چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

علی کهن‌نسب: داور به عنوان فرد بی‌طرف، از تأثیرگذارترین افراد در بازی فوتبال است. اما این‌که او چقدر بر بازی مسلط است و چه وظیفه‌ای دارد، فیفا این‌چنین تعریف می‌کند:

   داور برای اجرای قانون نسبت به مسابقه‌ای که تعیین شده، اقتدار کامل دارد. اجرای قانون بازی، کنترل بازی، همکاری کمک داوران، اطمینان از قانونی بودن توپ و وسایل بازیکنان و عمل کردن به عنوان وقت نگه‌دار و یادداشت نتیجه بازی از وظیفه‌های داوران است.

   داور با صلاحدید خود می‌تواند، برای هرگونه نقض قانون، مسابقه را متوقف و یا پایان بازی را اعلام کند.

   اگر بازیکنی به شدت آسیب ببیند، داور بازی را متوقف کرده و بعد از خارج شدن بازیکن مصدوم، بازی به دستور او شروع می‌شود. و اگر به عقیده داور، آسیب‌دیدگی بازیکنی جزیی باشد، بازی را باید ادامه یابد تا توپ از زمین خارج شود. بازیکنی که به دلیل زخم و خون‌ریزی از زمین خارج شد، زمانی می‌تواند با دستور داور به بازی برگردد که خون‌ریزی او بند آمده باشد.  اگر بازیکن در یک لحظه بیش از یک خطا انجام دهد، داور باید او را برای خطای شدیدتر تنبیه کند. داور می‌تواند مسئولان رسمی تیمی را که رفتار غیرمسئولانه‌ای دارند، با تشخیص و صلاحدید خود از زمین بازی و اطراف آن به خارج هدایت کند.

   تهیه گزارش و ارائه اطلاعات لازم از موارد انضباطی بازیکنان یا مسئولان تیم و حوادث دیگری که قبل از  جریان بازی و یا بعد از مسابقه اتفاق می‌افتد، از وظایف داوران است.
تصمیم‌ داور در باره یک بازی نهایی است. اما   داور مسئولیتی در برابر  جراحت و آسیب‌دیدگی بازیکن، مسئولان رسمی و یا تماشاگران و هرگونه خسارتی که به اموال عمومی وارد می‌شود، ندارد.

   داور می‌تواند در باره شرایط مسابقه و یا تجهیزاتی که در مسابقه استفاده می‌شوند، قطع یا عدم قطع مسابقه بر اثر دخالت تماشاگر و... تصمیم بگیرد.

کد خبر 64132

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز