همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: پیش‌نویسی که کشورهای گروه موسوم به 1+5 به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند، بیش‌تر به بیانیه شبیه است.

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان این که در پیش‌نویس 1+5 به شورای امنیت سازمان ملل، هیچ موضوع و مسئله جدیدی مطرح نشده است، افزود: این پیش‌نویس، بیانیه‌ای چند خطی است که می‌خواهند با عنوان قطعنامه در شورای امنیت مطرح و صادر کنند.

وی ادامه داد: این پیش‌نویس در شرایطی تدوین شده است که کشورهای گروه1+5 گفت‌وگوهای خود را با جمهوری اسلامی ایران، سازنده و رو به جلو خوانده و اعلام کرده‌اند که سوال‌های ایران منطقی است و درباره آن‌ها بحث خواهند کرد و پاسخ خواهند داد.

جلیلی با اشاره به این که این کشورها نتوانستند برای سوالات جمهوری اسلامی ایران پاسخ مناسبی تهیه کنند و اکنون به سوی تصویب چنین قطعنامه‌ای پیش می‌روند، افزود: این امر نشان می‌دهد که سوال‌های ایران سوالاتی منطقی و استدلال‌های ما استدلال‌هایی صحیح بوده است.

وی با بیان این که اقدام این کشورها را در ارائه پیش‌نویس جدید به شورای امنیت می‌توان با دو تحلیل ارزیابی کرد گفت: یا این کشورها نمی‌توانند پاسخی منطقی به پرسش‌های جمهوری اسلامی ایران بدهند، یا این که این کشورها انسجام درونی خود را از دست داده‌اند، مساله‌ای که خود آن‌ها در گفت‌وگوهایشان به آن اشاره کرده‌اند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: این کشورها با ارائه پیش‌نویس جدید به شورای امنیت می‌خواهند نشان دهند که میان‌شان انسجام وجود دارد، نکته‌ای که یکی از وزیران امور خارجه عضو گروه 1+5 هم به آن اشاره کرده است. این قطعنامه نکته جدیدی ندارد و تنها کشورهای عضو این گروه خواسته‌اند انسجام خود را به نمایش بگذارند.

جلیلی اضافه کرد: یکی دیگر از وزیران امور خارجه عضو این گروه اعلام کرده است که این پیش‌نویس برای این به شورای امنیت ارائه شده است که به ایران اعلام کنند خیلی خوشحال نباشد.

او ادامه داد: این اقدام خیلی سازنده نیست و آن چه آنان امروز به آن نیاز دارند این است که با اقداماتی اعتمادساز، اعتماد ملت ایران را جلب کنند، درحالی که این اقدام‌ها بیش‌تر موجب بی‌اعتمادی ملت ایران خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: این روند، سازنده نیست و مشکلی را از آنان حل نخواهد کرد.

جلیلی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر خاطرنشان کرد: این که برخی از اعضای این گروه بخواهند مشکلاتی را که در درون دارند با هزینه کردن از اعتبار دیگران برطرف کنند یا این که بخواهند پاسخ استدلال‌ها و مسیر مذاکره‌ای را که در مقابل چشمان جامعه جهانی صورت گرفته است منحرف کنند، به هیچ وجه مفید نخواهد بود.

وی این پیش نویس چند خطی را تکرار موارد گفته شده در قطعنامه‌های قبلی خواند و گفت: این قطعا به مسیری که می‌توانست به همکاری‌های سازنده مبتنی بر تعهدات دسته جمعی برای صلح و امنیت جهانی منتهی شود کمک نخواهد کرد.

جلیلی هم‌چنین با اشاره به روند مذاکرات پس از گفت‌وگوهای ژنو که به ارائه پیشنهادهایی ازجانب دو طرف و توافق برای بررسی این پیشنهادها منجر شد و ارسال نامه‌اش به سولانا مبنی بر اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای پاسخگویی شفاف به ابهامات موجود گفت: در این نامه خاطرنشان شد که متقابلا ایران انتظار دارد به سوالات مطرح شده از طرف جمهوری اسلامی ایران به صورت شفاف پاسخ گفته شود.

او افزود: سولانا از این رویکرد استقبال کرد و ما نیز برای آغاز گفت‌وگوها به منظور برطرف کردن ابهامات و سوالات دو طرف، اعلام آمادگی کردیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به آماده نبودن طرف مقابل برای شروع این گفت‌وگوها و تلف شدن سه هفته زمان برای آغاز این گفت‌وگوها در سطح معاونان دو طرف گفت: در آن جلسه، ما سوالات خود را مطرح کردیم، جمع بندی طرف مقابل در آن جلسات این بود که رویکرد جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات رویکردی جدی، سازنده و رو به جلوست و این سوالات بعضا سوالاتی قابل توجه و جدی است که نیاز به بحث و گفت‌وگو میان شش کشور و آماده شدن پاسخ‌ها برای ارائه به ایران دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: پس از این گفت‌وگوها ایران منتظر ارائه پاسخ‌ها به سوالاتش ماند که شش کشور آن را به برگزاری اجلاس واشنگتن در سطح مدیران کل موکول کردند؛ در این اجلاس نتوانستند به جمع بندی برسند و آن را به اجلاس وزیران امور خارجه شش کشور احاله کردند که البته این نشست در مرحله اول هم تشکیل نشد.

جلیلی گفت: این کشورها پس از این که در این نشست نتوانستند به جمع‌بندی برسند پیش نویسی ارائه کردند که بیش‌تر به بیانیه شبیه است و مساله‌ی جدیدی در آن وجود ندارد.

کد خبر 64404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز