وقتی در اتاق دکتر حسینی بودیم، خیلی‌ها پشت در انتظار می‌کشیدند. در میان همهمه و شلوغی آن سوی در، می‌شد چنین جمله‌هایی شنید: «خدا پدرش را بیامرزد... خدا را شکر که آقاسید را در محله‌مان داریم... چند سال است یک ریال هم از ما برای درمان نگرفته... خدا خیرش دهد...»

حساب خدا

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: دکتر حسینی برای اینکه تعریف و تمجید اهالی را کوتاه کند، با شرم‌رویی از جایش بلند می‌شود و از اتاق کارش بیرون می‌رود. لحن و بیانش محبت‌آمیز است. تشکر می‌کند و به آنها می‌گوید که کمترین وظیفه وکاری را که از دستش برمی‌آید برایشان انجام می‌دهد. بعد هرکدام را به اتاقی راهنمایی می‌کند تا کار درمانشان پیش برود. گفت‌وگوی ما با دکتر «سیدحسین حسینی» در همین فضا شکل می‌گیرد.

۲۴ پزشک متخصص نیکوکار در منطقه ۱۹ گرد هم آمده‌اند | حساب خدا نقدی است!

 دکتر سید حسین حسینی فرزند شهید سید حسن حسینی است. پدر او سال ۶۵ در عملیات کربلای ۸ شهید شده است. ۱۵ سال پیش، دکتر حسینی با حمایت خانواده، از جمله مادرش، «اکرم عبدل‌نژاد»، جانباز دوران دفاع مقدس، ‌بانی راه‌اندازی یک مرکز درمانی شد تا بتواند، بنا به نیت پدر، برای شهروندان جنوب شهر کار کند. او خیلی زود به چهره‌ای آشنا برای مردم تبدیل شد. ناگفته نماند؛ به سهل و سادگی پیدا کردن و حرف زدن با نگهبان این مرکز درمانی، توانستیم آقای دکتر را پیدا کنیم و با او به گفت‌وگو بنشینیم.

  •  انجمنی با ۲۴ پزشک نیکوکار

در مدت حضور ما در اتاق دکتر حسینی، متوجه می‌شویم که مراجعان و بیماران، او را مانند خانواده خود می‌دانند و آنقدر با گرمی و محبت با دکتر صحبت می‌کنند که انگار عضوی از خانواده‌شان است.
«اسماعیل بینایی» یکی از اعضای بسیج و فعال در مسجد جامع امام هادی(ع) از فاصله چند متری با حسینی سلام و احوالپرسی می‌کند و آرام نزدیک‌ می‌شود و می‌گوید: «دکتر جان! تعدادی از خانواده شهدا و جانبازان از شما تشکر کرده‌اند و من هم به نیابت از آنها قدردان شما هستم.» از لابه‌لای گفت‌وگوی آنها متوجه می‌شویم که تعدادی از پزشکان این مجموعه درمانی در طول ماه به کسانی خدمات پزشکی رایگان ارائه می‌دهند و کمک کردن به اقشار بی‌بضاعت برای آنها زمان و مکان نمی‌شناسند. بینایی می‌گوید: «در این مرکز درمانی، از مراجعه به خانه خانواده معظم شهدا، جانبازان، معلولان جسمی و حرکتی تا حضور داوطلبانه در مراکز واکسیناسیون کرونا و هرکاری که لازم باشد برای مردم انجام می‌شود. در واقع حسینی و ۲۴ پزشک متخصص و نیکوکار دیگر در منطقه ما دور هم جمع شده‌اند تا به نیازمندان خدمات دهند.»
وارد گفت‌وگو با اهالی که می‌شویم، نکات ظریف و تازه‌ای دستگیرمان می‌شود؛ مثل کانون پزشکان. از دکتر می‌پرسیم همه این پزشکان در منطقه ما فعالیت دارند که می‌گوید: «سال‌هاست که انجمن حامیان سلامت منطقه ۱۸ با حضور این پزشکان در منطقه ما تشکیل شده است، شاید خیلی‌ها از وجودش بی‌اطلاع باشند، اما اعضای فعال و نیکوکار بسیاری در آن مشغول کارند که هرکدام به‌صورت جهادی و با نیت‌های خیرخواهانه وارد این تیم ۲۴ نفری شده‌اند. آنها در طول این سال‌ها خدمات ارزنده‌ای به مردم ارائه و کارنامه درخشانی در حوزه درمان کسب کرده‌اند و همچنان نیز پای کارند.»
 او به نمایندگی پزشکان نیکوکار و اعضای انجمن حامیان سلامت منطقه ۱۸ می‌گوید: «در این انجمن، پزشکان تخصص‌های مغز و اعصاب، قلب و عروق، بیماری‌های عفونی و... عضویت دارند و بیماران از اقشار کم درآمد را به رایگان ویزیت و درمان می‌کنند. شهروندانی که برای درمان خود یا اعضای خانواده با مشکل مالی مواجه‌اند می‌توانند برای دریافت این نوع خدمات به دفتر مدیریت درمانگاه بازرگان ایثار، مساجد محله و نزدیک‌ترین پایگاه مراجعه کنند. پس از نامنویسی، پرونده‌ای برای آنها تشکیل می‌شود تا از خدمات پزشکان در محله بهره‌مند شوند.»

همسر شهید و مادر پزشک نیکوکار:

  • تداوم خدمات درمانگاه به برکت نام شهید

«اکرم عبدل‌نژاد» همسر شهید سید حسن حسینی و مادر سید حسین حسینی پزشک نیکوکار هم‌محله‌ای در دوران دفاع‌مقدس سابقه حضور در جبهه را دارد و البته در همان زمان به درجه رفیع جانبازی نایل شده است. او علاقه‌ای به بیان فعالیت‌های جهادی در دوران جنگ ندارد و تنها عنوان می‌کند که آن زمان به فرمان امام خمینی(ره) و برای انجام وظیفه شرعی و حفظ کشور عزیزمان درصحنه حاضر بودیم و اکنون نیز تلاش می‌کنیم که حافظ ارزش‌ها و آرمان‌های مقدس شهدا باشیم. او درباره راه‌اندازی این مرکز درمانی و نیت اصلی این کار صحبت می‌کند و می‌گوید: «آقا سید حسن در دوران حیاتش انسان نیکوکار و خیری بود، بنابراین من و بچه‌ها تصمیم گرفتیم با الگوبرداری از این شهید والامقام و به نیت بهره‌مندی از اجر و ثواب معنوی فعالیت‌های عام‌المنفعه این درمانگاه را راه‌اندازی کنیم.» وی از توصیه‌ای که به فرزندش داشته صحبت می‌کند و می‌گوید: «پسرم، حسین آقا، خودش پیشنهاد این کار را داده بود و من موافقت کردم به این شرط که خدمات آن برای مداوای بیماران نیازمند جامعه کاملاً رایگان باشد. هرچند که این کار در شرایط اقتصادی جامعه دشوار بود، اما به برکت نام شهید این نوع خدمات تداوم داشته است.»

«سیده مهسا حسینی» / نوه شهید سید حسن حسینی

  • لذت کمک به نیازمندان

«سیده مهسا حسینی» نوه شهید سید حسن حسینی و دختر خانواده آقای دکتر حسین حسینی از همان دوران کودکی و نوجوانی به همراه پدرش به این کلینیک درمانی آمد و رفت فراوان داشته است. او با یادآوری خاطرات قدیمی‌اش می‌گوید: «یادم هست آن وقت‌ها وقتی با پدرم به درمانگاه می‌آمدم افرادی را می‌دیدم که پول کافی برای پذیرش و ویزیت پزشک نداشتند، اما پدرم به منشی دفترش سفارش کرده بود که مبادا این آدم‌ها را ناامید کنند و تأکید داشتند درخواست آنها را فوری بپذیرند.» وی ادامه می‌دهد: «کمک کردن به مردم لذت فراوانی دارد که نمی‌توان آن را توصیف کرد، ضمن اینکه من مطمئن هستم که روح پدربزرگم از اینکه در اینجا به وضعیت درمان بیماران نیازمند رسیدگی می‌شود، بسیار خوشحال و مسرور است.»

۲۴ پزشک متخصص نیکوکار در منطقه ۱۹ گرد هم آمده‌اند | حساب خدا نقدی است!
دکتر «آرزو ابوصابر» / پزشک عمومی

  • احساس همدردی و همراهی با بیماران

 دکتر «آرزو ابوصابر» یکی از پزشکان خیری است که در کانون پزشکان منطقه فعالیت دارد. او درباره اخلاق ومنش دکتر حسینی می‌گوید: «او به نیت شادی روح پدرش به‌صورت تمام وقت در این درمانگاه به مردم خدمت می‌کند. بارها در جلسه‌هایی که برگزار می‌شود به همه ما یادآوری می‌کند که باید در برابر مردمان مناطق محروم احساس وظیفه و دین‌ خود را به آنها ادا کنیم.»  ابوصابر ادامه می‌دهد: «او سال‌هاست که در عمل نشان داده که پزشک بااخلاق و متعهد نباید خودش را بالاتر از مردم جامعه بداند یا خدای ناکرده درخواست یا توقع غیرمنطقی داشته باشد و برای‌کاری که حسب وظیفه انجام می‌دهد، بر سر مردم منت بگذارد.»
بارها دیده‌ام که حسینی هنگام فعالیت بیش از هر چیز به رفتار کادر با بیماران و مراجعان دقت می‌کند. ابوصابر ادامه می‌دهد: «بدون‌ تردید نقش پزشکان متعهد برای ارتباط مطلوب با بیماران و احساس همدردی و همراهی با آنها بیش از هر چیز دیگر در درمان و بهبود بیماران تأثیرگذار است.»

۲۴ پزشک متخصص نیکوکار در منطقه ۱۹ گرد هم آمده‌اند | حساب خدا نقدی است!
دکتر «داود سراج» پزشک عمومی

  • پزشکان به وظایف انسانی‌ خود عمل می‌کنند

هر فردی که وارد این درمانگاه می‌شود وقتی با لبخند رضایت شهروندان، پس از دریافت کمک‌های خیرخواهانه مواجه می‌شود حس خوبی می‌گیرد و از همسایگی با چنین شهروندی به خود می‌بالد.
«داود سراج» یکی از پزشکان خیر مناطق جنوب شهر خاطره‌ای در این زمینه دارد. می‌گوید: «وقتی به یاد عروس و دامادهای جوانی می‌افتم که برای تست آزمایش ازدواج به این مرکز می‌آمدند و پولی همراه‌شان نبود یا مادری که شناسنامه یا کارت ملی‌اش رامی خواهد گرو بگذارد تا دختربچه بیمارش زودتر درمان شود، ولی به راحتی و بدون هیچ پرداختی از بیمارستان خارج می‌شدند خوشحال می‌شوم که در منطقه ما چنین پزشکانی هستند که به وظیفه انسانی عمل می‌کنند یا اینکه در اینجا جایی وجود دارد که بیماران نیازمند سراغ پزشکان خیر را بگیرند.»

  • شهروندان درباره پزشک خیر و نیکوکار چه می‌گویند؟  

اول نشناختمش!
الف ‌ـ عزتی به همراه خانواده‌اش از شهریار آمده تا همسرش را به یکی از بخش‌های درمانگاه برساند. او آقای دکتر را می‌شناسد و عنوان می‌کند: «زمانی که برای درمان همسرم از همه کس و همه جا ناامید شده بودم، آقای حسینی کمکم کرد. البته اول نشناختمش و شاید رفتار مناسبی هم با او نداشتم، اما او با صبر و حوصله مشکلم را شنید و برطرف کرد.»

بین آدم‌ها فرق نمی‌گذارند
میم‌ـ ناصری هم از بیماران مراجعه‌کننده به این مرکز است. او هم از طریق شهرداری منطقه ۱۸ برای دریافت خدمات درمانی و پزشکی رایگان به این کلینیک معرفی شده است. این بیمار می‌گوید: «با اینکه پولی نداشتم، اما اینجا مانند بقیه پذیرش و ویزیت شدم. کادر درمانی این درمانگاه بین آدم‌های پولدار و فقیر فرق نمی‌گذارند.»

تا به حال چنین تجربه‌ای نداشتم
«دال‌ـ وردانی» یکی دیگر از شهروندانی است که از طریق پایگاه بسیج محله به این درمانگاه معرفی شده تا از خدمات رایگان در بخش آزمایشگاه و پزشک متخصص استفاده کند. او که سابق بر این در محله‌های مرکزی شهر سکونت داشته و یک سالی است که ساکن شهرک ولی‌عصر(عج) شده می‌گوید: «تا به حال چنین تجربه‌ای نداشتم. وقتی به پایگاه بسیج محله‌مان رفتم و مشکلات مالی را برای درمان بیمـــاری مطـــرح کردم آنها عنوان کـردند که در ایـــن درمانگاه که خانواده شهید آن را راه‌اندازی کرده به خواسته‌ام می‌رسم، اما باورش کمی برای من سخت بود تا اینکه به اینجا آمدم و از نزدیک با دکتر حسینی و همکاران‌شان آشنا شدم.»

۲۴ پزشک متخصص نیکوکار در منطقه ۱۹ گرد هم آمده‌اند | حساب خدا نقدی است!

همسر پزشک نیکوکار:

  • راهی که انتخاب کردیم مقدس است

«زیبا شاکری» همسر پزشک نیکوکار و عروس خانواده شهید سید حسن حسینی خودش نیز از پزشکان خیری است که به جز تشویق و ترغیب خانواده برای انجام امور خیرخواهانه درمطبش میزبان شهروندانی است که وسع و توان مالی مناسبی ندارند. او با بیان اینکه راهی که خانواده شهید برای کمک و خدمت به محرومان انتخاب کرده مقدس و باارزش است، می‌افزاید: «در طول این سال‌ها که به نیت شهید این درمانگاه فعالیتش را آغاز کرده آثار و برکات معنوی آن را در زندگی‌مان مشاهده کرده‌ایم که مهم‌ترین آن صحت و سلامتی اعضای خانواده‌ام است و امیدوارم که این راه مقدس و ماندگار همچنان ادامه پیداکند.»

  •  کار خیر به نیت شادی روح شهید

اهالی این منطقه آقای دکتر را کمتر پشت میز کارش می‌بینند. او دائم به یکایک اتاق‌های این مرکز درمانی سر می‌زند و نمی‌خواهدکاری روی زمین بماند یا نیازمندی دست خالی از اینجا بیرون برود.
«نسرین جمالی» از شهروندان ساکن این محله است. او که متوجه سوژه گزارش ما شده، جلو می‌آید و می‌گوید: «از طریق یکی از منشی‌های این مجموعه درمانی متوجه شدم که آقای دکتر به نیازمندان کمک می‌کند. اتفاقاً برای اینکه مطمئن شوم که واقعاً به آنها کمک می‌شود یا نه، چند خانواده بی‌بضاعت را معرفی کردم و بعد از مدتی فهمیدم که به آنها خدمات پزشکی رایگان داده شده است. خوشحالم از اینکه هنوز هستند افرادی که بی‌ریا خدمت می‌کنند و کار خوب‌شان را در بوق و کرنا نمی‌کنند.»
 روی دیوار مطب آقای دکتر، قاب عکس کوچکی از پدر شهیدش «سید حسن حسینی» نصب شده است. در ساعت‌هایی که با او صحبت می‌کردیم چندین بار به قاب عکس نگاهی می‌اندازد. انگار این قاب کوچک انگیزه بیشتری به او برای کمک به مردم می‌دهد. شاید به دلیل همین عشق به پدر و برای شادی روح اوست که آقای دکتر توانسته تا الان که ۱۵ سال از راه‌اندازی کلینیک می‌گذرد به این کار خیر ادامه دهد.

  •  خدمت به دیگران خدمت به خودمان است

سید حسین حسینی می‌گوید: «اگر اکنون در زندگی احساس شادی و موفقیت دارم آن را مدیون کارهای خیرخواهانه می‌دانم. به نظر من وقتی کار خوبی انجام می‌دهیم، بیشتر از آنکه به دیگران خدمت کنیم به خودمان خدمت کرده‌ایم. احساس مفید بودن و رضایت قلبی از جمله موهبت‌هایی است که با انجام کارهای خیرخواهانه به دست می‌آوریم و خیلی وقت‌ها گفته‌ام که سودش بیشتر ازکاری است که ما انجام می‌دهیم. یعنی وقتی کار خیر را انجام می‌دهم حداقل برای من ثابت شده که این حساب و کتابی که خدا با ما دارد خیلی نقد است.»
وی عقیده دارد هرکسی در هر پست و مقامی باید به کار و مسئولیتش در قبال شهروندان متعهد باشد و وظیفه‌اش را به درستی انجام دهد. اگر این‌طور باشد دیگرکاری بر زمین باقی نمی‌ماند. از سوی دیگر رضایت و خشنودی پروردگار را پیش روی خود خواهیم داشت.

  •  خدمات‌رسانی ویژه به خانواده معظم شهدا و معلولان

دکترسید حسین حسینی، فرزند شهید و مدیر درمانگاه و کلینیک پزشکی خیابان بازرگان در محل کارش پوشه‌هایی را طبقه‌بندی و نگهداری می‌کند که در آن فهرستی از افرادی آمده که از طرف نهادهای مختلف به این مرکز معرفی شده‌اند تا به نوبت تحت درمان رایگان قرار گیرند. برای مثال مسجد علی‌بن ابیطالب(ع) لیست ۱۳۰ نفره‌ای از بیماران نیازمند را ارائه داده که طبق آن و به نوبت افراد از خدمات درمانگاه بهره‌مند می‌شوند. او درباره سایر تسهیلات و خدماتی که به اقشار مختلف ارائه می‌شود، صحبت می‌کند و می‌گوید: «ارائه همه خدمات درمانی و پزشکی این درمانگاه برای پدران و مادران معظم شهدا کاملاً رایگان است. البته اگر آنها توانایی آمدن تا درمانگاه را نداشته باشند پزشکان متخصص با هماهنگی قبلی به منزل‌شان می‌روند و اقدامات درمانی و دارویی را انجام می‌دهند. این شیوه خدمت‌رسانی برای جانبازان گرانقدر و همچنین معلولان جسمی و حرکتی نیز وجود دارد.»

کد خبر 640348

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha