گروه سلامت: لایحه کاهش ساعت کار پرستاران، به وزارت بهداشت برگشت داده شد. دلیل آن البته از سوی دبیرکل خانه پرستار اینگونه اعلام شده است

حضور نداشتن نماینده سازمان نظام پرستاری در کمیسیون بهداشت و درمان در زمان مطرح شدن این لایحه برای دفاع از آن.

شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه هر لایحه‌ای که برای تصویب به مجلس می‌رود، باید کارشناس خاص مربوطه نیز به‌منظور دفاع از لایحه حضور داشته باشد به ایسنا گفت: در مجلس پنجم، ششم و هفتم نیز هر لایحه‌ای مربوط به مسائل پرستاری با حضور نماینده پرستاری در مجلس مطرح می‌شد، اما اخیرا برای اولین بار لایحه‌ یکسان‌سازی و کاهش ساعت کار پرستاران بدون حضور نماینده سازمان نظام پرستاری در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح شده است.

وی با بیان اینکه جو عمومی مجلس برای مطرح شدن این لایحه آماده است و احتمالا لایحه روز دوشنبه هفته جاری مجددا در کمیسیون بهداشت و درمان مطرح می‌شود، ادامه داد: اینکه مرجع دعوت‌کننده از سازمان نظام پرستاری، دولت است یا مجلس برای هر دو طرف مبهم بوده و همین مسئله باعث شده در اولین جلسه رسیدگی به لایحه کاهش ساعت کار پرستاران، نماینده سازمان نظام پرستاری حضور نداشته باشد؛

بنابراین به‌دلیل حضور نداشتن نماینده پرستاری، لایحه کاهش ساعت کار پرستاران به نحو مطلوبی دفاع نشده است.

شریفی مقدم در این باره یادآور شد: برخی از اعضای کمیسیون معتقد بودند که این لایحه کارشناسی شده نبوده و کاهش ساعت کار، مشکلی را از جامعه پرستاری حل نمی‌کند.

درمجموع سازمان نظام پرستاری آمادگی آن را دارد که با نظرات کارشناسی شده و منطقی از لایحه کاهش ساعت کار پرستاران دفاع کند.

دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه در دانشگاه‌های بزرگ کشور از ابتدای انقلاب، 35 ساعت کار در هفته برای پرستاران منظور شده بود که این میزان به‌تدریج افزایش یافت خاطرنشان کرد: هدف از مطرح کردن این لایحه، یکسان‌سازی‌ و کاهش ساعت کار پرستاران به 36 ساعت در هفته است که براساس سنوات این 36 ساعت به 30 ساعت در هفته کاهش یابد.

وی با بیان اینکه بحث کاهش ساعت کار پرستاران از سال 1373 مطرح بوده و جامعه پرستاری نسبت به آن حساس است به‌طوری که با ارسال طومارهایی به سازمان نظام پرستاری موضوع را پیگیری می‌کنند، ابراز امیدواری کرد که با حضور نمایندگان سازمان نظام پرستاری در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و ارائه دلایل منطقی و کارشناسی شده، یکسان‌سازی‌ و کاهش ساعت کار پرستاران به تصویب برسد.

در همین حال، حسین حسنی بافرانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص با بیان اینکه لایحه یکسان‌سازی‌ و کاهش ساعت کار پرستاران هیچ مشکلی را حل نمی‌کند به مهر گفت: مشکل پرستاران، تعدیل ساعت کار نیست.

پرستاران مشکل معیشتی دارند و اگر ساعت کار آنان هم تعدیل شود باز مجبورند برای تامین هزینه‌های زندگی در بیمارستان‌های دیگر و شیفت‌های دیگر کار کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر عادلانه شدن پرداخت‌های پرستاران، افزود: وزارت بهداشت باید در بحث پرداخت‌ها و همچنین سهم پرستاری از هتلینگ بیماران، توجه بیشتری به پرستاران داشته باشد و حقوق آنان را عادلانه کند تا مجبور نباشند در چند شیفت کار کنند.

وی تصریح کرد: تعدیل ساعت کار پرستاران کمکی به بهبود معیشت آنان نمی‌کند و مشکلات آنان همچنان پابرجا باقی خواهد ماند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: به‌نظر می‌رسد اگر طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری عملیاتی شود و لایحه مدیریت خدمات کشوری نیز اجرایی شود، وضع پرستاران به لحاظ حقوق دریافتی بهتر خواهد شد.

حسنی بافرانی با عنوان این مطلب که لایحه مذکور نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد، اظهار داشت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس فعلا تصمیمی در این خصوص نگرفته و قرار است با دعوت از دوستان سازمان نظام پرستاری، موضوع دقیق‌تر بررسی شود.

امیرحسین قاضی‌زاده، عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز در این‌باره گفت: برخی از نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که از افراد با تجربه و سابقه دار مجلس و دولت هستند با این لایحه مخالف‌اند و معتقدند نباید پرداخت ثابتی برای این پرسنل در نظر گرفته شود و پرداخت حقوق پرسنل بهداشتی- درمانی باید بر مبنای عملکرد و تعرفه‌گذاری خدمات انجام شود تا افرادی که کم کاری می‌کنند حقوق کمتری بگیرند و افراد پرکارتر حقوق بیشتر دریافت کنند.

وی افزود: این مسئله البته قابل‌قبول است اما عملی نیست و اجرای چنین طرحی موجب می‌شود حقوق برخی  کارکنان کم کار تا یک پنجم و یک چهارم دریافت فعلی کاهش یابد بنابراین این پیشنهاد عملی نیست و باید در کنار پرداخت عملکردی حتماً یک پرداخت ثابت براساس ساعت کار هم باشد.

به‌دنبال این اظهارنظرها بود که دبیرکل خانه پرستار از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به‌دلیل بی‌توجهی به لایحه یکسان‌سازی‌ و کاهش ساعت کار پرستاران انتقاد کرد. شریفی مقدم گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطمئن باشد که جامعه پرستاری تا حصول نتیجه موضوع را دنبال خواهد کرد و به‌راحتی از آن نخواهد گذشت.

دبیرکل خانه پرستار با عنوان این مطلب که هیچکدام از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از جامعه پرستاری نیستند، افزود: اعضای کمیسیون با مشکلات کار پرستاران آشنایی کامل ندارند و طبیعی است که متوجه عوارض ناشی از بالا بودن ساعت کار پرستاران نباشند.

شریفی مقدم یادآور شد: جامعه پرستاری بعد از ۲۰ سال انتظار برای یکسان‌سازی‌ و کاهش ساعت کار حالا امیدوار است که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچون سایر نمایندگان مردم این موضوع را با دقت پیگیری و لایحه را هرچه زودتر تصویب کند.

وی با اشاره به ارسال بیش از ۳۰ هزار امضا از سوی پرستاران کشور در دفاع از لایحه مذکور که به سازمان نظام پرستاری ارسال شده است، بیان کرد: جامعه پرستاری به دور از جنجال‌های سیاسی پیگیر موضوع خواهد بود.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: موضع مخالف اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس موجب حساس شدن پرستاران و بروز عکس‌العمل‌های متفاوت از سوی آنان شده است.

کد خبر 64407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز