یک هیات کارشناسی مستقل روز سه‌شنبه با اشاره بیشتر بودن سودمندی‌های قرص ضد کرونای شرکت مرک نسبت به خطرات بالقوه آن، با اکثریت ضعیف تایید آن را به سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه کرد.

Merck

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز با رای این کمیته کارشناسی در تایید داروی خوراکی مولنوپیراویر ساخت شرکت داروسازی مرک نخستین دارو از رده جدیدی از داروهای ضد ویروسی که می‌توانند در مقابل طیف وسیعی از سویه‌های کرونا از جمله سویه‌ی جدید اومیکرون موثر باشند، در مسیر تایید قرار می‌گیرند.

کارآزمایی‌ بالینی نشان داده است که مولنوپیراویر که به طور متوسطی خطر بستری شدن و مرگ ناشی از بیماری کووید-۱۹ ناشی از سویه‌های دلتا، مو و گاما را کاهش می‌دهد. این هیات کارشناسی تایید این قرص را برای بیماران سالمند یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای که باعث آسیب‌پذیری در برابر کرونای شدید می‌شود، توصیه کرده است. پس از رای این کارشناسان ممکن است در طول چند روز آینده سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) این دارو را تایید کند و تا پایان سال میلادی این قرص خوراکی در اختیار قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

سازمان غذا و داروی آمریکا همچنین در هفته‌های آینده ممکن است به قرص مشابهی ساخت شرکت فایزر مجوز بدهد که به نظر می‌رسد اثربخشی بسیار بیشتری از قرص شرکت مرک در درمان کرونا دارد.

مقامات بهداشتی در سراسر دنیا برای کاهش شمار موارد شدید و مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ تکیه کرده‌اند. اگر سویه‌ی جدید اومیکرون کرونا باعث افزایش موارد عفونت شدید کرونا در جهان شود، این قرص‌ها از اهمیت حتی بیشتری برخوردار می‌شوند.

 دانشمندان هنوز باید برای معلوم شدن میزان اثربخشی این قرص‌ها در جلوگیری از تکثیر کروناویروس‌های سویه‌ی اومیکرون بررسی‌هایی را انجام دهند. اما دلایلی در دست است که گرچه سویه‌های جدید کرونا ممکن است از پاسخ ایمنی واکسن‌ها بگریزند، این قرص‌ها اثربخشی خود را حفظ خواهند کرد.

کد خبر 640459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha