سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

یک بررسی جدید در آمریکا نشان می‌دهد که قرص ویاگرا که برای درمان ناتوانی جنسی مردان به کار می‌رود، به درمان بیماری آلزایمر هم کمک کند.

Viagra

به گزارش همشهری آنلاین این بررسی نشان داد که مصرف ویاگرا که نام ژنریک آن «سیلدنافیل» است و برای درمان اختلال نعوظ در مردان به کار می‌رود، با حدود کاهش دچار شدن به بیماری آلزایمر همراهی دارد.

این بررسی نشان داد که افرادی که سیلدنافیل مصرف کرده بودند، نسبت به افرادی که این دارو مصرف نکرده بودند، در طول دوره پیگیری شش ساله با احتمال ۶۹ درصد کمتر ممکن است به بیماری آلزایمر مبتلا شوند. آنها برای بررسی بیشتر اثر بالقوه این دارو بر بیماری آلزایمر یک مدل آزمایشگاهی ساختند که نشان داد سیلدنافیل رشد سلول‌های مغزی را افزایش و پروتئین «تاو» (tau) را که در ایجاد آلزایمر نقش دارد، هدف قرار می‌دهد.

یافته‌های این بررسی در ژورنال Nature Aging منتشر شده است.

البته پژوهشگران کلینیک کلیولند که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌گویند باید پژوهش بیشتری درباره این رابطه ظاهری انجام شود.

 بیماری آلزایمر که شایع‌ترین شکل زوال عقل مرتبط با سن است، صدها میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا می‌کند. اما با وجود شمار زیاد مبتلایان به این بیماری در حال حاضر درمان موثری برای آن وجود ندارد.

این پژوهشگران آمریکایی داده‌های مربوط به بیمه درمانی بیش از هفت میلیون نفر را بررسی کردند و از مدل‌سازی کامپیوتری استفاده کردند تا داروهایی را بیابند که ممکن است برای درمان زوال عقل مفید باشد.

این پژوهشگران می‌گویند  یافته‌هایشان فقط یک همراهی را میان مصرف ویاگرا و کاهش بروز بیماری آلزایمر نشان می‌دهد، در مرحله بعد به دنبال انجام کارآزمایی‌های بالینی کنترل‌شده تصادفی‌شده هستند تا معلوم شود آیا رابطه‌ای سببی میان این دو وجود دارد و آیا ویاگرا واقعا برای بیماران آلزایمر سومندی بالینی ایجاد می‌کند یا نه.

خود ویاگرا در ابتدا به عنوان دارویی برای درمان بیماری‌های قلبی ساخته شد و بعدها کشف شد که با افزایش جریان خون به آلت تناسلی مردان می‌تواند نعوظ را تشدید کند.

شرکت فایزر در سال ۱۹۹۸ با وارد کردن این دارو به بازار به سود بسیاری دست یافت. اما در نهایت با پایان یافتن حق امتیاز این دارو اشکال ژنریک ارزان‌تر آن هم به بازار آمدند.

کد خبر 641811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha