روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط معتقد است ایران دیگر آمریکا را جدی نمی‌گیرد و پذیرفتن شرط‌های ایران در مذاکرات هم شکستی بی‌سابقه برای آمریکا خواهد بود.

عربستان

به گزارش همشهری‌آنلاین، روزنامه کیهان نوشت: راحج الخوری نویسنده الشرق‌الاوسط درباره مذاکرات اخیر در وین نوشت: به‌نظر می‌رسد این مذاکرات به نتیجه نرسد. غنی‌ سازی اورانیوم تا حدود ۶۰ درصد، تشدید تنش‌ها در منطقه از یمن تا غزه، حمله به نفتکش‌ها، توسعه سامانه‌های موشکی بالستیک که حتی کشورهای اروپایی را هم نگران کرده، و مانع‌تراشی در مقابل فعالیت آژانس، همگی اقداماتی است که ایران پیش از مذاکرات انجام داده است، این در حالی است که بسیاری از منتقدان سیاست‌های ایالات متحده، دولت جو بایدن را متهم می‌کنند که بعد از عقب‌نشینی پرماجرا از افغانستان، واکنشی جدی به این اقدامات نشان نداده است. 

موسسه دفاع از دموکراسی‌ها هشدار داده که خودداری واشنگتن از رویارویی با دشمنانش و خروج از افغانستان و تصمیم برای خارج کردن نیروهای خود از عراق و پاسخ ندادن به اقدامات تحریک‌آمیز ایران در دریا و خشکی موجب شده تا تهران دیگر واشنگتن را جدی نگیرد. به همین علت دنیس راس گفته راه دستیابی به صلح با ایران، تهدید این کشور به جنگ است و آمریکا اگر بخواهد در پرونده هسته‌ای پیشرفتی صورت بگیرد، باید گزینه نظامی را روی میز نگه دارد. 

در شرایطی که امید به دستیابی به توافق یا بازگشت به برجام در مذاکرات وین کمرنگ است پذیرفتن پنج شرطی که تهران در آستانه آغاز مذاکرات وین مطرح کرده، برای دولت آمریکا امکان‌پذیر نیست، زیرا این دولت را با وحشتناک‌ترین شکست سیاسی و دیپلماتیک و حتی مالی مواجه خواهد کرد.

حال باید دید واشنگتن، اقدام ایران برای سخت‌تر شدن مذاکرات و ادامه دادن به سیاست‌های هسته‌ای و تهاجمی‌ خود در منطقه، چه واکنشی نشان خواهد داد.

تحلیل توأم با استیصال روزنامه سعودی در حالی است که ایران ظرف یک سال اخیر به اقدامات هسته‌ای و غیرهسته‌ای برای بازگرداندن توازن به برجام شتاب بخشیده و آمریکا اگر راهی برای مهار این روند داشت، از استفاده آن دریغ نمی‌کرد.

کد خبر 640930

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    35 12
    این درس عبرتی برای عهد شکنان و حامیان مزدور آنهاست
  • 4489402228 IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    15 12
    درافتادن با ایران ومردم بافرهنگ ودلیرش یعنی خریت محض
  • لاهوتی IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    12 12
    یا همام! المؤمن هو الکیس الفطن/] فرمودند ای همام! مؤمن زیرک و با هوش است.
  • 8ععععععقفققققاااااممممم IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    27 14
    ای کاش یک نفر از ابن رسانه ای های داخلی و خارجی این جمله ما را به زبان عبری و عربی و انگلیسی. رویی و فرانسوی و...به گوش امریکایی ها و اسرائیل جعلی و عربستانی ها حتما" برساند: که اگر هر کشوری به خصوص اسرائیل و سران عرب هاب بی خاصیت امارات و بحرین و....و... دوست دارند. امریکا را تحر یک کنند. که گزینه نظامی روی میزش را اجرایی کند.بدون شک و لاریب فی ..مطمئن باشند حداقل در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از این کارشان. دیگر در جغرافبای جهان و اطراف خلیج فارس و... نام و نشا نی از نقطعه ای سالم (غیر از خانه خدا و مدینه و...) به نام کسور و میدان و خیابان و...شاهزادگان و حا میان کدخدای پفکی و بادکنکی باقی نحواهد ماند. و ابن یک واقعیت انکار ناپذیر و آشکار از توانمندی ها و اراده ایران مقتدر است. اگر این وضع را دوست دارند.به امتحانش می اررد! یکبار امتحان کنند!!!!
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    14 17
    آمریکا فکر کرد هر زمان خواست از برجام بیرون برود و هر زمان خواست وارود شود همچین چیزی نیست
  • محمد IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    7 10
    سلام الشرق الاوسط نگرانی بن سلمان را منعکس میکند و این اتهامات واهی که برای ایران گفته کلیشه‌ای و دستور اسراییل است و از زبان این بی چاره ها منعکس می‌شود و گروه این سعودی ها که حتی حال حرف زدن ندارن و همه کار هایشان کپی پیس است . ای سعودی تو به نوکری ادامه بده و نگران خودت باش چرا که اربابت تو را ول کرده آرام بخواب ایران بیدار است
  • سیامک IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    8 14
    نیروهای نظامی باید هرروز اماده رویارویی باشند امریکا به هر حال ضربه اش را می زند ولی جوابمان کوبنده باشد امریکا مجبور است منطقه را ترک کند جون خودش در داخل در گیری دارد وخیلی احتمال دارد مثل شوروی تجزیه شود
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    6 3
    برای مردم ایران وضع اقتصادی خراب شده و اگر تحریما برداشته نشود اوضاع بدتر خواهد شد
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    2 2
    امریکا هرگز به ایران حمله نخواهد کرد
  • رشیدی IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 10
    باسلام وقتی آقافرمودندزمان بزن ودررو گذشته یعنی شامل همه اعمال آنها چه نظامی یااقتصای وغیره می شود.چون کشورهای بی وجودی این مستکبران را به دوشیدن خودعادت داده اندوحالامتوجه شده اندکه درموقع حساس زیرتعهدشان می زنندوآنهارارهامی کنند.وقتی شیخک های مزدورخواب آشوب برای ایران رامی دیدندالان به دریوزگی خود واربابشان بنگرند وعبرت بگیرند.
  • محمد IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 2
    گاو شیرده از ترس داره شیرش خشک میشه زبون بسته
    • شهروندایرانی IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      0 0
      دشمن اگرخودش رابه احمقی بزندسیلی محکم تری نسبت به گذشته ازملت انقلابی ایران دریافت خواهدکرد.
  • ارغنون IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 0
    آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند،که اگر میتوانست،یک روز هم معطل نمیکرد