحریم‌ها در مورد آسانسور، شیشه‌های سازه و برخی تجهیزات دیگر انجام داده است.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: حالا که پروژه را تمام کرده‌ایم و قرار بود روز پنجشنبه افتتاح شود، به دلیل قرار گرفتن در مابین تعطیلات به روز سه شنبه موکول شد اما بازهم برخی به دنبال پیدا کردن یک ایراد هستند و می‌خواهند حتی تا لحظه آخر نکته‌ای را در این میان پیدا کنند.

وی ادامه داد: البته ما افتخار می‌کنیم که رسانه‌ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی از ما توضیح می‌خواهند و ما هم به وعده‌های خود عمل می‌کنیم.

کد خبر 64590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز