همشهری‌آنلاین: دکتر محمد احمدی‌نژاد سه‌شنبه(15:30 به وقت نیویورک) در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد

به گزارش ایسنا، متن کامل سخنرانی رییس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و الصلوه و السلام علی سیدنا و نبینا محمد (ص) و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه.

آقای رئیس، عالیجنابان،

خدای بزرگ را برای اعطای فرصت حضور مجدد در این مجمع جهانی سپاسگزارم. در 3 سال گذشته از امید‌های فراوان به آینده روشن جامعه بشری و برخی راه حل‌ها برای دستیابی به صلح پایدار و گسترش عشق و محبت و در مقابل، همکاری و فشار برخی قدرتها برای تضییع حقوق ملتها، ظلمی که بر اکثریت جامعه جهانی از جمله بر ملت های عراق، فلسطین، افغانستان، لبنان، ملتهای آفریقایی، آمریکای جنوبی و آسیایی می‌رود، چالش‌های فرا رو مانند تلاش برای فروپاشی خانواده، تخریب فرهنگها و تحقیر ارزش‌های متعالی، نادیده گرفتن تعهدات، گسترش سایه تهدید و مسابقه تسلیحاتی و نا عادلانه بودن و ناتوانی نظامات حاکم بر جهان از اصلاح وضع با شما همکاران سخن گفتم.

با روی دادن حوادث متعدد و جدید، ناتوانی ساز و کارهای موجود آشکارتر شده است. اما در همین حال، یک جریان امید بخش که در متن اندیشه و باور ملتها شکل گرفته بارورتر و قویتر شده است و در برابر یاس آفرینی حوادث، نورامید را برای تجربه فردایی زیبا، درخشان و مطلوب در دلها روشن می‌سازد.

خانم‌ها، آقایان، همکاران عزیز

امروز می‌خواهم درباره علل اصلی شرایط حاکم بر جهان و راه حل‌ها با شما سخن بگویم. البته شما این مطالب را می‌دانید ولی یادآوری آن ضروری است. به نظر می‌رسد ریشه مشکلات را باید در نوع نگاه و دریافت از انسان و جهان و موضوع مهم آزادی و عبودیت و عدالت جستجو کرد. جهان، انسان، عبودیت و آزادی و عدالت مهمترین موضوعات بشر در طول تاریخ بوده است.

1. جهان

خدای متعال جهان را هدفمند خلق کرده است. این جهان بستر تکون و رشد مخلوقی به نام انسان است و قوانین حاکم بر جهان و همه موجودات در خدمت تعالی او هستند. جهان باید فرصت‌های لازم برای تحقق هدف خلقت انسان را فراهم سازد. هیچ امر و پدیده و موجودی بیهوده و عبث نیست. همه با هم در یک نظم پیچیده و هدفدار زمینه شکوفایی انسان را فراهم می کنند و هر یک نشانی از نشانه های خداوند بزرگ هستند. همه مخلوقند و او، خالق و حاکم اصلی بر جهان است. همه وجود از جمله، قدرت‌ها، علم‌ها و ثروت‌ها از اوست.

2. انسان

خداوند جهان را برای انسان و انسان را برای خودش خلق کرد. او را از گل و در خاک آفرید ولی مانده در خاک و تمایلات حیوانی نپسندید. چراغ هدایت را در وجود او روشن کرد و از او خواست که با یاری عقل و پیامبران و انسانهای کامل از خاک حرکت کند و تا افلاک و نزد خودش بالا رود.

همه جهان از بین می‌رود ولی خدا، انسان را برای ابدیت خلق کرده و او را ظرف تجلی خودش قرار داده است. تجلی خلاقیت، رحمانیت، رافت، علم، حکمت، غیرت، عیب پوشی، زیبانمایی و جمال، عدالت، رزاقیت، کرامت، عشق، جلال، عزت، گذشت و بخشش، بصیرت، حاکمیت و همه زیبایی‌ها و خوبی‌ها که صفات خدا هستند.

خداوند انسان را برای تجاوز، خونریزی، کینه ورزی، خودخواهی و تخریب نیافریده است. او انسان را جانشین خود در زمین قرار داده و از انسان خواسته است که از یک سو با تلاش و بروز استعدادهای الهی‌اش زمین را آباد و بستر رشد صفات الهی در همه انسانها را مهیا کند و زندگی سرشار از زیبایی، دوستی، آزادی، عدالت و خوبی ها را برای همگان فراهم آورد و از سوی دیگر و در ادامه این راه، زندگی سعادتمند ابدی در جوار رحمت خدا را برای خود رقم بزند. او را موظف کرده است که خدایی و اجتماعی زندگی کند چرا که بروز صفات الهی در انسان فقط در زندگی اجتماعی و در تعامل با دیگران امکان پذیر است.

3. آزادی و عبودیت

خداوند راه کمال انسان و آزادی حقیقی را در بندگی و اطاعت خود قرار داده است. آزادی حقیقی و عبودیت خداوند در یک تناسب مستقیم قرار دارند و در حقیقت دو روی یک سکه‌اند. بندگی خدا یعنی اقرار به توحید و اطاعت امر او و آزاد شدن از غیر خدا. بندگی خدا یعنی پذیرش حقیقت مطلق، نور مطلق و زیبایی مطلق.

بندگی خدا یعنی کنار نهادن خود خواهی‌ها و گرایشات حیوانی، قدرت طلبی‌ها و تجاوز‌ها و تسلیم حق و عدالت و عشق و کمال بودن، و این چنین است که انسان آزادی حقیقی خود را به دست می‌آورد، رشد می‌یابد و صفات الهی در او متجلی می‌شود. به دیگران عشق می‌ورزد، به برپایی عدالت قیام می‌کند. از هیچ قدرت و تهدیدی نمی‌هراسد و از مظلومان دفاع می‌کند در چنین محیطی، آزادی هیچ کس مزاحم آزادی دیگری نیست. تزاحم و درگیری مختص آزادی مادی و حیوانی است. جوهر همه ادیان الهی و جوهر عبودیت و آزادی واقعی دوری از ستمگران و ظالمان و در مقابل عبادت پروردگار و اطاعت از خدایی است که:

- به همه چیز عالم است، پنهان و آشکار را می داند و مهربان و رحیم است.
- همه موجودات در برابر عظمت او متواضعند و همه چیز تسلیم قدرت اوست.
- زنده و برپادارنده عالَم است و حیات از او نشات می گیرد.
- بندگانش را دوست دارد و جز خوبی و خیر و کمال برای آنان نمی‌خواهد و با زورگویی، بی‌عدالتی، خودخواهی و برتری جویی مخالف است.

4. عدالت

عدالت، اساس خلقت انسان و همه آفرینش است . عدالت عبارت از قرار دادن هر پدیده ای در محل خود و دادن فرصت شکوفایی به همه استعدادهای الهی انسان است. بدون عدالت نظم عالم متلاشی می شود و فرصت کمال جویی از بین می رود و محال است که جامعه بشری، طعم امنیت، آرامش، زیبایی و لذت حقیقی و سعادت را بچشد. بدون عدالت، حیات اجتماعی قوام و دوام و رشد نمی‌یابد.

انسان برای برپایی جامعه سعادتمند در این جهان و حیات زیبای ابدی باید خدا را بشناسد و برای تحقق این امر، باید خود را بشناسد و برای تعالی خود و جامعه تلاش کند اما

- تا زمانی که جهان بسته و محدود و غیر هدفمند تلقی شود؛
- تا زمانی که حیات ابدی امری خیالی و ذهنی و معاد و حساب و کتاب و پاداش و مجازات موهوم و غیر واقعی معرفی گردد؛
- تا زمانی که اخلاق و پایبندی به آن عقب ماندگی نام بگیرد و بی‌اخلاقی، دروغ، فریب و خودخواهی و برتری جویی، مباح بلکه پسندیده تلقی گردد و حیات انسان محدود به زندگی مادی در این جهان تصور شود؛
- تا زمانی که تلاش شود انسان به جای بندگی خدا و اطاعت از پیامبران او و آزادی حقیقی در قید بندگی تمایلات خاکی و حیوانی و هم نوعان سلطه گر قرار گیرد و تزاحم‌ها به اوج خود برسد؛
- تا زمانی که متجاوز به واسطه قدرت مالی، سیاسی و تبلیغاتی‌اش صاحب حق شناخته شود و نه تنها از مجازات بگریزد بلکه مدعی و طلبکار هم بشود، و تا زمانی که برای کسب رای در انتخابات جنگ راه بیندازند و ملت ها را اسیر و برده کنند. مشکلات جامعه جهانی نه تنها حل نخواهد شد بلکه روز به روز بر دامنه آن افزوده می‌گردد.

دوستان و همکاران

نگاهی به وضعیت امروز داشته باشید. با ادعای واهی کشف سلاح کشتار جمعی و اسقاط دیکتاتور به عراق حمله می‌کنند. دیکتاتور سقوط می‌کند و سلاح کشتار جمعی کشف نمی‌شود. دولت مردمی با رای مردم بر پا می‌شود ولی اشغالگران بعد از 6سال هنوز حضور دارند و اصرار دارند با نگهداشتن ملت عراق تحت شرایط فصل 7 منشور ملل متحد قرار‌دادهای استعماری را بر آنان تحمیل کنند.

میلیونها نفر کشته و آواره شده اند و اشغالگران بدون احساس شرمندگی همچنان به دنبال تثبیت موقعیت خود در جغرافیای سیاسی منطقه و تسلط بر منابع نفتی هستند. آنان برای مردم عراق هیچ کرامت و حق و جایگاهی قائل نیستند. سازمان ملل نیز قادر به حل مشکل و رفع تجاوز، اشغال و تحمیل نیست.

در فلسطین 60 سال کشتار و تجاوز توسط عده‌ای صهیونیست جنایتکار و اشغالگر ادامه دارد. با جمع آوری عده‌ای از نقاط مختلف دنیا و در سرزمینی دیگران و با آواره کردن و به اسارت گرفتن مردم اصلی سرزمین و با دروغ و کشتار حکومت درست کرده‌اند. با اعلام قبلی، تجاوز، اشغال و ترور می‌کنند و مردم و دولت قانونی و مردمی را محاصره غذایی و دارویی و در همین حال برخی قدرتهای مستکبر و زورگو از آنان حمایت می‌کنند. شورای امنیت هم کاری نمی‌تواند بکند بلکه در بسیاری از موارد تحت فشار دو سه قدرت زورگو عملا راه را برای حمایت از آدمکشان صهیونیست هموار می‌کند. طبیعی است که برخی قطعنامه‌هایی هم که اندک توجهی به حق مردم فلسطین داشته است به بایگانی سپرده شود.

تولید مواد مخدر در افغانستان [گزارش نیویورک تایمز از مواد مخدر در افغانستان] پس از حضور نیروهای ناتو چند برابر شده است [گزارش سازمان ملل درباره مواد مخدر]. درگیری داخلی ادامه دارد، تروریسم توسعه یافته است و روزانه مردم بیگناه در کوچه و بازار و مدرسه و مراسم عروسی بمباران و کشته می‌شوند. مردم افغانستان قربانی تمایل کشورهای عضو ناتو برای سیطره بر منطقه هند، چین و آسیای جنوبی‌اند و سازمان ملل و شورای امنیت هم کاری نمی‌توانند بکنند، چرا که هم اینان از تصمیم‌گیران اصلی در شورای امنیت هستند.

در آفریقا تلاش می‌شود مناسبات دوران استعمار بازسازی شود و با ایجاد جنگ داخلی، کشورهای بزرگ از جمله سودان را در جهت منافع برخی قدرتهای فاسد، تجزیه کنند و در صورت مقاومت ملی، مسئولان و مقاومت کنندگان در سیطره سازوکارهای حقوقی ساخته همین قدرتها تحت فشار قرار می‌گیرند.

در آمریکای لاتین، ملتها تحت سایه تهدید دولتهای سلطه گر بیگانه و حتی سفارتخانه‌های برخی امپراطوری‌ها، امنیت و منافع ملی و فرهنگ خود را در خطر جدی می‌بینند.

جان و مال و حقوق مردم گرجستان و مناطق اوستیا و آبخازیا قربانی تمایلات و تحریکات ناتو و برخی قدرتهای غربی و معاهدات نظامی و اقدامات موذیانه صهیونیست‌ها می‌شود[بحران گرجستان و چالش‌ ثبات و امنیت در قفقاز جنوبی].

مسابقه بی‌پایان تسلیحاتی و تولید و تکثیر و انباشت سلاحهای اتمی و کشتار جمعی و تهدید به استفاده از آنها و استقرار سپر موشکی وضعیت را ناپایدار ساخته است. در موضوع هسته‌ای ایران، علیرغم حق مسلم همه ملتها و من جمله ملت ایران در تولید سوخت هسته‌ای برای استفاده در مقاصد صلح‌آمیز، شفافیت همه فعالیتها، همکاری کامل با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اعلام مکرر آژانس مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های ایران، چند قدرت زورگو و تولید کننده نسلهای جدید سلاحهای مرگبار اتمی و دارای انبارهای انباشته از سلاح هسته‌ای که هیچ سازمان بین‌المللی بر فعالیتهای آنان نظارت ندارد و فجایع هیروشیما [سالگرد انفجار بمب اتمی در هیروشیما]و ناکازاکی در پرونده یکی از آنان موجود است با ادعاهای واهی سالها با استفاده از اهرمهای سیاسی و اقتصادی و تهدید و فشار سنگینی بر آژانس تلاش کردند در برابر فعالیتهای صلح‌آمیز ملت ایران مانع تراشی کنند.

آنان با سلاح مخالف نیستند بلکه مخالف پیشرفت ملتها هستند، و می‌خواهند با انحصار فناوری‌ها، ابزار تحمیل بر ملتها را در اختیار داشته باشند اما بسیار طبیعی است که ملت بزرگ ایران با توکل بر خدا و با قدرت و قاطعیت و با کمک دوستان خود در برابر زورگویی‌ها ایستاده و از حقوق خود صیانت کرده و خواهد کرد. ملت ایران اهل گفتگوست ولی زیاده خواهی‌ها و مطالبات غیر قانونی را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت امروز وقت آن رسیده است آژانس گزارش روشنی از نظارت بر خلع سلاح این قدرتها و فعالیت‌های هسته‌ای آنان در اختیار جامعه بین المللی قرار دهد و کمیته خلع سلاح توسط دولتهای مستقل تشکیل گردد و بر روند خلع سلاح این قدرتها نظارت نماید.

تئوریهای توسعه، به واسطه هماهنگی با نظام‌سلطه و ناهماهنگی با نیازهای حقیقی انسان‌ها و جوامع بشری به یک موضوع تکراری و بی روح برای همسان سازی اقتصاد‌ها و فراهم نمودن هر چه بیشتر زمینه سلطه مستکبران و البته مخرب محیط زیست انسانی و متلاشی کننده انسجام اجتماعی ملتها و کشورها تبدیل شده است و نقطه تعادل و پایانی نیز برای آن متصور نیست.

فقر و گرسنگی و محرومیت بیش از یک میلیارد از جمعیت جهان را آزار می‌دهد و امید زندگی را از آنان گرفته است.

حیثیت و شخصیت و حقوق مردم آمریکا و اروپا بازیچه دست عده‌ای قلیل و البته فریب‌کار به نام صهیونیست قرار گرفته است که گرچه اقلیتی محض هستند ولی به واسطه تزویر و نفوذ و سازماندهی مرموز و تبلیغات گسترده و پیچیده شان بر بخش مهمی از مراکز مالی و پولی و مراکز تصمیم‌گیری سیاسی از جمله در بعضی از بخشهایی دولتهای اروپایی و آمریکایی مسلط شده‌اند. عمق فاجعه آنجاست که نامزدهای ریاست جمهوری یا نخست‌وزیری برخی از کشورهای بزرگ قبل از جلب آرای مردم خود، برای کسب حمایت مالی و تبلیغاتی باید به دیدار آنها بروند و در جمع آنان به تعهد خود بر حمایت از آنان و پایبندی به منافع آنان سوگند بخورند و تاکید کنند.

این یعنی آنکه ملت بزرگ امریکا و ملتهای متعدد اروپا باید تابع خواستها و تمایلات عده قلیلی زیاده خواه و تجاوز‌طلب باشند. این ملتها بدون اینکه خود بخواهند باید از حیثیت و منابع خود در راه جنایت‌ها و اشغالگری ها و تهدید‌های شبکه صهیونیستی هزینه کنند.

دوستان و همکاران

همه اینها به خاطر نوع نگاه برخی از قدرتمندان بی اخلاق به جهان، انسان، آزادی و عبودیت و عدالت است. اندیشه و عمل کسانی که در اندیشه شان خود را برتر ازدیگران و دیگران را موجودات درجه دوم و اسیر و برده می پندارند و بنا دارند که خارج از دایره عبودیت خداوند، اسیر مطلق تمایلات بی پایان مادی و شخصی خود باشند و خوی تجاوزگری و برتری جویی را توسعه دهند، ریشه اصلی مشکلات امروز جامعه بشری و مانع بزرگ تحقق سعادت مادی و معنوی او و امنیت و صلح و برادری برای ملتها است.

من به صراحت اعلام می‌کنم که ملت ایران و بسیاری از ملتها و دولتها با این نگاه و عملکرد سلطه گران جهانی مخالفند. برپایی عدالت نیازمند انسانهایی است که در درون خود به اعتدال و عدالت رسیده باشند و خوی برتری جویی را مهار و خصلت فداکاری و خدمت گذاری به نوع بشر را متجلی کرده باشند که تحقق کامل و تمام عیار آن جز در سایه حاکمیت انسان صالح و کامل، عبد خدا و موعود پیامبران الهی میسر نیست.

همکاران صمیمی

البته به لطف خداوند متعال در متن جان و دل جامعه بشری یک جریان امید بخش در حال رشد و شکوفایی است. تمایل عمومی به عدالت، پاکی و عشق به دیگران، یکتا پرستی و کمال جویی آشکارا و به طور روزافزون در حال گسترش است. یک مقاومت عمومی در برابر زیاده خواهی‌ها وتجاوز طلبی‌ها و خود خواهی‌های زورگویان در حال شکل گیری است.

امروز اندیشه و عمل و راهبردهای برآمده از رفتار زورگویان از ناحیه ملتها و دولتها مطرود است و همگان به دنبال برپایی مناسبات جدید انسانی و عادلانه و جستجوی راهی نو برای سعادت و کمال و امنیت و رفاه پایدار هستند. این همان امر مبارکی است که همه سنتهای آفرینش و قوانین حاکم بر هستی بر حمایت از آن تاکید دارند. امروز رژیم صهیونیستی در سراشیبی قطعی سقوط قرار دارد و راهی برای نجات او از منجلاب ساخته خود و حامیانش وجود ندارد. جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام کامل به مقاومت مظلومانه مردم فلسطین و حمایت همه جانبه از آن راه حل انسانی خود که مبتنی بر همه پرسی آزاد از مردم فلسطین برای تعیین و برپایی نوع حکومت در همه فلسطین است را به دبیر کل محترم سازمان ملل تقدیم می نماید. امپراطوری امریکا در جهان به پایان راه خود رسیده است و حاکمان بعدی باید دایره دخالت ها را به مرزهای خود محدود کنند . امروز اندیشه سلطه گری به سرعت به یک ضد ارزش تبدیل می‌شود.

Iranian President Mahmoud Ahmadinejad embraces UN General Assembly President Miguel d'Ecosto Brockmann after he addressed the 63rd annual session of the United Nations General Assembly at UN Headquarters September 23, 2008 in New York City

و اما سخنی با دولتهای توسعه طلب حاکم بر مناسبات جهانی

بدانید که زندگی در سایه عبودیت واجرای دستورات خدا، عشق به مردم و تلاش برای تحقق عدالت به نفع شما هم هست. دعوت می‌کنم که به راه خدا و انبیاء و راه ملتها و راستی و عدالت برگردید.
تنها راه نجات، راه مستقیم الهی است. در غیر اینصورت دست قدرت خدا که از آستین ملت‌ها بیرون می‌آید روزگار را بر شما تنگ می‌کند و به سلطه گری شما پایان خواهد داد.
بیایید مردم را دوست داشته باشید و به حقوق آنان احترام بگذارید و گذشته های خود را جبران کنید، این به نفع شما و جامعه بشری است. ملت ایران آمادگی دارد که در کنار سایر ملتها به شما برای برون رفت از وضع موجود و برپایی صلح و صلاح یاری نماید.

دوستان من

خوشبختانه فرصت‌ها در دسترس است. به لطف الهی پایه‌های وضع ظالمانه موجود در حال فروریزی است. تحولات بزرگ به نفع انسان و حقوق حقیقی و واقعی او در راه است. آینده طلایی و درخشان در انتظار جامعه بشری است. جامعه جهانی سرشار از عدالت، دوستی و برادری و رفاه با وصفی که گفتم در دسترس ما قرار گرفته است. جامعه‌ای که تحت حاکمیت انسان صالح و کامل، موعود همه پیامبران الهی، دوستدار حقیقی انسانها و بر پا کننده راستی و عدالت راه زیبایی و عشق را می‌پیماید و از هر ترس و اندوه و یاس و حرمانی مبراست برای ما و در نزدیکی ماست. جامعه‌ای که پیامبران بزرگ الهی، نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و محمد (ص) وعده داده‌اند در آستانه تحقق است.

بیایید دست در دست‌هم، اندیشه مقاومت در برابر بدیها و اقلیت بدخواهان و حمایت از خوبی‌ها و اکثریت خوبان و مظهر کامل خوبی، موعود اُمم امام عصر (ع) که با همراهی حضرت عیسی مسیح (ع) خواهد آمد را گسترش دهیم و متناسب با آن سازوکارهای عادلانه و انسانی برای تنظیم روابط سازنده بین ملتها و دولتها را طراحی و عملیاتی نمائیم. ای خدای بزرگ یاور ملتها را برسان و رنجها و آلام بشر را پایان بخش و عدالت و زیبایی و عشق را شکوفا کن. دوستان بیایید در برپایی آن دوران نورانی و وعده داده شده الهی سهمی مناسب داشته باشیم.

کد خبر 64171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز