شیشه از جمله مصالح پرکاربرد در ساختمان است که در قسمت های مختلف یک ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهمترین و جذاب ترین کاربرد های شیشه، در نمای ساختمان است. نمای شیشه ای انواع مختلفی دارد که کرتین وال و اسکای لایت از موارد مهم آن هستند. امروز بررسی نمای شیشه و دو نوع پرکاربرد آن را به شما ارائه می دهیم.

طراحی نمای ساختمان.jpg

نمای شیشه ای چه انواعی دارد؟

از جمله موارد کاربردی در طراحی نمای ساختمان استفاده از نماهای شیشه ای است، با استفاده از نماهای شیشه ای این امکان را می توان به کاربران داد تا از نور طبیعی بیشتری بهره مند شوند و در عین حال از دید گسترده تری برخوردار باشند.
از عمده نگرانی های کاربران برای استفاده از نماهای شیشه ای امنیت و ایمنی این نوع از نماهای ساختمانی است، که در این رابطه می توان گفت مصالح شیشه ای استفاده شده در این نوع از نماهای ساختمانی از جنس لمینت و سکوریت هستند، به همین خاطر است که علاوه بر مقاومت بالا در برابر فشارهای جوی مانند باد، باران و … ، در برابر ضربه خورد نمی شوند و در جای خود ثابت می مانند.
نماهای شیشه ای را می توان به 4 روش اجرایی کرد، از جمله انواع نماهای شیشه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نمای شیشه ای کرتین وال
  • نمای شیشه ای اسپایدر
  • نمای شیشه ای اسکای لایت
  • هندریل شیشه ای

در این بین استفاده از نماهای شیشه ای کرتین وال و اسکای لایت  از جمله پر طرفدارترین روش های اجرایی در بین کارفرمایان و طراحان به حساب می آید، که در ادامه بیشتر با این نوع از نماهای شیشه ای آشنا می شویم.

همه چیز راجع به نمای کرتین وال 

همانطور که گفته شد، نماهای شیشه ای کرتین وال به عنوان رایج ترین نماهای شیشه ای در ساختمان ها به حساب می آید.
در این نوع از نماهای شیشه ای عموما بار مرده ی ساختمان به صورت مستقیم به زمین منتقل می شود و بار مرده ی کمی را به سازه ی اصلی ساختمان منتقل می کنند، به همین دلیل است که این نوع از نماهای ساختمانی از مقاومت بالایی برخوردار هستند و از آن ها می توان در ساختمان های مرتفع نیز بهره برد.
برای اجرای این نوع از نماهای شیشه ای در ابتدا باید زیر سازی مناسبی را اجرایی کرد، که بسته به نوع سازه ی اصلی نما زیر سازی با کمی تفاوت انجام می گیرد، بعد از زیرسازی مناسب نوبت به مراحل اجرایی کرتین وال می رسد، برای اجرای نمای شیشه ای کرتین وال احتیاج به شیشه و پروفیل های آلومینیومی دارید، به این صورت که پروفیل های آلومینیومی یا لامل ها نقش سازه های نگهدارنده را برای شیشه ها ایفا می کنند.

اجرای نمای کرتین وال


لامل (پروفیل های آلومینیومی) به دو صورت اجرا میشود، پروفیل های آلومینیومی عمودی (مولیون) و پروفیل های آلومینیومی افقی (ترنسم)، که با اتصال این نوع از لامل ها بر روی زیرسازی نمای ساختمان، مدول هایی ایجاد می شود، در ادامه و بعد از به وجود آوردن این مدول ها، مصالح شیشه ای را در بین آن ها اجرایی می کنند.

برای اجرای نمای کرتین وال می توان از سه روش اجرایی استفاده کرد، که این سه روش عبارت اند از:

  1. کرتین وال فیس کپ(facecap) 
  2. کرتین وال فریم لس(frameless)
  3. کرتین وال یونیتایز (unitized) 

که هر یک از روش های اجرایی از سازه های پشتیبان و روش های اختصاصی برخوردار هستند.

همه چیز راجع به اسکای لایت (سقف شیشه ای) 

از جمله دیگر نماهای شیشه ای که امروزه به عنوان نمایی منحصر به فرد در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد، نمای اسکای لایت است.
از این نوع از نماهای شیشه ای عموما در سقف ها استفاده می شود و می تواند شعاع دید و نور طبیعی را به مقدار زیادی بالاتر ببرد، برای مثال در فضاهای مرکزی در ساختمان های تجاری، اداری و یا بعضا مسکونی، که امکان بهره بردن از نور طبیعی نزدیک به بازشو های اطراف ساختمان .وجود ندارد، می توان با استفاده از اسکای لایت این مشکل را حل کرد یا در فضاهای مرطوب همانند آشپزخانه، سرویس های بهداشتی و … که تهویه فضاها به عنوان اولویت اول در محیط به حساب می آید، می توان از اسکای لایت های متحرک استفاده کرد.

اسکای لایت در سقف ساختمان


نمای اسکای لایت به دو صورت عمده در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

  • ثابت
  • متحرک

با استفاده از این نوع از سقف های شیشه ای علاوه بر زیبایی محیط داخلی ساختمان، تا میزان زیادی قیمت ملک شما افزوده می شود.
حال برای اجرای نماهای شیشه ای در ساختمان باید از تیم مجرب و کاربلدی استفاده کنید، چرا که این نوع از نماهای ساختمانی جز نماهای مهندسی به حساب می آیند و هر شرکت مهندسی توانایی اجرای آن را ندارد، در این نما باید جزئیات اجرایی با ظرافت بسیاری به سازه ی اصلی ساختمان متصل شوند و تمام اعداد و ارقام باید دقیق باشند.
از جمله شرکت های ساختمانی متخصص در اجرای نما می توان به شرکت نما دیزاین اشاره کرد، که از نمونه کارهای بسیاری در زمینه های نماهای شیشه ای نیز برخوردار هستند. برای آگاهی از نمونه کارها و اطمینان از این شرکت می توانید به سایت نما دیزاین مراجعه کنید و از طریق شماره های ذکر شده در سایت با مشاوران این شرکت نماسازی آشنا شوید. شرکت نما دیزاین با ارائه مشاوره های جامع پاسخگوی شما هستند تا بهترین نما را برای شما طراحی و اجرایی کنند.
در این مقاله سعی شد، تا آگاهی شما عزیزان را در رابطه با نماهای شیشه ای بالاتر ببریم، امیدواریم که از این مقاله اطلاعات کافی را به دست آورده باشید.

کد خبر 642039

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • MahyarSaffari IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    1 0
    پس ممنوعیت استفاده از شیشه در نما بیش از 40% چی میشه؟
  • علی حسینی DE ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    1 0
    سلام اخیرا تمایل به استفاده از این نوع نماها خیلی زیاد شده و واقعا شکیل هم هستن