مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیاز سالانه تأمین مسکن جدید در شهر تهران را ۱۵۰ هزار واحد مسکونی عنوان کرد و گفت: ۹هزار هکتار شامل ۱۵ درصد از عرصه‌های شهری پایتخت فرسوده است.

تهران - تهرون _طهران - طهرون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، کاوه حاجی علی اکبری  با بیان اینکه در حال حاضر مسأله مسکن در کلان شهرها به یک بحران تبدیل شده گفت: جهش قیمت مسکن در شهر تهران موجب خارج شدن تأمین مسکن از استطاعت خانواده‌ها شده است.

او افزود: علاوه بر این، میانگین مساحت هر واحد مسکونی در شهر تهران بالاتر رفته که این شرایط موجب شده است که بیش از ۴۰ درصد از خانواده‌ها در خانه‌های استیجاری زندگی ‌کنند و بعضاً تا ۷۰ درصد هزینه‌های خانواده‌های تهرانی صرف مسکن می‌شود.

حاجی علی اکبری با بیان اینکه  مسکن در کلانشهرها به ویژه تهران به یک بحران تبدیل شده است، گفت: به طور خاص در شهر تهران نیاز به سالانه دست کم ۱۵۰ هزار مسکن جدید داریم و علاوه بر تأمین این نیاز مسکن، لازم است به دست نیازمندان آن برسد. چراکه بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی دولت موظف است مسکن مورد نیاز مردم را تأمین کند. این درحالی است که در سال‌های اخیر به طور میانگین ۶۰ هزار واحد مسکن در تهران تأمین شده است که ۹۰ هزار واحد کمتر از نیاز است.

تنها راه تامین مسکن برای مردم

حاجی علی اکبری گفت: تأمین مسکن یکی از اجزا جدی نوسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده است. به طور خاص در ایران معیار جدی تعیین بافت‌های فرسوده میزان دوام ساختمان‌ها در برابر بلایای طبیعی و به طور خاص زلزله است. در فرآیند نوسازی به طور طبیعی مداخله در امور مسکن مردم شکل می‌گیرد و هدف آن ساخت مسکن مقاوم در برابر بلایای طبیعی است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران افزود: از طرف دیگر عرصه‌های قابل سکونت رها شده نیز یکی از بخش‌های اصلی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری محسوب می‌شوند. هر کدام از این دوگونه، ۴۵۰۰ هکتار از زمین‌های شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند که مجموعاً ۱۵ درصد از کل شهر را شامل می‌شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه در شهر تهران جز بازآفرینی و کارآمدسازی بافت‌های فرسوده راه دیگری برای ساخت و تأمین مسکن بیشتر برای مردم نداریم، گفت: در صورتی که به این مهم توجه نشود، روز به روز بر میزان مستأجران و سهم مسکن از هزینه خانواده‌های تهرانی افزوده می‌شود. بر اساس برآوردهای من در بافت‌های فرسوده تهران امکان ساخت مسکن به میزان ۲۰ درصد بیشتر از میزان فعلی فراهم است.

کم کاری دولت دربازآفرینی بافت فرسوده

علی اکبری در پایان با تاکید بر اینکه تقویت روند بازآفرینی بافت‌های فرسوده نیازمند مانع زدایی از سوی دولت است، گفت: یکی از دلایل عقب ماندگی کشور و به طور خاص شهر تهران در بازآفرینی و نوسازی بافت‌های فرسوده، کم کاری دولت در مانع زدایی از روند این مهم است. به طور خاص در حال حاضر بسیاری از خانه‌های موجود در بافت‌های فرسوده فاقد سند هستند و ساکنان آن‌ها حتی امکان شروع فرآیندهای مربوط به نوسازی را ندارند.

کد خبر 644952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha