یکشنبه ۷ مهر ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۲
۰ نفر

سال هاست که القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی، تجارتی را در اینترنت به راه انداخته‌اند.

سوژه‌های مورد نظر به‌صورت کاملا پنهانی، مورد تعقیب و تجسس قرار می‌گیرند. شرکت‌های سایت و اینتل سنتر (SITE و IntelCenter) توانسته‌اند نفوذ بیشتری نسبت به دیگر سازمان‌های اطلاعاتی در وب سایت‌های تروریستی داشته باشند.

در زمان شکل گیری القاعده، جاش دون تنها 9 سال داشت و بن ونزکه 15 ساله بود. درسال 1988، جاش و ونزکه دو جوان آمریکایی بودند که توجه چندانی به شبکه تروریستی القاعده به رهبری بن‌لادن نداشتند.

در حال حاضر دو دهه از آن زمان سپری شده و مسائل تغییر کرده‌است؛ جاش و ونزکه شدیدا به این شبکه تروریستی علاقه‌مند شده‌اند، به‌طوری‌که پیگیری فعالیت‌های این شبکه تقریبا به شغل اصلی آنها تبدیل شده است. در مقابل، القاعده نیز به دقت کارهای آنها را تحت نظر دارد.

جاش و ونزکه از افراد برجسته در «رهگیری‌های شبکه‌های اینترنتی ترور» در سراسر جهان محسوب می‌شوند. در آمریکا و بسیاری از کشور‌های دیگر، این اصطلاح به گروهی از مردم تعلق دارد که در طول روز از طریق سایت‌های اینترنتی به تعقیب القاعده و سازمان‌هایی که به او پیوسته‌اند، می‌پردازند. این 2 جوان آمریکایی دو تن از تعقیب‌کنندگان واقعی در دوران جهانی شدن تروریسم هستند.

شرکت‌های سایت و اینتل سنتر به‌ترتیب شرکت‌هایی هستند که توسط جاش و ونزکه تاسیس شده‌اند. آنها با وجود اینکه چهره‌های خیلی شناخته شده‌ای محسوب نمی‌شوند، اما از اعتبار زیادی در میان اجتماع نسبتا کوچک کارشناسان تروریستی برخوردار هستند.

رهگیری اظهارات بن لادن

این دو شرکت (که از قابلیت و اعتبار قابل ملاحظه‌ای در سطح جهان و در طول شبانه روز برخوردارهستند) تاثیرات جهانی و 24 ساعته بسیار چشمگیری داشتند. سازمان‌های جدید و سرویس‌های اطلاعاتی و دیگر سازمان‌های قانونی در سطح جهان غرب از مشتریان جاش و ونزکه هستند. شرکت‌های سایت و اینتل سنتر اطلاعات خود را از طریق ای‌میل، تلفن، دورنگار و یا مستقیما با تلفن‌های همراه و یا دستگاه‌های اطلاعاتی دیجیتال شخصی (PDA) به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

تقریبا هر جمله‌ای که از اسامه بن‌لادن در اینترنت منتشر می‌شود، بلافاصله توسط شرکت‌های سایت و اینتل سنتر منتشر می‌شود. آنها جملاتی را در وب سایت‌های به هم‌ریخته وابسته به القاعده کشف و سریعا آن را به کامپیوتر‌های مشتریان خود ارسال می‌کنند. این 2 شرکت تنها به دقایقی برای خلاصه کردن سخنان بن لادن نیاز دارند و پس از چند ساعت، ترجمه کامل سخنان بن لادن و تجزیه و تحلیل خود را در اختیار مشریان قرار می‌دهند.

آژانس‌های خبری، روزنامه‌ها و مجله‌ها به سختی در موقعیت دستیابی به اطلاعات و تحلیل آنها قرار می‌گیرند. ترجمه‌ها اغلب به‌صورت کلمه به کلمه به رسانه‌ها ارسال می‌شود. آنها سخنان بن لادن را، هرچند که دست دوم باشد، به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اروپا منتقل می‌کنند که این اقدام شگفتی آنها را به‌دنبال دارد.

موقعیت شرکت‌های سایت و اینتل سنتر نامشخص است. این شرکت‌ها در یک ساختمان اداری نامشخص در ساحل شرقی آمریکا مستقر شده و هیچگونه تابلوی مشخص‌کننده‌ای ندارند.

بخش کمی از فضای داخل شرکت – که در آن فرش دست باف، میزهایی با چراغ‌های مطالعه روشن، سیستم‌های تهویه هوا و آب سرد‌کن به چشم می‌خورد- برای تجارت در نظر گرفته شده است. جاش دون در حالی‌که فنجانی از چای سرد  در دست دارد، مهمان خود را به داخل اتاق کنفرانس دعوت می‌کند.

دیوارهای اتاق کنفرانس کاملا با نقشه پوشانده شده است. زمانی‌که او شرکت سایت را به همراه ریتا کاتز تاسیس کرد 23 ساله بود.
او می‌گوید: ما به راحتی افراد گروه جهادی را ردیابی می‌کنیم، او در توضیح بیشتر و برای ارائه هدف شرکت خود می‌گوید: ما به‌صورت آن‌لاین آنها را تحت نظر داریم و از هر کاری که می‌کنند مطلع می‌شویم.

زمانی‌که جاش و کاتز شروع به همکاری با یکدیگر کردند، دون دانشجوی دوره مطالعات خاورمیانه بود. اما در آن زمان شریک تجاری او فردی برجسته و شناخته شده بود. آنها فعالیت مشترک خود را از اواخر سال 1990 شروع کردند. کاتز یکی از اعضای اسلامگرا‌های تندرو بود. او یک یهودی متولد عراق بود و عربی صحبت می‌کرد. کاتز به‌عنوان یک زن مسلمان و با پوشش اسلامی توانسته بود در سازمان‌های اسلامی نفوذ کند.

با گذشت مدت زمان کوتاهی، ریتا کاتز و جاش دون جزو اولین کسانی بودند که تحرکات القاعده و گروهش را به‌طور آن‌لاین مورد بررسی قرار دادند. آنها شرکت سایت که مخفف جست‌وجوی اینترنتی تروریست هاست را تشکیل داده و فعالیت خود را با ردیابی اسلامگرا‌های تندرو آغاز کردند. مجله یو اس اولین مشتری آنها بود. ساز مان‌های دولتی سوئیس و خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر از جمله مشتریان بعدی بودند که خیلی سریع اطلاعات این شرکت تجاری را دنبال کردند.

امروزه این شرکت به یک بنگاه تجاری تبدیل شده است و در حال حاضر کار
دون و کاتز بیشتر به یک سرگرمی و کسب درآمد شباهت پیدا کرده تا ردیابی مداوم شبکه‌های تروریستی.

شرکت سایت تمایلی به تشریح روش‌های خود ندارد، اما حتی بدون چنین اطلاعاتی، بررسی جایگاه و عملکرد این شرکت، کار چندان دشواری نیست. دسترسی به شبکه‌های اطلاعاتی گروه‌های جهادی باعث شده که کاتز و همکارانش در به دست گرفتن ابتکار عمل به موفقیت دست یابند. ریتا کاتز درخصوص ماموریت مخفی قبلی خود می‌گوید: در هردو مورد باید کاملا مراقب می‌بودم تا هویت اصلی من فاش نشود.

در چند سال اخیر القاعده سازمان‌های ثابت آن‌لاینی را ایجاد کرده است. نقطه اتکای آنها تعدادی عرب زبان بود که در بحث‌ها و مذاکرات خود، از تروریسم دفاع می‌کردند. به‌طور کلی متولیان این سایت‌ها به سازمان‌های تروریستی اجازه می‌دادند برای ارسال سخنانشان، پخش فیلم‌های ویدئویی و یا بر عهده گرفتن حملات تروریستی، از این سایت‌ها استفاده کنند.

یکی از امتیازات شرکت سایت این است که خیلی زودتر از سرویس‌های اطلاعاتی و سازمان‌های دولتی وارد این بازی شده است. به گفته یکی از مقامات اطلاعاتی اروپا شرکت سایت 4 یا 5 سال زودتر از بقیه اقدام به این کار کرده است.

همکاری شرکت سایت با سازمان‌های دولتی بسیار مخفیانه است و در برخی موارد در قالب ماموریت‌های مخفیانه انجام می‌گیرد. در حالت کلی، محصولات این شرکت شامل خبر نامه‌هایی درخصوص فعالیت‌های طالبان، وضعیت و موقعیت آنان در عراق و آخرین اخبار درخصوص چت روم‌های – محیط‌های مجازی گفت‌وگو - گروه‌های جهاد است. علاوه بر اطلاعات اداری از سازمان‌های تروریستی، این شرکت همچنین گزارش‌هایی از فضای حاکم در سازمان‌های تروریستی ارائه می‌دهد.

اشپیگل- 29 اوت 2008

کد خبر 64448

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز