سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۸۷ - ۰۸:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادگاهی در «سانتیاگو دو شیلی» در ارتباط با پرونده سال 1974 مربوط به آنتونیو ئیدو، کشیش ناپدید شده اسپانیایی در شیلی، رییس سابق سازمان جاسوسی آگوستو پینوشه، دیکتاتور نظامی این کشور را به چند سال حبس محکوم کرد.

خبرگزاری اتریش از سانتیاگو دو شیلی گزارش داد، قاضی خورخه سپدا، مانوئل کنترراس، رییس سابق سازمان جاسوسی پینوشه و همچنین میگئل کراسنوف، مارسلو مورمبریتو و باسکلی ساپاتا، همدستان وی را به تحمل هفت سال حبس محکوم کرد.

همه این متهمان در دادگاه‌های پیشین به جرم نقض حقوق بشر در دوره دیکتاتوری پینوشه در سال‌های 1973 و 1990 به زندان محکوم شده بودند.

کشیشی که ناپدید شد
للیدو از سال 1969 به عنوان کشیش ارتش در شهر مرکزی کئیوتا شیلی مشغول خدمت بود. وی عضو گروه کشیش‌های هوادار سوسیالیسم بود و ارتباطاتی را با جنبش چپی‌های انقلابی داشت. چند روز پس از کودتای نظامی 11 سپتامبر 1973 وی به سانتیاگو پناه برد. او سال 1974 در آنجا بازداشت و حبس شد و از آنجا به بزرگ‌ترین شکنجه‌گاه رژیم نظامی کواترو آلاموس برده شد. از آنجا بود که دیگر هیچ اثری از او به جا نماند.

بر اساس گزارش کمیته تحقیق به ریاست رائول رتیگ، نماینده سوسیالیست، در طول دوره حاکمیت پینوشه (1973- 1990) در شیلی دستکم 3200 تن به قتل رسیدند. به طور قابل اثبات، دستکم 28 هزار تن هم شکنجه شده‌اند که احتمالا شمار قربانیان شکنجه بیش از اینهاست.

کد خبر 64091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز