پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
۰ نفر

کمبود برق و گاز کم نبود، حالا وزیر نفت هشدار داده احتمالا در چند سال آینده تبدیل به واردکننده بنزین هم می‌شویم. این یعنی ایران به عنوان یکی از دارندگان ذخایر گاز و نفت در جهان ممکن است به واردکننده انرژی تبدیل شود. اما دلیل چیست؟

پمپ بنزین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تجارت‌نیوز، وزیر نفت چند روز پیش هشدار داده بود به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های کشور، تا چند سال آینده مجبور به واردات بنزین می‌شویم.

جواد اوجی پیش از این و در اواخر شهریور ماه همین امسال هشدار داده بود در زمستان روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری گاز داریم.

ایران دومین دارنده گاز جهان است اما تابستان‌ها به دلیل کمبود گاز نمی‌تواند خوراک نیروگاه‌های حرارتی تولید برق را تامین کند و مشکل تامین برق دارد. زمستان‌ها هم به دلیل کسری گاز مجبور است گاز صنایع را محدود و سهمیه‌بندی کند.

البته، انگار امسال آخرین سالی است که فقط کمبود برق و گاز داریم. این طور که به نظر می‌رسد و بنا بر گفته وزیر نفت، قرار است از سال‌های بعد با کمبود بنزین هم دست و پنجه نرم کنیم.

مشکل کجاست؟

اوجی در صحبت‌هایش به میزان بالای تقاضا اشاره کرده بود. او گفته بود تولید بنزین در کشور، ۱۰۶ میلیون لیتر در روز است در حالی که پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف به بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر در روز برسد.

با وجود این که کمبود انرژی در جهان قیمت جهانی انرژی را به شدت بالا برده است اما ایران هنوز هم سهم کمی در بازار جهانی دارد و درآمدهایش از صادرات برق، بنزین یا گاز آن قدر چشم‌گیر نیست. بنابراین بعید به نظر می‌رسد صادرات رسمی موجب کمبود گاز، برق یا بنزین در کشور شده است.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که مسئولان برای کمبود انرژی برمی‌شمارند، مصرف بی‌رویه مردم است.

انگشت اتهام مسئولان در حالی همواره مردم را نشانه می‌گیرد که وجه مشترک صحبت‌های وزیر نفت درباره کمبود گاز و بنزین عدم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها بوده است. کارشناسان برق هم بر همین موضوع تاکید دارند و معتقدند چون ایران از برنامه توسعه عقب مانده، نمی‌تواند برق بیشتری تولید کند.

درست است که پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه، دلیل اصلی کمبود انرژی در ایران است. اما در دهه‌های گذشته دولت با پیش‌فرض هرگز تمام نشدن منابع انرژی و بدون توسعه زیرساخت‌ از آن‌ها استفاده کرده است. بنابراین مساله اصلی بحران انرژی در ایران عدم توسعه زیرساخت‌ها و کمبود سرمایه‌گذاری است و نه مصرف زیاد مردم.

چقدر سرمایه برای تولید انرژی نیاز داریم؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برای حفظ ظرفیت پارس جنوبی باید حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار در این میدان سرمایه‌گذاری کنیم و برای احداث نیروگاه جدید برقی ۳.۵ میلیارد یورو بودجه نیاز است.

این در حالی است که براساس پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس، بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۷ هزار میلیارد تومان کسری غیرقابل تأمین داشته است و کشور عملا امکان سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها را ندارد.

کد خبر 640710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    13 0
    برای کاهش مصرف مردم ، اقتصاد انرژی مهم هست اما در کنار ان باید راه حل جایگزین گذاشت. خودروهای داخلی ما از نظر تکنولوژی مصرف بنزین ، بسیار پر مصرف هستند اغلب ناوگان سنگین و عمومی فرسوده هست . چگونه مصرف مردم پایین بیاورند؟ همچنین حمل و نقل عمومی در کشور ما ضعیف هست . وقتی دولت حمایت بی چون و چرا از خودروسازان میکند و از انها هیچ تکلیف ارتقای فناوری کیفیت نمیخواهد اثارش بر الودگی هوا، مصرف بنزین ، کشته های جاده ای میبینیم، بعد مدام میخواهیم پالایشگاه بسازیم! خودروسازی ما درست شود مصرف هم پایین میاد.
  • سید حسین گوهریان IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    14 1
    بل این روند لابد مجبور به وارد کننده مدیران باشیم
  • سید IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    17 0
    شما قاچاق رو کاهش بده ببنین چقدر مصرف کم میشه روزانه حدود 20میلیون لیتر قاچاق دارم
  • سعید IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    4 4
    چرا مردم ماشینهای هیبریدی تولید کنید یا وارد کنید چون زیرساختهای برقی کامل وجود ندارد فعلا دوم بنزین را با قیمت جهانی عرضه کنید اینقدر خطوط حمل ونقل عمومی ایجاد کنید تا مردم مجبور نشوند هی ماشبن شخصی استفاده کنند اونوقت مازاد بنزین را صادر کنید هم کسری بودجه تامین شود هم از محل صادرات بنزین خودرو وارد کنید ضمن اینکه خودروهای پرمصرف تولید داخل را متوقف کنید
  • اصغر IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    9 0
    مردم مصرف میکنند یا ماشینهای بی کیفیت مصرفشان بالاس نمیتونن ماشینارو درست کنید
  • محسن معظمی IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    10 0
    سلام وقتی خودروهای تولید داخل مصرف خارج از استاندارد دارند و برخی از مسئولین اصرار به استفاده هموطنان از این خودروهای دهه های قبل کشورهای دیگر دارند صحبت از مصرف بالای سوخت بسیار خنده دار می باشد.
  • سعید IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    12 0
    وقتی خودرو ملی شما سمند بعد از سه سال کارکرد هر صد کیلومتر چهارده لیتر بنزین مصرف می کند و قیمت آن هم سه برابر قیمت جهانی است و با آن قیمت در دنیا خودروهایی با کیفیت بالا و با مصرف هر صد کیلومتر چهار لیتر مصرفی دارد این به آن معنا هست که خود رو های گران شما چهر برابر خودروهای دیگر کشورها مصرف دارند آیا تقصیر مردم است یا حکومت داری خودتان با اصرار به تولید بی کیفیت هم مردم در عذاب هستند هم. منافع خودتان به باد رفته تقصیر را گردن مردم نیاندازید به خود بیایید
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    14 0
    مشکل فقط تولید ماشینهای پرمصرفی است که مسولین با نهایت بی انصافی این خودروها را به مردم ومملکت تحمیل کرده اند دنیا ماشین برقی و2لیتر مصرف با کیفیت عالی میسازد ما هنوز ماشین 14لیتر مصرف تولید یکنیم مردم مقصرند یا مسولین
  • ایرانی IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    16 0
    چرا مسولین همیشه مردم را متهم می کنند؟ زیر ساختها را درست کنید. ایران با این همه ذخایر نفت و گاز چرا باید مشکل داشته باشد. در تامین احتیاجات فعلی مردم ماندید آنگاه دم از افزایش جمعیت میزنید.
  • محمد IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    13 1
    باز هم مردم مسولین رو ناراحت کردن!!! خب شما و باقی مسولین که ناراحت مصرف زیاد انرژی هستید و دانش و علم هم ندارید ......حداقل واردات خودرو رو آزاد کنید بعد دوتا شرکت آشغال خودرو ساز ایرانخودرو و سایپا رو تعطیل کن ببین چقدر مصرف بنزین کم میشه و کیفیت هوا خوب میشه
  • علی IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    12 0
    با این خبر مسرت بخش!!! در مورد کمبود سوخت در آینده و آلودگی هوا که سال به سال بدتر میشه و بحران کمبود آب، جوانان را تشویق به فرزند آوری بیشتر و ازدیاد جمعیت در آینده می کنند.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 3
    پایین بودن دستمزد و حقوق در ایران نسبت به سایر کشورها سبب شده دولت انرژی تقریبا رایگان در اختیار مردم قرار دهد.خود سبب عدم نوآوری در مصرف سوخت واحد های خانگی تجاری صنعتی شده است.وقتی انرژی این قدر ارزان است چه کسی دنبال تولید برق خورشیدی و بادی می رود؟
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    8 2
    مقدمه چینی برای گرانی بنزین وگاز
  • علی IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    6 0
    وقتی هنوز پیکان تو جاده هاس بهتره مدیر وارد کنیم. به نظرمن حداقل 60درصد بنزین قاچاق میشه.
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    4 0
    ایران اگه اولین ذخایرگازهم داشت بازهم بخاطرتحریم نمیتوانستیم برداشتی داشته باشیم وهمچنین 3برابرکشورهای اروپایی اگه گازمصرف میکنیم پس تقصیر خودمون هست که هیچ کارمثبتی نکردیم. ازماست که برماست.
  • سرباز ولایت IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    3 1
    والا زمان روحانی گفتن با افزایش قیمت بنزین به ۳ هزار تومان صرفه‌جویی شده در مصرف بنزین الان شدیم مصرف زیاد؟ آخه یه دفعه بزارین قیمت ۵۰هزار تومان راحتمون کنین دیگه این حرفا چیه
  • بی نام‌ IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    3 0
    از نفع خودتون بگدرید ماشین تولید نکنید تکلید میکنید فکر بنزین هم باشید یعنی مسئولین علت افزایش مصرف بنزین رو نمیدانند بخدا به پیر و پیغمبر مسئولین مقصرند یکسال تولید کنار بگذارید ببین به نتیجه میرسید با نه
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    4 0
    لااقل یک سوم کشور ایران کویری هست وهمیشه خورشید تابان داریم چرا انرژی خورشیدی نمیزنید کل ایران را برق بدهد وهم صادر کنید چرا تاحالا نزده اید خودروهای برقی تولید کنید بجای این خودروهای بی کیفیت
  • جعفر IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    4 0
    جناب آقای اوجی تا چند سال پیش مصرف روزانه بنزین ۷۰ میلیون لیتر بود سهمیه بنزین که افزایش پیدانکرده وهمان سهمیه به مردم تعلق گرفته شما اگرازمشاوران کارکشته ای درحوزه وزارت خود استفاده میکردی به شما میگفتن که علت چیست شرکتهای خودرو سازسالیانه هزارن دستگاه خودرو میسازند وبا افزایش بی رویه قیمت خودرو سود کلانی به جیب میزنندوهمین امر باعث افزایش مصرف بنزی میشود واز طرفی هم خودروهای فرسوده ازرده خارج نمیشن شما زورت به اینها نمیرسه اونوقت افزایش مصرف بنزین وپای مردم می نویسی قطعآ دولت دستش با خودرو سازان تویک کاسه است شما باید به خودروساز فشاربیاری که سهم وزارت نفت وپرداخت کنه تا بتوانید درزیرساختهای وزارت نفت مصرف کنید.کمی انصاف‌ووجدان به کارببرید مردم مقصر نیستند.
  • IR ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    3 0
    خودروی با سوخت آب دانشمند هم که هست چرا طرح آن دانشمند پیاده نکردید
  • IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 0
    مشگل نبود شغل ومسافرکشی
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 0
    با توجه به افزایش،روز افزون انرژی مملکتی که روی انرژی،خوابیده باید،زیر ساخت ها را درست میکردیم نه اینکه مسئولین مصرف را بهانه قرار بدن آدرس،اشتباهی ندیم ایران باید در زمینه صادرات انرژی رتبه بالا داشته باشه که متاسفانه چنین نیست روسیه و قطر و عربستان جای ایران را اشغال کردن
  • حسین رسان نژاد IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 0
    با سلام در صورتی که حمایت بی چون چرا از دو خودرو ساز داخلی برداشته شود و رقابت بین خودرو داخلی و خارجی عالانه باشد هم کیفیت خودرو داخلی بهتر خواهد شد و هم میزان مصرف سرانه بنزین پایین خواهد آمد.
  • علی NL ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 0
    بازم مقدمه چینی برای گران فروشی بنزین،
  • فرهنگ IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    تا وقتی که افراد بی کفایت هست ما وارد کننده خیلی از چیزها خواهیم بود