طرح آزادسازی حریم و استحکام‌بخشی «فلک الافلاک» به‌عنوان یکی از شاهکارهای معماری جهان به سقف کمبود اعتبار خورده است، موضوعی که ثبت جهانی این بنای تاریخی را با مشکل مواجه کرده است.

قلعه فلک الافلاک خرم آباد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، نامش «فلک الافلاک» است یعنی «سپر سپهران»، اما این روزها کمبود اعتبار بر اجرای طرح‌های مختلف آزادسازی حریم، ساماندهی و استحکام‌بخشی آن سایه انداخته است تا نگرانی‌ها پیرامون این بنای تاریخی هر روز مضاعف‌تر شود.

آخرین بار موضوع ترک‌های ایجادشده روی برج‌های این بنای باستانی و بحث ایمنی آن ورد زبان‌ها شد تا مدتی موضوع استحکام‌بخشی دوباره به سر خط خبرها بیاید، اما دوباره این چالش‌ها به چالش بزرگ‌تر نبود اعتبار برخورد کرد و به حاشیه رفت.

شاهکار معماری جهان

قلعه باستانی «فلک الافلاک» یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرزوبوم است.

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز به نام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حال ناخوش بنای ساسانی

طی سال‌های گذشته همواره موضوع ثبت جهانی فلک الافلاک به‌عنوان شاهکار معماری جهان مطرح بوده است تا این اثر تاریخی در فهرست موقت ثبت جهانی قرار گیرد ولی به‌رغم گذشت سال‌ها با فراهم نشدن زمینه ثبت جهانی، فلک الافلاک در فهرست موقت خاک می‌خورد.

به نظر می‌رسد موارد مختلفی در عدم ثبت جهانی قلعه تاریخی فلک الافلاک مؤثر باشد، عواملی که شاید تنها بخشی از آن به عدم آزادسازی حریم این بنای تاریخ بازگردد و عوامل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند روند ثبت جهانی این اثر تاریخی را تحت تأثیر قرار دهد.

بخش عمده‌ای از حریم بنای باستانی فلک الافلاک طی سال‌های گذشته آزادسازی شده است ولی متأسفانه بعد از آزادسازی، ساماندهی این حریم از سوی متولیان امر مورد غفلت قرارگرفته تا تبدیل حریم این بنای تاریخی به یک سایت گردشگری مغفول واقع شود.

کد خبر 641945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha