در حالی که پیش از این برخی کارشناسان و حتی مسئولان به نوعی قاچاق خاک از ایران را تایید کرده اند، حالا معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را تکذیب کرد و گفت: اگر کسی مستندی در این زمینه دارد ارائه کند تا پیگیری کنیم.

قاچاق خاک

به گزارش همشهری آنلاین، پیش از برخی کارشناسان و مسئولان با صحبت کردن در مورد این موضوع، قاچاق خاک از کشور را تایید کرده اند.

بنا به گفته کارشناسان ارزشمند بودن خاک ایران موضوعی است که موجب شده برخی از کشورها از جمله کشورهای عربی خاشیه خلیج فارس، خواهان دسترسی به آن باشند. هزینه ای که این کشورها حاضرند برای دسترسی به این خاک، بپردازند، آن را به کالایی ارزشمند برای قاچاقچیان مبدل کرده است هرچند که همواره شیوه های قاچاق خاک مورد بحث و ابهام قرار داشته است.

آذر ماه سال ۹۷ علی مریدی، مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که قاچاق خاک‌های ایران از دهه ۸۰ شروع شده و همچنان ادامه‌دار است. به گفته او،  قاچاق خاک مراتع و مزارع را داریم اما در مورد قاچاق خاک‌های معدنی من گزارشی دریافت نکرده‌ام.

وی مبدا قاچاق خاک‌های مراتع و مزارع را بیشتر از استان‌های جنوبی از جمله استان فارس اعلام کرد و البته در مورد مقصد آن نیز گفت: مقصد این خاک‌های قاچاق‌شده کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌ویژه امارات و قطر است که در امارات برای ساخت جزایر مصنوعی و در قطر برای خشک کردن دریا استفاده می‌شود.

مریدی همچنین با اشاره به ارزش بالای خاک‌های معدنی کشور گفت: خاک‌های معدنی هم که برای تولید فولاد، آهن و مس استفاده می‌شود و ارزش اقتصادی بالایی دارد، در قالب صادرات  و از مبادی رسمی از کشور خارج می‌شوند که با توجه به ارزش بالای این نوع خاک، صادرات آن هم به محیط زیست و هم به اقتصاد کشور ضربه می‌زند.

در رابطه با دلایل قاچاق خاک ایران محمد رضایی، استاد کشاورزی نیز به ایمنا گفت : اگرچه هنوز آمار رسمی از میزان قاچاق خاک ایران وجود ندارد، اما به دلیل اعلام مؤسسات رسمی کشور مبنی بر قاچاق خاک و ابراز نگرانی‌های بسیاری از مسئولان برای این مقوله می‌توان به صحت چنین موضوعی پی برد.

به گفته وی، قاچاق خاک اقدامی غیرمجاز است که با تصویب قانون حفاظت از خاک، صادرات آن ممنوع شده است. اما چون صادرات که شیوه قانونی خروج یک کالا از کشور است با حکم ممنوعیت مواجه شده از روش‌های غیرقانونی قاچاق برای خروج خاک استفاده می‌شود که سودآوری بسیار خوبی را هم به همراه دارد.

وزارت کشاورزی تکذیب می کند

اما علی مراد اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر مباحث مطرح شده درباره قاچاق خاک از کشور و نگرانی‌های ابراز شده از سوی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: این بحث ۴ الی ۵ سال است که در کشور مطرح شده و کلیپ‌هایی نیز در این زمینه منتشر شده است که ما تمام آن کلیپ‌ها را به دقت بررسی کردیم و بر این اساس می‌توانم اعلام کنم چنین مسئله‌ای به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی بیان کرد: تا این لحظه مستندی مبنی بر اینکه در منطقه‌ای از کشور، خاک قاچاق می‌شود، به بنده نرسیده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: حدود سه سال قبل نیز در جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور وقت و نیروهای امنیتی این مسئله را مطرح کردیم و همکاران امنیتی ما نیز تأیید کردند که خاک از کشور قاچاق نمی‌شود.

اکبری افزود: البته درباره خاک صنعتی اجازه صادرات وجود دارد که آن مسئله نیز قوانین خاص خود را دارد و باید با مجوز صورت بگیرد.

بر اساس گزارش مهر، وی گفت: بنده تأکید می‌کنم تا این لحظه هیچ نامه محرمانه و غیر محرمانه و یا مستندی به دست ما نرسیده که خاک کشاورزی از ایران قاچاق می‌شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: از کسانی که چنین مباحثی را مطرح می‌کنند درخواست می‌کنیم مستندات خود را به ما ارائه کنند تا پیگیری کنیم.

اظهارات معاون وزیر جهاد کشاورزی در حالی مطرح شده است که چندی قبل، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی گفته بود: شاهد تداوم قاچاق خاک از کشورهای حوزه خلیج فارس هستیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرده بود: نمایندگان خاصه در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان یا حتی شمال کشور و هرمزگان باید نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری نشان دهند؛ معمولاً چون بیشترین گزارشات از تخلفات قاچاق خاک در لایه‌های خبری درج می‌شود، خاصه باید به این موضوع ورود جدی‌تری داشته باشند.

کد خبر 640336

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha