به گفته برخی از پیشگامان دنیای مجازی، اگر فیسبوک نتواند مجوز مالکیت دیجیتالی داشته باشد، خطر تغییر آتی در رفتار مصرف‌کنندگان را از دست می‌دهد.

متا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، ماه گذشته بود که این غول رسانه‌های اجتماعی با تغییر نام خود به «متاورس پلتفرم» (Meta Platforms) و اعلام تمرکز بر روی دنیای پرهیاهوی متاورس موجی عجیبی را به راه انداخت.

با این حال، با جزییات کمی فراتر از تغییر نام تجاری، کارشناسان و دست‌اندرکاران دنیای متاورس تردید دارند که آیا آنها آماده پذیرش روحیه خلاقیت و سود در این فضا هستند یا خیر؟

«یات سیو»، رئیس و یکی از بنیانگذاران آنیموکا برندز، سرمایه‌گذار و یکی از سازندگان فضای متاورس می‌گوید: «آنچه فیسبوک با متا انجام می‌دهد یک «متاورس جعلی» است، مگر اینکه آنها واقعاً توضیحی واقعی درباره اینکه چگونه می‌توانیم واقعاً مالک آن باشیم، داشته باشند. تا آن زمان، اینجا فقط دیزنی‌لند است. این مکان زیبا برای بودن است، اما احتمالاً نمی‌خواهیم واقعاً در آنجا زندگی کنیم. این جایی نیست که واقعاً بتوانیم یک تجارت در آن بسازیم.»

متاورس به مجموعه‌ای از فضاهای مشترک اشاره دارد که از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند. برخی از واقعیت افزوده از طریق عینک هوشمند استفاده می‌کنند، اگرچه پلتفرم‌های فعلی بیشتر شبیه بودن در درون یک بازی ویدیویی هستند تا زندگی واقعی.

پول‌های جدی در آنجا سرازیر می‌شوند، هفته گذشته در دنیای آنلاینی به نام دسنترالند ملکی مجازی به مبلغی معادل ۲.۴ میلیون دلار به فروش رسید.

به گفته موسسه «داپ‌رادار» که یک ردیاب بازار است، چنین نقشه‌ها و سایر اشیای مجازی معمولاً دارایی‌های مبتنی بر بلاک‌چین به نام توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) هستند که فروش آنها در سه ماهه سپتامبر به بیش از ۱۰ میلیارد دلار رسیده است.

ورود فیسبوک علاقه به این فضا را افزایش داده است.

کد خبر 640618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha