مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۵
۰ نفر

پنگوئن‌های امپراتور و دانشمندان پژوهشگر تنها شاهدان تنها خورشیدگرفتگی کامل سال ۲۰۲۱ بودند که فقط در قاره جنوبگان در قطب جنوب زمین قابل مشاهده بود.

Eclipse

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس تنها خورشیدگرفتگی یا کسوف سال ۲۰۲۱ روز شنبه ۴ دسامبر (۱۳ آذر) تحت شرایط خاصی رخ داد که فقط قاره جنوبگان کره زمین با جمعیت نه چندان زیادش و مناطق اطراف آن قابل دیدن بود.

بخش جزئی این کسوف در ساعت ۷ بامداد روز شنبه به وقت گرینویچ آغاز شد و در کمتر از دو دقیقه در ساعت ۷:۴۴ دقیقه به وقت گرینویچ به حالت کامل درآمد و در ساعت ۸:۰۶ بامداد به وقت گرینویچ پایان یافت.

خورشیدگرفتگی کامل در جنوبگان/ناسا

سازمان هوافضای آمریکا (ناسا) این خورشید گرفتگی را که تئو بوریس و کریستین لاک‌وود دانشمندان «ماموریت اکتشافی جی ام پاساچوف» از نقطه رصدشان در یخچال «یونیون» در جنوبگان شاهد آن بودند، پخش کرد.

با توجه خورشیدگرفتگی‌ها هنگامی رخ می‌دهند که کره ماه در جلوی خورشید قرار می‌گیرد و سایه آن روی کره زمین می‌افتد، (با توجه به تفاوت اندازه کره ماه و کره زمین) فقط نوار باریکی از کره زمین زیر سایه بسیار کوچک ماه قرار می‌گیرد. این خورشیدگرفتگی کامل از روی ایستگاه پالمر «بنیاد ملی علوم آمریکا» (که معمولا ۴۰ نفر انسان در آن سکونت دارند) و در مرحله جزئی در ایستگاه قطبی بسیار بزرگتر «مک‌موردو» (که معمولا حدود ۱۰۰۰ نفر در آن سکونت دارند) عبور کرد.

اما احتمالا بزرگترین جمعیت شاهد این خورشیدگرفتگی پنگوئن‌های امپراتور بودند. ناممکن است بدانیم چه شماری از این پنگوئن‌ها نمای کامل خورشیدگرفتگی را دیدند. یک بررسی سال ۲۰۲۰ جمعیت این پنگوئن‌ها در این منطقه را ۶۵۰۰۰۰ قطعه تخمین زده است، به عبارت دیگر ۶۵۰ پرنده به ازای هر دانشمند در پایگاه مک‌موردو.

خورشیدگرفتگی در ته جهان/پتر هورالک

البته دو پرواز برای علاقمندان به مشاهده این خورشیدگرفتگی از سانتیاگوی شیلی و از ملبورن استرالیا هم ترتیب داده شده بود که البته قیمت بالایی هم داشت، برای مثال قیمت پرواز شیلی ۶۵۰۰ تا ۹۱۰۰ دلار به هر ردیف سه‌تایی صندلی‌ها بود.

البته اگر مراحل جزئی این خورشیدگرفتگی را هم به حساب آوریم، ساکنان جنوبی‌ترین مناطق استرالیا، نیوزیلند، آرژانتین و آفریقای جنوبی نیز سایه کوچکی از قرص ماه را روی خورشید عبور کرده است، دیده‌اند.

کد خبر 641360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha