همشهری آنلاین: یونیسف ایران به‌کار بستن این اقدامات کلیدی را جهت کاهش نرخ مرگ ومیر ناشی از حوادث رانندگی ترویج می‌کند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی یونیسف ایران به مناسبت شروع سال تحصیلی، یونیسف ایران از تمامی رانندگان در سراسر کشور درخواست می کند تا در روز دوم مهرماه، هنگام رفت و آمد کودکان به مهدهای کودک و مدارس، با احتیاط هرچه بیشتر رانندگی کنند.

 ایران با نرخ سالانه 28000 مرگ، یکی از کشورهایی است که بالاترین آمار مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی را در جهان دارد . آمار تصادفات جاده‌ای در ایران بیست مرتبه بالاتر از میانگین جهانی است. همچنین 2.5 درصد از کل تصادفات جاده ای جهان در ایران اتفاق می افتد. بر طبق آمار ارائه شده در ایران در هر 19 دقیقه یک نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست میدهد.

با توجه به چنین آماری، امسال به مناسبت روز کودک در 17 مهرماه ، یونیسف ایران با همکاری سازمان بهزیستی کشور، وزارت بهداشت، اداره راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران ، بسیج اطلاع رسانی را جهت آگاهی مردم از حوادث رانندگی و ارائه راه های آسان و موثر برای پیشگیری از این حوادث برگزار خواهد کرد. هر راننده ای ایرانی  با رعایت موارد کلیدی ذیل می‌تواند به ایجاد ایمنی بیشتر در ترافیک کمک کند:

کاهش سرعت:

یکی از عوامل اصلی در ایجاد حوادث جاده ای سرعت می باشد. رانندگی با احتیاط و با سرعت کم در اطراف   مهدکودک ها و مدارس،  مناطقی که کودکان در رفت و آمد هستند،  به کاهش حوادث رانندگی می کند.

نشاندن کودکان در صندلی عقب ماشین و بستن کمربند ایمنی آنان:

به هنگام بروز حادثه بستن کمربند ایمنی بیش از هر عامل دیگری در نجات جان انسان ها موثر می باشد. بستن کمربند ایمنی خطر مصدومیت را 40 تا 50 درصد و خطر مرگ را 40 تا 60 درصد در حوادث رانندگی کاهش میدهد.

استفاده از صندلی ایمنی کودک:

استفاده از  صندلی نوزاد و کودک در پیشگیری از مصدومیت و مرگ نوزادان و کودکان در حوادث رانندگی بسیار موثر بوده است. استفاده از صندلی ایمنی در ماشین، آمار مرگ و میر نوزادان در حوادث رانندگی را 71 درصد و کودکان را 54 درصد کاهش میدهد.

[صندلی‌های کودکان در ماشین‌] [صندلی حامی کودک] [صندلی‌ایمنی کودک باید در وسط صندلی عقب باشد]

کریستین سالازار فولکمن، نماینده یونیسف در ایران گفت: "در میان کشورهای جهان، ایران بالاترین آمار مصدومیت و مرگ و میر کودکان و نوجوانان را در حوادث رانندگی دارد."

وی افزود: " کشور ایران در کاهش نرخ مرگ و میر کودکان از طریق واکسیناسیون و در سیستم ارائه مراقبت های بهداشتی اولیه بسیار موفق بوده است. اکنون زمان آن رسیده است که مسوولین بدنبال راهی برای کاهش مرگ و میر کودکان در حوادث رانندگی باشند. در این راستا با ارتقا سطح آگاهی عموم مردم نسبت به این مشکل، می توان به ایجاد محیطی مناسب و ایمن در حین رانندگی در خیابان ها و جاده های سراسر کشور کمک کرد."

سید محمد حسین جوادی، مدیرکل اداره کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی اظهار داشت: "با توجه به بازگشایی مدارس و رونق گرفتن مهدهای کودک، تعامل هدفمند مربیان مهدهای کودک و والدین در انتقال مهارت های اولیه عبور و مرور به کودکان نقش موثری دارد. لذا آموزش جنبه های ساده اما مهم رفتاری کودکان در مسیر عبور و مرور مانند ایست قبل از ورود به خیابان، استفاده از پل هوایی و عبور از محل های خط کشی عابر پیاده تاثیرگذار می باشد." جوادی همچنین بر لزوم استفاده والدین از صندلی نوزاد و عدم قراردادن آنها در صندلی جلو تاکید کرد. 

طرح “همیار پلیس” نمونه بسیار خوبی از فعالیت های دولت در این راستا می باشد که با همکاری سازمان بهزیستی کشور و پلیس راهنمایی و رانندگی انجام گرفته است و بر آموزش ترافیک در مدارس و "پارک ترافیک" تمرکز دارد.

به گفته سردار محمد رویانیان، رییس اداره راهنمایی و رانندگی کشور، اجرای این طرح در نوروز سال گذشته حوادث جاده ای را تا 15 درصد کاهش داده است. در طرح همیار پلیس، شش میلیون کودک در سراسر کشور با پلیس همکاری می‌کنند.

کد خبر 64023

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز