معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: در حال حاضر کانون‌های گزارش شده از آنفولانزای پرندگان در کشور فقط در حیات وحش در تالاب میقان و بابلسر بوده و چند مورد هم در اردبیل، سمنان و مازندران درطیور بومی دیده شده است.

نیوکاسل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، بهمن نقیبی در پاسخ به این پرسش که در خبرها آمده است که بیماری نیوکاسل در واحدهای مرغداران گوشتی تربت حیدریه شیوع بیماری پیدا کرده است آیا این امکان وجود دارد که این بیماری در تمام مرغداری‌های کشور پخش شود؟ گفت: بیماری نیوکاسل در طیور یک بیماری جهان شمول بوده و در تمام دنیا این معضل قابل مشاهده است. یکی از نشانه‌های این بیماری چرخش سر طیور است.

وی بابیان اینکه خبر شیوع این بیماری در یک منطقه به‌معنی بروز بیماری جدید و یا سرباز کردن بیماری قدیمی نیست، افزود: در حال حاضر واحدهای مجزا درگیر این بیماری هستند و این بیماری همه‌گیر نشده است. اما باید بگویم که واکسن داخلی و خارجی برای پیشگیری از بیماری نیوکاسل در بازار موجود است و می‌توان با زدن واکسن مانع شیوع آن شد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی بابیان اینکه حجم کافی از واکسن بیماری نیوکاسل در کشور تامین شده است، خاطر نشان کرد: این بیماری مشترک بین انسان و حیوان نیست اما این بیماری به‌شدت به صنعت مرغداران آسیب می‌رساند.

نقیبی ادامه داد: بررسی‌ها نشان داده است عدم توجه برخی از واحدهای مرغداری در زمینه امنیت زیستی (نظافت سالن و ممانعت از تجمع فضولات)، کنترل رفت‌وآمدها، مدیریت کود و کنترل کارگران باعث شیوع این بیماری در کشور شده است از این‌رو لازم است برای کنترل و پیشگیری از شیوع این بیماری مرغداران حساسیت لازم را در این زمینه از خود نشان دهند.

وی با اشاره به عدم توجه به فرآیند واکسیناسیون در برخی از مرغداری‌های کشور، تصریح کرد: این تصور برای بسیاری از مرغداری‌ها ایجاد شده است که واکسن یعنی هزینه اضافی. در صورتی که ما در سازمان دامپزشکی کشور بارها اعلام کردیم که واکسیناسیون باهدف حفظ صیانت از سرمایه دامی کشور مطرح می‌شود و نباید به دلیل داشتن هزینه اقتصادی این مهم عملیاتی نشود و یا به تعویق بیفتد.

نقیبی در پاسخ به این پرسش که هزینه واکسیناسیون چقدر است؟ تصریح کرد: سازمان دامپزشکی در بحث قیمت ورود نمی‌کند و اطلاعی از نرخ‌ها ندارد چراکه قیمت‌گذاری در حوزه فعالیت‌های ما نیست. موسسه رازی واکسن بیماری نیوکاسل را تولید می‌کند و می‌تواند نرخ‌ها را  اعلام کند. همچنین علاوه بر تولید داخلی حجم قابل توجهی از واکسن خارجی وارد می‌شود که قیمت آنها بنا به کیفیت و محل ساخت و برنامه واکسیناسیون متغیر است.

بنا به گفته نقیبی، سازمان دامپزشکی برنامه واکسیناسیون را اعلام می‌کند و مرغداران موظف به اجرای آن هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان اینکه این بیماری همه‌گیر شود و در همه مرغداری‌های کشور شیوع پیدا کند وجود دارد؟ گفت: گزارش‌های زیادی از شیوع این بیماری به سازمان دامپزشکی اعلام نشده است. مرغداران برای حفاظت از سرمایه خود توصیه‌های بهداشتی را جدی می‌گیرند و حداکثر حساسیت‌ها را در نکات زیستی اجرا می‌کنند، از این‌رو این بیماری همه گیر و شایع نخواهد شد.

بنا به اظهارات این مقام مسئول، گزارش‌ها به صورت جسته و گریخته از شیوع این بیماری ارائه شده است ممکن است برخی واحدها با رعایت نکردن نکات بهداشتی شاهد شیوع این بیماری باشند.

وی با بیان اینکه شیوع این بیماری در یک منطقه منع مصرف گوشت مرغ و تخم‌مرغ را ایجاد نمی‌کند، خاطر نشان کرد: سازمان دامپزشکی به مردم اعلام می‌کند که از گزند این بیماری مصون هستند و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی درباره شیوع بیماری آنفلوانزا پرندگان، گفت: سازمان برای کنترل تشویش در کشور به طور رسمی، ۴ اطلاعیه صادر کرده است. در حال حاضر کانون‌های گزارش شده از آنفولانزای پرندگان در کشور صرفا در حیات وحش در تالاب میقان و بابلسر بوده و چند مورد هم در اردبیل، سمنان و مازندران در طیور بومی دیده شده است.

نقیبی خاطر نشان کرد: هیچ واحد صنعتی در ایران در موج جدید این بیماری نیست این در حالیست که در دنیا آنفلوانزا پرندگان بسیار شایع شده است.

کد خبر 640704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha