مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

برای ساخت سازه بتنی می بایست بتن تازه، در قالب بتن فلزی یا انواع دیگر قالب بتن ریخته شود.  پس از پر کردن تمام حجم قالب ها و گیرش، بتن به شکل مورد نظر در می آید. یکی از مهمترین مراحل ساخت سازه های بتنی طریقه قالب بندی آن می باشد.

image_2a9a4643f4314d0eda5db98de49e27dfd43cb014.jpg

شرکت مدرن سازان با بیش از ۱۵ سال سابقه در امر ساخت و تولید تمام تجهیزات قالب بندی و قالب بتن مفتخر است محصولات خود را با بهترین کیفیت در کمترین زمان ممکن به مشتریان خود عرضه نماید.

انواع قالب بتن

  • قالب های بتن مدولار
  • قالب های بتن مدور
  • قالب های بتن خاص
  • قالب های فلزی بتن

سایز استاندارد قالب های بتن فلزی معمولاً از عرض ۱۰ سانتی‌ متر شروع و به مضرب های عدد ۵ نهایتاً تا عرض ۵۰ سانتی متر ساخته می شود. طول استاندارد این نوع قالب ها معمولاً یک متری ،۵/۱متری و۲متری می باشند. برای قالب بندی ستون ها معمولاً از کنج های بیرونی( ۵×۵)یا(۵×۱۰)و در طول کنج ها به خاطر این که درز قالب ها و کنج ها رو به روی هم قرار نگیرند، معمولاً از ۵/۱ متری استفاده می‌کنند. در ساخت قسمت های مختلف پروژه مانند فونداسیون و ستون ها، دیوارها، تیر و دال از قالب های مدولار استفاده می شود. البته برای سریع تر شدن کار قالب بندی بهتر است در قالب بندی دیوارها از پنل های بزرگ تر استفاده شود. از جک های سقفی می توان در جاهایی که ارتفاع آنها کم و حجم بتن نیز کم باشد مانند زیر پله ها، برای مهار استفاده کرد در غیر این صورت باید از داربست های مثلثی استفاده نمود. برای درست کردن قالب فلزی بتن در قالب های جوشی باید از ورق ۳ میلیمتر برای کف آنها و ورق ۵ میلیمتر برای تسمه آنها استفاده کرد، البته در قالب های خم همیشه باید برای ساخت آنها از ورق ۳ میلیمتر استفاده کرد. از این رو وزن هر متر مربع قالب بتن جوشی ۵ سانتی متری تقریبا ۴۰ کیلو گرم می باشد. همچنین وزن قالب بتن جوشی ۶سانتی متری نیز تقریباً ۴۲ کیلوگرم خواهد بود. قالب بتن لبه خم حدود ۳۷ کیلوگرم در هر متر مربع می باشد. سبکی و مقاوم بودن قالب های لبه خم برای اجرای دیوارهایی که نیاز به اجرای اکسپوز دارند، مناسب نخواهد بود. با توجه به خم شدن لبه قالب، وقتی قالب ها در کنار هم قرار خواهند گرفت خوب به هم چسبیده نخواهند شد، که این امر باعث می شود بعد از بتن ریزی و دکفره کردن قالب ها، ماهیچه های بتنی کاملاً مشهود باشند.

متعلقات اتصال قالب های بتن به یکدیگر:

متعلقاتی که برای اتصال قالب ها به هم می توان استفاده کرد عبارتند از پین و گوه، گیره متوسط، بلت، کلپس، بلت عصایی جهت اتصال قالب بتن به سولجر، مهره بلت و واشر دولوله، واشرکاس و تنگ تسمه (تسمه بلت).

از خصوصیات مهم و برتر قالب فلزی بتن، مقاومت بسیار خوب آن در مقابل فشارهای حجم زیاد بتن می باشد. با توجه به وزن استاندارد یک فوت مربع که تقریباً ۱۵۰ پوند می باشد، بنابراین در اجرای یک پروژه از دیوارها گرفته تا سر ستون و یا تریپل، هزاران متر مربع بتن به کار برده می شود. به همین خاطر باید قالب بتن به سادگی بتواند وزن این حجم از بتن را تحمل کند و شکل ظاهری آن تغییر نکند. در غیر این صورت ضرر و زیان پروژه بسیار زیاد خواهد شد و به این دلیل معمولاً قالب های بتن را از فلز یا چوب محکم و سخت تولید می‌کنند. امروزه برای ساخت قالب های بتن از جنس هایی مانند پلاستیک، فایبرگلاس و رزین نیز استفاده می شود. جنس این نوع قالب ها نسبت به قالب های فلزی ضعیف تر می باشد.

نوع و محل استفاده از قالب به طبقه بندی قالب بستگی دارد. بهترین قالب بتن برای استفاده در پروژه معمولاً با مقدار جریان، حجم قالب بتن، فشار و و وزنی که این قالب باید تحمل کند سنجیده خواهد شد. قالب بتن فلزی بعد از هر بار استفاده به آسانی و با کمترین هزینه تمیز، تعمیر و جابجا می شود و بعد از یک سرویس، آماده استفاده مجدد خواهد شد. با کمی دقت و جابجایی قالب بتن فلزی می توانید عمر این قالب ها را تا حد زیادی بالا ببرید. با این تفاسیر امروزه قالب بتن فلزی مقرون به صرفه ترین محصول می باشد، که با توجه به وضعیت اقتصادی پروژه ها می توان از آنها استفاده کرد.

نکات مهم در قالب بندی با قالب های بتن فلزی

۱- در سرعت اجرای قالب، خلاقیت و حرفه‌ای بودن قالب بند مهم است.

۲- کیفیت بتن اجرا شده برای کم شدن هزینه ها تاثیر زیادی دارد.

۳- در قالب بندی سقف هایی که ارتفاع بیشتر از ۵/۴ متر دارند، امکان استفاده از جک سقفی مشکل ساز خواهد شد و به همین خاطر باید از داربست های مثلثی و یا داربست چکشی استفاده شود.

انواع قالب بندی با قالب های بتنی فلزی:

۱- قالب بندی فونداسیون

۲- قالب بندی ستون ها

۳- قالب بندی دیوارهای یک طرفه و دوطرفه

۴- قالب بندی تیرها

۵- قالب بندی دال بتنی

۶- قالب بندی سرستون

۷- قالب بندی پلان های خاص

عواملی که طول عمر قالب‌ها را بالا می برند

۱- نوع مونتاژ مناسب و اصولی قالب بندی

۲- بسته بندی و جابجایی مناسب قالب ها

۳- روغن کاری قالب ها با روغن مخصوص قبل از مونتاژ

کاربردهای قالب بتن

دلایل تفاوت قیمت قالب های فلزی

۱- اصلی ترین علت تفاوت قیمت قالب های فلزی این است که ببینیم، قالب از چه ورقی ساخته شده است زیرا در بازار ورق های زیادی با قیمت‌های مختلف وجود دارند. از این رو استفاده از ورقی که برای ساخت قالب ها استفاده می شود در قیمت قالب تاثیر زیادی دارد.

۲- دلیل دیگر کیفیت و نیروهای ماهر شرکت تولید کننده می باشد.

استفاده از قالب بی‌کیفیت باعث چه اتفاقاتی می شود:

استفاده از قالب بی‌کیفیت نتیجه کار شما را خراب و بی کیفیت خواهد کرد مثلاً اگر از قالب های بی کیفیت و موج دار را در ساخت ستون استفاده کنید، در ستون پیچیدگی به وجود می‌آید و نمی‌شود آن را دقیق شاقول کرد. همچنین طول عمر قالب های بی کیفیت کمتر از قالب های با کیفیت می باشد.

کد خبر 641802

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha