دومین مستند محیط زیستی حمید مهاجرانی «موذی» که در بخش کوتاه مسابقه ملی جشنواره سینماحقیقت نمایش داده می‌شود، با رویکرد طنز و فانتزی به موضوع روابط بین انسان و حیوانات شهری می‌پردازد.

حمید مهاجرانی مستندساز

به گزارش همشهری آنلاین، مهاجرانی کارگردان مستند «موذی» درباره این مستند گفت: «موذی» به ارتباط بین انسان‌ها و حیواناتی که در شهر زندگی می‌کنند می‌پردازد، ما در جامعه می‌بینیم که آدم‌ها رفتارهای مختلفی با حیوانات دارند و این رفتارها هیچ کدامشان بر اساس اصول از قبل تعیین شده نیست.

این کارگردان گفت: یکی به آن‌ها غذا می‌دهد، لانه می‌سازد و از آن‌ها حمایت می‌کند اما عده‌ای دیگر هیچ یک از این کارها را انجام نمی‌دهند. در این مستند سعی کردیم به این موضوع بپردازیم که کدام رفتار، مناسب‌ترین نوع برخورد با حیوانات شهری است و سعی کردیم با کارشناسان در این حوزه از لحاظ بهداشتی، حقوق حیوانات و کسانی که در این حوزه مسئولیت دارند صحبت کنیم و به این برسیم که چه باید کرد.

این مستندساز درباره رویکرد مستند گفت: «موذی» یک مستند فانتزی است و راوی محور است. روایت فانتزی دارد که راوی آن را پیش می‌برد. فضای «موذی» با دیگر آثار کمی تفاوت دارد، پیش از این سعی می‌کردیم فیلم را به صورت سوژه محور جلو ببریم و هیچ دخل و تصرفی روی سوژه نداشته باشیم. اما اینجا این اتفاق نیفتاده ضمن اینکه داستان این مستند کمی هم سرگرم کننده است و مقداری هم به کمدی نزدیک شده، برای اینکه بتوانیم با سوژه شوخی کنیم و جذابیت بیش‌تری به موضوع بدهیم.

مهاجرانی گفت: ایده اصلی این ماجرا از مشکل شخصی خودم نشات می‌گیرد. سال‌هاست در خانه‌ای زندگی می‌کنم، صدای حیوانات بسیار من را آزار می‌دهد، بعد از آن تصمیم گرفتم موضوع را خیلی مهم جلوه دهم و به صورت اغراق‌آمیز به آن بپردازم و آن را به یک موضوع خنده دار تبدیل کنم.

او ادامه داد: «موذی» را یک‌بار ساختیم، مونتاژ و تدوین کردیم بعد به نظر آمد که آن روایتی که می‌خواستیم به دست نیامده و دوباره شروع به فیلمبرداری بخش‌هایی از کار کردیم، به همین دلیل مقداری زمان بَر بود و کل این فرآیند یک‌سال طول کشید.

کارگردان «موذی» درباره مستند فانتزی و طنز گفت: در ایران، مستند فانتزی و طنز بسیار کم داریم، اما یکی از آثاری که خودم هم در ساخت مستندم از آن الگو گرفتم، مستند«بلانسبت شما» بود که موضوع تلخی داشت، اما به صورت فانتزی و طنز به آن نگاه شده بود. وقتی موضوعی انتخاب می‌شود باید به این نگاه کنیم که در چه چهارچوبی می‌توان به آن پرداخت. جذابیت برای من بسیار اهمیت داشت و می‌خواستم مخاطبان بیشتری بتوانند با فیلم ارتباط برقرار کنند.

او درباره ساخت و نمایش مستند با محور محیط زیست گفت: این دومین مستندی است که درباره محیط زیست ساخته‌ام، کار اولی که در حوزه محیط زیست ساختم «پایتخت دود» نام داشت و درباره آلودگی هوای تهران بود. متاسفانه این سبک از مستند جایی در سبد دفاتر فیلمسازی، تلویزیون یا برخی از جشنواره‌ها ندارند، اما موضوعات مهمی وجود دارد که ممکن است به چالش‌های جدی تبدیل شود و نیاز است که توجه بیش‌تری به آن شود.

این کارگردان درباره حضور در جشنواره «سینماحقیقت» گفت: مستند «موذی» هفتمین کاری است که من ساختم و تقریبا همه آثارم هم در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمده این جشنواره جایی است که آثاردر فضای حرفه‌ای و مستند واقعا دیده می‌شوند و می‌توان گفت که «سینماحقیقت» فضایی حرفه‌ای دارد.

کد خبر 640360

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha