مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹
۰ نفر

خرید جهیزیه در چند سال اخیر قصه پرغصه دختر و پسرهایی‌ است که می‌خواهند خانه بخت‌شان را بسازند اما جیب‌ خودشان و خانواده‌شان با قیمت‌های موجود در بازار همخوانی ندارد.

دکوراسیون خانه - اتاق نشیمن - چیدمان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، جهیزیه و خرید ملزومات اولیه زندگی مشترک هر روز بر قیمتش اضافه می‌شود تا دخترها و پسرها هر روز بیشتر برای تشکیل زندگی مشترک ته دلشان خالی شود. در دو سالی که کرونا عروسی‌ها را تعطیل کرد، دخترها و پسرهای زیادی زندگی جدیدشان را طور دیگری آغاز کردند و تصمیم گرفتند خریدهای جهیزیه را باهم تقسیم کنند و تا فشار هزینه آن فقط روی یک خانواده نباشد و همین باعث تغییراتی در سبک زندگی و شیوه‌های ازدواج میان زوج‌های تازه شد.

خرید اقلام جهیزیه و لوازم خانگی روز به روز گران‌تر می‌شود و عروس و دامادها هربار که از بازار خرید برمی‌گردند خسته‌تر از قبل می‌شوند. عده‌ای هم معتقدند هیچ‌چیزی نباید مانع شروع زندگی شود و آنقدرها هم نباید برای خرید و جور کردن جهیزیه سخت گرفت که اگر یار، یار است بودنش آنقدر می‌ارزد که خیلی چیزها اگر نباشند اهمیتی ندارد. برای همین از چندین و چند زوج تازه و قدیمی درباره خرید جهیزیه و ابتکاراتی که انجام دادند پرسیدیم تا راهنمای خوبی برای زوج‌هایی باشد که نگران خرید جهیزیه هستند. پیشنهادهای تجربه شده‌ای که نشان دهد همه آدم‌ها روز اول زندگی‌شان را ایده‌ال شروع نکرده‌اند.

در این اوضاع اقتصادی برای خرید جهیزیه چه کنیم؟

برای نیاز الان خرید کنید نه برای چندین سال

بسیاری از عروس و دامادها خیال می‌کنند برای خرید جهیزیه باید برای همه عمر زندگی مشترکشان ظرف و وسیله بخرند چون نیاز می‌شود. در صورتی که اصلا چنین نیست. آنها قرار نیست در سال‌های اول زندگی مهمانی‌های پرجمعیت داشته باشند و بیشتر از آنکه مهمانی بدهند، قرار است مهمانی بروند. ظرف و ظروف هم از جمله وسیله‌هایی‌ است که هرساله مدل تازه‌ و زیباتری از آن وارد بازار می‌شود.

از طرفی ظرف‌ها و وسیله‌های شکستنی و حتی لوازم خانگی کم‌استفاده، آزاردهنده‌ترین وسیله‌ها زمان اسباب‌کشی هستند و احتمال آسیب‌دیدگی‌شان بسیار بالاست. پس بهتر است اول زندگی خودتان را با داشتن اثاثیه زیاد آزار ندهید.

به نو و آکبند بودن اصرار نداشته باشید

بسیاری از وسیله‌هایی که برای زندگی می‌خواهید به خصوص وسایل برقی مثل غذاساز را حتما لازم نیست آکبند و نو تهیه کنید. به خصوص اگر وسیله مصرفی شکل نمایشی نداشته باشد. اینجا فقط کاربردش مهم است چه بسا که جنس‌های قدیمی‌تر جنس کیفیت بهتری هم دارند.

بعضی اثاثیه مانند مبلمان امکان نوسازی دارند. به طور مثال ممکن است شما یک مبل بسیار با کیفیت اما دست دوم را با قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به مبلی نو اما با کیفیت پایین‌تر بخرید. در مورد اول هم می‌توانید هزینه‌نوسازی را نیز برای بالا بردن کیفیت ظاهری لحاظ کنید. مثلا واکس و رنگ‌آمیزی یا رویه‌کوبی و تعویض پارچه و بعد قیمت تمام شده را بررسی کنید.

کم و با کیفیت بخرید

یکی از راه‌های مهم صرفه‌جویی و مدیریت خرج خرید کم و با کیفیت است. یعنی اگر می‌بینید توان خرید مثلا یک سرویس قابلمه چندپارچه با کیفیت را ندارید. تن به خرید کم‌کیفیت ندهید که صرفا تعداد بیشتری قابلمه داشته باشید و چندوقت بعد مجبور به خرید مجدد شوید.

سعی کنید تعداد کم ولی با کیفیت بخرید طوری که در ابتدای زندگی کارتان را راه بیندازد و بعد آنها را افزایش دهید.

هدیه نقدی بهترین هدیه برای عروس و دامادها

بهتر است در میان خانواده و اقوام یک رسم خانوادگی جا بیندازید که اگر قصد دارند به عروس و دامادها تحت عنوان هدیه ازدواج و یا پاگشا چیزی بدهند، هرچند کم اما نقدی باشد. اگر از خودتان هم در این باره چیزی پرسیده شد بهتر از نقدی بودن را بگویید. هدیه نقدی دستتان برای خرید اقلامی که برای زندگی لازم دارید باز می‌گذارد

هرچیزی که بدون آن هم می‌شود زندگی کرد را حذف کنید

برخی معتقدند زندگی مشترک و رفتن زیر سقف زندگی زن و شوهری نباید لنگ هیچ وسیله‌ای باشد. چون نامزدی طولانی خیلی سخت است و موجب تلخی ازدواج می‌شود. پس می‌شود برای شروع زندگی تنها با مسایل و وسایل ابتدایی بسنده کرد و هر وسیله‌ای را که بدون آن هم می‌شود زندگی کرد کنار گذاشت. به خصوص وسیله‌های برقی که دیر به دیر از آنها استفاده می‌کنیم قابلیت حذف شدن دارند و خرید آن را می‌شود به ماه‌ها و سال‌های آینده موکول کرد.

کم‌کم خرید کنیم و دقیقه ۹۰ نگذاریم

از قدیم یکی از استراتژی‌های مادرها این بوده که جهیزیه دخترشان را خرد خرد می‌خریدند تا یکباره بعد از ازدواجش به مشکلات مالی نخورند. در سالهایی که دختران و پسران شاغل هستند خیلی خوب است که به جای خوشگذرانی‌های کوتاه مدت با درآمدشان ، وقتی در سن ازدواج هستند خردخرد برخی از وسیله‌های موردنیاز برای زندگی مشترک را تهیه کنند تا یکباره با حجم زیادی از خرید مواجه نشوند.

کادوهای مناسبتی را حذف یا هدفمند کنید

بسیاری از عروس و دامادها فکر می‌کنند در طول دوران نامزدی باید تک‌تک مناسبت‌ها و اعیاد را به شکل جامع و کامل به جا بیاورند و در آن به هم حتما هدیه‌های گرانقیمت بدهند. برخی خیال می‌کنند چون مورد سوال دوستان و اطرافیانشان قرار می‌گیرند باید حتما تدارکات ویژه‌ای برای مناسبت‌های فرعی داشته باشند. در صورتی که یکی از عوامل هدررفت پولهای زوجین همین مناسبت‌های فرعی‌ است که آنها را از اصل زندگی مشترک دور می‌کند. پس یکی از پیشنهادها این است که زوج‌ها باهم توافق کنند که به جای هدیه‌های مراسم و مناسبت‌های فرعی برای خانه مشترکشان خرید کنند. یا اینکه هدیه این مناسبت‌ها را طوری انتخاب کنند که از خریدهای عروسی‌شان کم شود.

اثاث کمتر، زندگی زیباتر

خانه بخت، انباری و مغازه نیست که بشود اثاث‌ها را روی هم چید و گفت هرچه پربارتر بهتر. بلکه محلی برای زندگی و استراحت است. اثاث زیاد و به قول قدیمی‌ها تیروتخته زیاد، جای زندگی کردن را تنگ می‌کند و ظاهر خانه را از خلوتی آرامش‌بخشی که می‌تواند داشته باشد شلوغ و مضطرب می‌کند. پس بهتر است به جای دنبال‌کردن عرف غلط عرف خودتان را بسازید. یک دست مبل کامل شاید برای خانه شما بزرگ باشد. می‌توانید تعداد را از ۷ به ۵ و حتی ۴ کاهش دهید.

وسیله‌های جایگزین را شناسایی کنید

شما حتی اگر بخواهید یک نرم‌افزار در سیستم رایانه‌تان نصب کنید از شما می‌پرسد که آیا همه قابلیت‌هایش نصب شود یا اینکه از میان آن انتخاب می‌کنید؟ چون حافظه و فضای خالی رایانه شما ارزشمند است. در دنیای حقیقی ارزش این موضوع به مراتب بیشتر است. چون شما نمی‌توانید به سادگی از وسیله‌ای به اشتباه پول بابتش داده‌اید به جرم اشغال جای اضافی بگذرید. همچنین ممکن است خرید برخی وسیله‌ها مثل غذاسازهای برقی که چندین کاربرد دارند به علت مالی و یا نداشتن فضای کافی برایت میسر نباشد. بهترین راه این است که به جای خرید یک چندکاره بزرگ و گرانقیمت که از همه ابزارهایش استفاده نمی‌کنید تکه‌های کوچک و کاربردی بگیرید. مثلا گوشت‌کوب برقی می‌تواند کار یک غذاساز و مخلوط کن را در حجم کوچک و ارزانتری انجام بدهد. اگر سر همزن هم داشته باشد شما را از همزن بی‌نیاز می‌کند.

کد خبر 644194

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha