سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

در کنفرانسی که آخر هفته گذشته، انجمن قلب آمریکا درباره فشار خون بالا در آتلانتا برگزار کرد، نتایج تحقیقات جالبی درباره فشار خون بالا و راه‌های پیشگیری و درمان آن مطرح شد.

یکی از این مطالعات مربوط به کشور ایتالیا بود که توسط دکتر رزا ماریا برونو از دانشگاه پیزا ارائه شد. این محقق از بررسی‌های خود نتیجه گرفته بود که تزریق داخل وریدی ویتامین ث ممکن است بتواند فشار خون بالا را با تاثیر بر سیستم عصبی مرکزی، کم کند.

محققان 12 بیمار- که به آنها 3 گرم ویتامین ث در طول 5دقیقه داده شده بود- را بعد از 20 دقیقه بررسی کرده و متوجه شدند که فشار خون این افراد دست کم 7 درصد افت پیدا کرده است.

جالب است بدانید مقدار افت فشار خون دیاستولی (مینیمم) بیشتر و حدود 9 درصد بود. با این وجود دکتر برونو معتقد است هنوز زود است که نتیجه بگیریم ویتامین ث باعث کاهش فشار خون و فعالیت اعصاب سمپاتیک در افراد سالم می‌شود؛

چرا که فقط در کسانی که فشار خون بالا داشته‌اند این بررسی انجام شده و فقط یک دوز ویتامین ث به بیماران تزریق شده‌‌است.

معلوم نیست مصرف خوراکی این ویتامین در دراز مدت هم بتواند همین اثر را ایجاد کند! پس نمی‌توان به همین سادگی پای نتایج این بررسی را به درمانگاه‌ها و بالین بیماران کشید.

بررسی دیگری روز جمعه در این کنفرانس مطرح شد که دیگر نه برای بیمار و نه پزشک جای شبهه باقی نمی‌گذارد. این مطالعه، نشان داد بیماران مبتلا به فشار خون مقاوم به دارو به رژیم غذایی کم نمک پاسخ می‌دهند.

با همین رژیم کم نمک، فشار خون سیستولیک (ماکزیمم) این بیماران 6/22 میلیمتر جیوه و فشار (مینیمم) دیاستولی آنها تا 2/9 میلیمتر جیوه کمتر شد.

این بررسی را دکتر ادواردو پیمنتا با همکاران خود در بخش فشار خون و نفرولوژی مؤسسه کاردیولوژی دانته پازانس در سائو پائولو برزیل انجام داده‌اند.

آنها 13 بیمار مبتلا به فشار خون مقاوم به دارو را که به‌طور متوسط 3 نوع داروی ضد‌فشار خون مصرف می‌کردند، بررسی کرده و مشاهده کردند پس از استفاده از رژیم کم‌نمک، فشار خون آنها 9/147 روی 2/85 میلیمتر جیوه است.

(فشار خون طبیعی 140 روی 90 میلیمتر جیوه است.)  دکتر پیمنتا در این باره می‌گوید: ما انتظار تاثیر رژیم کم نمک بر درمان فشار خون را داشتیم اما میزان کاهش فشار خون ناشی از این رژیم بسیار بیش از انتظار ما بود. 

همچنین این بررسی نشان داد که محدودیت نمک در رژیم غذایی باعث کاهش احتباس مایعات در بدن شده و عملکرد رگ‌ها را بهبود می‌بخشد که این 2پدیده هم به نوبه‌خود در ایجاد فشار خون نقش دارند. در واقع به بیماران مبتلا به فشار خون توصیه می‌شود که در روز بیش از 1500میلی‌گرم نمک مصرف نکنند.

در این 2بررسی تاکید بر راه‌های کاربردی کاهش فشار خون بود، اما سومین بررسی حاکی از این است که بیماران فشار خونی نیاز به کند کردن حرکات، تنفس عمیق و استراحت و ریلکسیشن زیاد دارند.

این مطالعه به سرپرستی دکتر جین تانگ - استادیار کالج پرستاری دانشگاه سیاتل در واشنگتن – انجام شده‌ و نشان می‌دهد که گوش دادن به نوار‌های آرامش بخش و موسیقی کلاسیک ساخته موتزارت، هم می‌تواند فشار خون افراد را 7 تا 9 میلیمتر جیوه کم کند.

دکتر تانگ در این باره می‌گوید: این برنامه بسیار ساده است و البته جای مصرف دارو را نمی‌گیرد اما می‌تواند در رساندن فشار خون به یک مقدار ثابت کمک کند.

براساس آمار جدید تعداد مبتلایان به فشار خون را حدود یک نفر از هر 4نفرتخمین می‌زنند و متأسفانه فشار خون دو سوم این افراد کاملا تحت کنترل نیست.

efluxmedia.com
ترجمه: مهشید چایچی

کد خبر 64143

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز