گروه سیاسی: در حالی‌که اخیرا یکی از دادگاه‌های تایلند، یک ایرانی متهم به انتقال فناوری نظامی آمریکایی به ایران را تبرئه کرده است، نصرت‌الله تاجیک، دیپلمات باسابقه ایرانی در آستانه استرداد به آمریکا قرار دارد.

به گزارش همشهری، تاجیک که با تبانی آمریکایی- انگلیسی سال‌هاست که در لندن تحت مراقبت‌های امنیتی قراردارد، فقط تا آخر این ماه میلادی (روز سه‌شنبه) فرصت دریافت تبرئه از وزیرکشور انگلیس را دارد و در غیراین صورت سیستم قضائی این کشور، حکم نهایی وی مبنی بر استرداد به آمریکا ابلاغ خواهد شد.

با توجه به تخاصم موجود بین دولت‌های ایران و آمریکا، قانون استرداد حتی درصورت مجرمیت تاجیک قابل استفاده نیست اما دادگاه عالی انگلیس بدون لحاظ مصوبات قانونی، حکم نهایی استرداد تاجیک را تایید کرده است.

اتهام تاجیک، مشارکت در تقویت بنیه دفاعی حزب‌الله لبنان و انتقال برخی وسایل نظامی به ایران است و گفته می‌شود که بر این اساس در فهرست تعقیب اف‌بی‌آی نیز قرار دارد، لذا بدون تردید استرداد وی منجر به شکنجه برای بازجویی و تخلیه اطلاعاتی می‌شود که این مسئله هم یکی از عوامل دیگری است که باید منجر به توقف اجرای حکم استرداد شود.

از سوی دیگر، خبرنگار همشهری کسب اطلاع‌کرد که بعد از انتقال تصمیم‌گیری نهایی در مورد پرونده تاجیک به وزارت کشور انگلیس، 2مورد مشاجره لفظی تند بین مقامات جمهوری اسلامی و مقامات انگلیسی واقع شده است.

گفته می‌شود بعد از ملاقات تند و نیمه‌کاره مدیرکل ایرانیان خارج از کشور با قائم مقام وزیر کشور که منجر به ترک محل ملاقات توسط مدیرکل مزبور شده بود، ملاقات چندی پیش مهدی صفری با یکی از مقامات انگلیسی در لندن نیز در این مورد به مشاجره کشیده شده است.

کد خبر 64418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز