۲۴ آذرماه‌ ۱۳۷۱ بود که نخستین روزنامه رنگی کشور متولد شد. تولد نخستین روزنامه رنگی کشور، درست مثل ورود نخستین تلویزیون‌های رنگی، برای مردم، مهیج و ماندگار بود و برای همیشه در خاطرات‌شان ثبت شد. امروز همشهری بیست‌ونهمین سالروز تولدش را جشن می‌گیرد و وارد سی‌امین سال فعالیتش می‌شود؛ روزنامه‌ای که مجموعه‌ای از اولین‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی ایران است.

به گزارش همشهری آنلاین، تا روز تولد همشهری، همه روزنامه‌ها سیاه و سفید منتشر می‌شدند. تا اینکه همشهری در ۲۴ آذرماه‌ ۷۱ همزمان با سالروز با سعادت تولد حضرت زهرا(س)، بعد از چند ماه همفکری و جلسه و مشورت منتشر شد. این روزنامه تمام‌رنگی در ۴ رنگ و ۱۶ صفحه منتشر شد و چشم‌ها را خیره کرد. قیمت‌اش هم ۵۰ ریال بود.

اولین روزنامه شهری

تا پیش از تولد همشهری، فضای روزنامه‌های کشور سیاسی‌محور بود؛ یعنی روزنامه‌هایی چون کیهان، اطلاعات، جمهوری، رسالت و شبیه آن اساسا شکل گرفته بودند تا یک خط‌مشی سیاسی را دنبال کنند. اما همشهری این فضا را شکست و تبدیل به نخستین روزنامه اجتماعی و شهری کشور شد که دغدغه‌های شهروندان را دنبال می‌کرد.

اولین روزنامه با قطع مترویی

تا پیش از شکل‌گیری همشهری، روزنامه‌ها در قطع و اندازه بزرگ و به‌اصطلاح ۱۰ ستونی منتشر می‌شدند. اما یک محدودیت و اتفاق باعث شد تا چاپ قطع مترویی برای نخستین‌بار توسط همشهری تجربه شود. در واقع شرکت چاپ افست که همشهری را چاپ می‌کرد، دستگاهی برای چاپ‌های بزرگ نداشت و به اجبار، این روزنامه نخستین روزنامه مترویی کشور شد.

اولین روزنامه معتبر صبح ایران

همشهری نخستین روزنامه صبح ایران هم بود. تا قبل از آن، روزنامه‌ها ترجیح می‌دادند که عصرگاهی منتشر و توزیع شوند، اما محدودیت چاپ افست باعث شد که متولیان همشهری به فکر چاپ این روزنامه در شیفت شب چاپخانه بیفتند که باعث می‌شد تا توزیع آن صبحگاهی شود؛ اتفاقی که همه از آن تقلید کردند و تعداد روزنامه‌های صبحگاهی زیاد شد.

اولین روزنامه منتشرکننده نشریات محلی

البته برخی روزنامه‌های مطرح دنیا محلی محسوب می‌شوند؛ یعنی در شهر و منطقه‌ای خاص منتشر می‌شوند. اما همشهری نخستین روزنامه در ایران و چه‌بسا در جهان بود که حتی برای محله‌های مختلف پایتخت هم ویژه‌نامه‌هایی به‌طور منظم منتشر کرد. تولد همشهری محلات از سال‌۱۳۸۳ آغاز شده و پیوند مستحکم‌تری بین شهروندان و روزنامه ایجاد کرد.

اولین روزنامه با نیازمندی‌های گسترده

همشهری نخستین روزنامه‌ای بود که یک ضمیمه مستقل و درست و حسابی برای آگهی‌ها منتشر کرد؛ ضمیمه‌ای به نام «پیام همشهری». این ضمیمه حتی در دهه ۸۰ به رکورد ۲۸۰ صفحه و ۳۰ هزار و ۸۷۷ آگهی در یک روز رسید که برای آن روزگار و حتی امروز یک رکورد خیره‌کننده بود و خیلی‌ها را به واکنش واداشت.

اولین روزنامه با چاپ صبح و عصر

همشهری نخستین روزنامه‌ای بود که چاپ صبح را برقرار کرد و دیگران هم وقتی دیدند که چه ایده خوبی است، به پیروی از همشهری دست به این کار زدند. اما همشهری، بار دیگر ثابت کرد که بی‌جهت نیست که به این جایگاه احترام‌برانگیز رسیده: تنها روزنامه‌ای شد که هم چاپ صبح و هم چاپ عصر داشت؛ یک اتفاق بی‌سابقه.

بزرگ‌ترین مجموعه مطبوعاتی

برای روزنامه‌ای که زمانی نیمی از کاغذ مصرفی مطبوعات ایران را به‌خودش اختصاص داده بود، عنوان بزرگ‌ترین روزنامه و مجموعه مطبوعاتی، کشور عنوان عجیبی نیست. درواقع همشهری را بعد از صداوسیما، می‌توان بزرگ‌ترین مجموعه رسانه‌ای ایران دانست. هرچند که صداوسیما هم دارای شبکه‌های مختلف است و هر شبکه برای خودش یک رسانه مستقل محسوب می‌شود.

ورود بزرگ‌ترین مجموعه مطبوعاتی کشور به ۳۰ سالگی

بزرگ‌ترین چاپخانه خاورمیانه

همشهری دارنده بزرگ‌ترین چاپخانه خاورمیانه است. این چاپخانه‌ همراه با چاپخانه‌های دیگر همشهری به روزنامه اجازه می‌دهندکه ۱۵۰ هزار نسخه در ساعت چاپ داشته باشند. نخستین چاپخانه همشهری با مساحت ۲۴ هزار مترمربع در مهر ۱۳۸۶ آغاز به‌ کار کرد. بعد از آن هم که چاپخانه‌های شماره‌ ۲ و ۳ همشهری شروع به‌کار کردند تا عملا این عنوان برای همشهری محفوظ بماند.

در جمع ۱۰۰ برند ارزشمند ایران

همشهری هنوز هم معتبرترین برند روزنامه‌های چاپی کشور است. اما در سال‌های‌ ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ این عنوان توسط ارگان‌های مختلف برای همشهری در نظر گرفته شد و این روزنامه، معتبرترین برند چاپی شد. ضمن اینکه در دهه ۹۰ هم به‌عنوان یکی از ۱۰۰ برند برتر ایرانی انتخاب شد. رقابت یک رسانه با شرکت‌های غیررسانه‌ای در نوع خودش جالب بود.

کد خبر 643458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha