همشهری آنلاین: "بنیاد حایزه X"، که به خاطر جایزه انصاری 2004 برای تشویق سفرهای خصوصی فضایی مشهور است، ده میلیون دلار به پژوهشگرانی می دهد که بتوانند به کمک تکنولوژی، ژنوم 100 انسان را در 10 روز نقشه‌برداری کنند.

به گزارش فرانس‌پرس از واشنگتن هدف از این جایزه یافتن راهی ارزان ‌قیمت برای رمزگشایی از ژنوم (مجموعه ژن‌های انسان) به عنوان شیوه‌ای برای پیشگیری از بیماری‌هاست.

این بنیاد در بیانیه‌ای اعلام کرد: "این جایزه به هدف راهگشایی برای عصر جدیدی از پزشکی پیشگیری شخصی‌شده و تقویت مسیر‌های پژوهشی جدید و تولید دانش پزشکی تعیین شده است."

دانشمندان از قبل ژنوم انسان را رمزگشایی کرده‌اند، اما این فرآیند که هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی در آن فعال هستند، پرهزینه و طاقت‌فرساست.

این بیانیه می‌گوید: " تعیین سریع توالی ژنوم عموما به عنوان مرز عمده بعدی  علم تلقی می‌شود و نهایتا به پزشکان امکان خواهد داد که حساسیت فرد به بیماری‌ها را تعیین کنند و حتی ارتباطات ژنتیکی سرطان را تعیین کنند."

نقشه‌برداری از رمز ژنتیکی مانند رادیوگرافی با اشعه ایکس است که به پزشکان امکان می‌دهد که درون گذشته ژنتیکی شما را ببینند و به دنبال ان آینده ژنتیکی شما را تعیین کنند."

سه گروه پژوهشی از هم اکنون برای رسیدن به این هدف کار می‌کنند و جزئیات مسابقه را از بنیاد جایزه X جویا شده‌اند.

کد خبر 6418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز