رییس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی گفت: برداشت بافت یا عضو از اجساد تنها با رضایت و اطلاع بستگان متوفی انجام می‌شود و بدون رضایت هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد و در واقع رضایت بستگان قانونی متوفی پیش‌شرط اصلی این اقدام است.

پزشکی قانونی

به گزارش همشهری به نقل از ایسنا، محسن صابری، با بیان اینکه مرکز تحقیقات پزشکی قانونی به عنوان تنها مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در کشور ثبت شده است، افزود: با توجه به اساسنامه، یک سری اعضای حقیقی و حقوقی در هیات امنا داریم. همچنین یک معاونت پژوهش و فناوری داریم و گروه‌های ذیل آن گروه‌های علوم تشریح، بالینی، آزمایشگاه، آسیب های اجتماعی، فقه و حقوق و اخلاق در قم و ... است.

وی ادامه داد:‌ یک معاونت آموزش هم داریم که همزمان با مجوزی که از وزارت بهداشت گرفتیم به عنوان مرکز مهارتی یکسری مهارت‌ها را در حوزه پزشکی و پزشکی قانونی آموزش می‌دهیم. آخرین دوره برگزار شده توسط ما نیز برای دادپزشکان در مورد نحوه تعیین علت فوت و ... بود.

صابری با بیان اینکه مرکز تحقیقات پزشکی قانونی یک بازوی علمی برای سازمان است، اظهار کرد:‌ خیلی از طرح‌های تحقیقاتی که انجام می‌شود از داخل و خارج از سازمان به این قسمت ارائه و خروجی آن در اختیار سازمان قرار می گیرد. در واقع وقتی یک نیازی در سازمان وجود داشته باشد ما در این بخش آن را پیگیری می‌کنیم.

رییس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی درباره اینکه آیا در مورد طرح‌های مختلف، مرکز تحقیقات پزشکی قانونی به موضوع ورود می‌کند یا خیر؟ گفت:‌ موضوع به این بستگی دارد که از ما چه چیزی خواسته شود، مثلا در مورد سقط جنین درمانی، مسائل مربوط به مسائل فقهی آن به ما ارجاع داده شد که موضوع در مرکز مطالعات فقهی مرکز تحقیقات بررسی و نتایج هم به رییس سازمان ارائه شد.

وی با بیان اینکه مرکز مطالعات فقهی مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی در قم قرار گرفته است، افزود:‌ دلیل این موضوع این است که ما با مراجع در ارتباط باشیم. خیلی از چالش‌های فقهی و حقوقی که از معاونت پزشکی و آزمایشگاهی به ما اعلام می‌شود را طی مکاتبه با مرکز مطالعات فقهی بررسی می‌کنیم.

رییس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: مثلا در مورد سقط جنین درمانی، این موضوع پیگیری و بررسی‌هایی انجام شده که با توجه به قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ما نیز نظرات خود را بدهیم تا مشکلات و ابهامات رفع شود. بخشی از بازوی کارشناسی آن در مرکز مطالعات فقهی بود و ما در واقع یک بازوی علمی و مشورتی بودیم.

وی در خصوص برداشت بافت یا عضو از اجساد نیز اعلام کرد: این کار تنها با رضایت و اجازه و اطلاع بستگان متوفی انجام می‌شود و در این خصوص بدون رضایت هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.

صابری با بیان اینکه درباره نحوه رفتار در پزشکی قانونی نیز دستورالعمل رفتاری وجود دارد، اظهار کرد:‌ بر اساس دستورالعمل باید در این خصوص یک وحدت رویه وجود داشته باشد، مثلا در مورد برداشت بافت و ... حتما و حتما تاکید شده که رضایت اولیاء دم باشد و حتما تاییدیه متخصصین اخذ شود.

کد خبر 643853

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha