یکشنبه ۷ مهر ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

گروه ورزشی: تیم دوچرخه‌سواری ایران در مسابقات امیدهای جهان در ایتالیا در رشته استقامت با 4 دوچرخه‌سوار شرکت کرد که نتیجه بسیار بدی کسب کرد.

 بهترین عنوان دوچرخه‌سواران ما کسب مقام 93 جهان توسط حامد جنت بود که با 11 دقیقه و 18 ثانیه اختلاف با نفر اول این مقام را کسب کرد. حسین علیزاده دومین دوچرخه‌سوار ایرانی بود که به مقام 101 رسید و مهدی علمایی هم با 16 دقیقه و 19 ثانیه نسبت به نفر نخست در جایگاه 108 ایستاد.

حسین ناطقی، یکی از سرشناس‌ترین دوچرخه‌سواران تیم‌ملی ایران نیز به دلیل خراب‌شدن دوچرخه‌اش تنها 4 دور از این مسابقه را رکاب زد. رشته استقامت امیدهای جهان به مسافت 173/35 کیلومتر طی 10 دور در شهر وارسای ایتالیا برگزار شد و در پایان آن ‌فابیو آرنولو از کلمبیا با زمان 4 ساعت و 17 دقیقه و 2 ثانیه قهرمان شد. سیمونه پونزی دوچرخه‌سوار ایتالیایی دوم شد و یان دگنولپ از کشور آلمان نیز در مقام سوم قرار گرفت.

کسب نتایج ضعیف دوچرخه‌سواران ایرانی در مسابقات ایتالیا در شرایطی حاصل شده است که ادعاهای اخیر مسئولین این رشته نشان از چیزهای دیگری داشت. پیش از این گفته می‌شد که برنامه‌های دو سه سال اخیر دوچرخه‌سواری در ایران روند روبه‌رشدی داشته و عبور 2 دوچرخه‌سوار ایرانی شرکت‌کننده در بازی‌های المپیک 2008 پکن نیز نشانه بارز آن قلمداد شده بود.

از آن جایی که دوچرخه‌سواری ایران در گذشته سابقه روشنی داشته و حتی در یک مرحله نیز در بازی‌های آسیایی دوچرخه‌سواران ایرانی توانسته‌اند بر سکوی قهرمانی قرار بگیرند، متاسفانه در سال‌های اخیر به جز توفیق در تورنمنت‌های درجه 3 و 4 آسیایی دست‌آورد دیگری برای این ورزش حاصل نشده است. این درحالی است که امروز پیشرفته‌ترین تکنولوژی دوچرخه‌سواری وارد کشور شده و دیگر نمی‌توان تجهیزات و امکانات را عامل عقب‌ماندگی دانست.

امیررضا واعظ‌آشتیانی، رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری که اخیراً جانشین علی فتح‌الله‌زاده در باشگاه فوتبال استقلال تهران هم شده است خود با سفر به ایتالیا از نزدیک شاهد و ناظر این مسابقه‌ها بوده و درباره آن می‌گوید: «در ایتالیا آنچه که مدنظر فدراسیون بوده توسط رکابزنان ایرانی انجام شده است. وی همچون مسابقات المپیک بار دیگر عبور سه دوچرخه‌سوار ایرانی از خط پایانی را نشانه توفیق آنها دانسته و از عملکردشان اظهار رضایت کرده است. »

از سوی دیگر آثار و شواهد موجود بیانگر آن است که حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در دوچرخه‌سواری ایران متناسب با روند توسعه آن نبوده است و حتی می‌توان ادعا کرد که افت شدیدی را نیز نشان می‌دهد. در سال‌های اخیر ویترین تمامی فعالیت‌های موجود در فدراسیون دوچرخه‌سواری تنها در ارائه چند اسم محدود و فعالیت‌های آن خلاصه شده است. مرتباً حضور دوچرخه‌سوارانی نظیر حسین عسگری، قادر میزبانی، احمد کاظمی، حسین ناطقی و یکی دو نفر دیگر در مسابقات شنیده می‌شود.

از سوی دیگر تک چهره های دوچرخه سواری ایران  با به  عضویت درآمدن در تیم‌های آسیایی در خاور دور عمدتاً امتیازاتی برای خود به دست می‌آوردند و فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران آنها رانشانه عملکرد مثبت خود می‌داند.

این ها در شرایطی هستند که رکابزنان ایران با شرکت در مسابقات درجه 2 آسیایی شرایطی را به وجود آورده اند که موفقیت آنها به نوعی موفقیت حداکثری دوچرخه سواری ایران است.

مربی خارجی دوچرخه سواری

در چنین فضایی  فدراسیون دوچرخه‌سواری می‌خواهد با آوردن مربیان صاحب‌نام به ایران تجربه جدیدی را آغاز کند. واعظ‌آشتیانی از فدراسیون جهانی خواسته است چند مربی بزرگ را به ایران معرفی کند. اینکه این حرکت تا چه اندازه می‌تواند برای دوچرخه‌سواری ایران مناسب باشد، با توجه به شرایط موجود باید به انتظار نشست.

رئیس فدراسیون دوچرخه سواری در این رابطه می گوید:«جمعه در حاشیه‌  اجلاس با "فلیپ شوالیه" عضو هیات رئیسه‌ فدراسیون جهانی صحبت کردم که قرار شد چند مربی خوب جهان را به ما معرفی کند.»

از سوی دیگر آشتیانی با اشاره به نتایج کسب شده توسط رکابزنان در ایتایا معتقد است:«آنچه که مدنظر فدراسیون بود، توسط رکابزنان انجام شد. 3  نفر از آنها از خط پایان عبور کردند اما ناطقی با بدشانسی نتوانست به خط پایان برسد. از عملکرد او نیز راضی هستیم.»

کد خبر 64435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز