نخستین مدرسه مرمت ایران که تحت عنوان هنرستان کار و دانش در یزد فعالیت خود را آغاز کرده، این روزها با ۲۲ هنرجو بر پایه جهانی شدن شهر یزد و نیاز به استادکاران ماهر و شاگردانی قوی و ماهر فعالیت می‌کند.

نخستین مدرسه مرمت ایران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مدیر هنرستان پسرانه کاردانش مرمت با بیان این که این هنرستان با تعداد ۲۰ هنرجو کار خود را آغاز کرده است، گفت: شرایط ورود به هنرستان تقریبا از همان قوانینی پیروی می‎کند که مدارس و هنرستان‌های کاردانش دارند.

«احمد انصاریان» در مورد سرفصل‌های آموزشی مربوط به رشته مرمت تصریح کرد: هنوز سرفصل‌های این رشته تعریف نشده چرا که اولین هنرستان مرمت در کشور است اما طبق توافقی که بین وزارت آموزش و پرورش انجام شده قرار شده تا اول مهر سال آینده سرفصل‌ها و استانداردهای آموزشی رشته مرمت توسط میراث فرهنگی، آموزش و پرورش تدوین شده و تا مهر به تصویب هر دو وزارت خانه برسد.

انصاریان با بیان این که در حال حاضر رشته کارهای عمومی ساختمان است، گفت: سال‌هاست که در هنرستان‎ها این رشته تدریس می‎شود و ما نیز فعلا براساس این رشته، فعالیت‌های خود را پیش می‌بریم به طوری که در خصوص برخی از دروس معادل سازی انجام دادیم.

وی اضافه کرد: در رشته کارهای عمومی ساختمان درسی به نام دیوارچینی سنگی را تحت عنوان دیوارچینی با مصالح سنتی معادل‌سازی کردیم، درس دیگری به نام سنگ کار نیز با عنوان اندود کاری با مصالح سنتی را معادل سازی کردیم.

انصاریان در مورد آینده تحصیلی و شغلی هنرجویان مدرسه مرمت اظهار می‌کند: این هنرجویان می‌توانند پس از سه سال تحصیل در رشته مرمت و دیپلم وارد بازار کار شوند و با توجه به این که یزد در فهرست آثار جهانی ثبت شده و این وسعت گسترده بافت تاریخی شهر یزد و دیگر شهرها و روستاهای تاریخی استان، بازار کار آن‌ها کاملا فراهم است.

وی با بیان این که بافت‌های گسترده و بناهای زیادی که نیازمند حفاظت هستند، به استادکاران ماهر در زمینه مرمت نیاز دارند، اظهار کرد: براساس نیاز موجود و با توجه به میزان کار گسترده‌ای که وجود دارد، بازار کار نیازمند نیروهای استادکار و شاگرد کار ماهر است لذا تدریس و تحصیل در این مدرسه براساس نیاز بازار کار شکل گرفته و فارغ‌التحصیلان می‌توانند به راحتی وارد بازار کار شوند.

مدیر هنرستان پسرانه کاردانش مرمت اظهار کرد: البته علاقمندان نیز می‌توانند ادامه تحصیل دهند و در رشته مرمت و معماری و ساختمان و رشته‌های مرتبط تا مقاطع بالا حتی دکتری تحصیل کنند.

وی با بیان این که با توجه به شرایط جامعه و حجم گسترده بافت‌های تاریخی و فارغ‌التحصیلان رشته‌های دانشگاهی ادامه تحصیل آکادمیک را به هنرجویان توصیه نمی‌کنیم، افزود: دانش آموزان  پس از دیپلم می‌توانند کار کنند و پیشنهاد ما این است که این افراد وارد بازار کار شوند چرا که با ادامه تحصیل فرصت‎های کاری را از دست می‎دهند و البته فرهنگ تحصیلات آکادممیک در کشور ما، پشت میز نشینی است و هدف ما از پرورش هنرجویان این نیست.

انصاریان با بیان این که ۲۰۰۰ طرح مرمتی استان در چند سال گذشته توسط تنها ۸۰ استادکار انجام شده است، بیان کرد: این نسبت نشان می‌دهد که نیاز استان به استادکاران ماهر و شارگدکاران مرمتی ماهر شدید است و فعلا ما باید نیاز استان یزد را جواب بدهیم.

وی اضافه می‌کند: البته افق دید ما این است که در ابتدا به رفع نیازهای استان و سپس به رفع نیازهای مرمتی استان‌های دیگر کشور و حتی کشورهایی با معماری گلین نیز بپردازیم.

مدیر هنرستان پسرانه کاردانش مرمت با بیان این که ما در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی ضعف داریم ادامه: باید هنرجویانی که علاقمند هستند بیایند نه این که از اجبار وارد این رشته شوند یا این که اگر در حوزه و رشته‌ای نتوانستند ثبت نام کنند به این سمت بیایند از طرفی ماهم باید رشته را معرفی کنیم تا واقعا تعداد افراد علاقمند وارد این مدرسه شوند.

وی با بیان این که ظرفیت ثبت‌نام محدود است، گفت: با توجه به ظرفیت کلاس‌ها و امکانات محدودی که وجود دارد حداکثر می‌توانیم حدود ۲۲ نفر را ثبت‌نام کنیم.

مدیر هنرستان مرمت در خصوص مشکلات و کمبودهای موجود در این حوزه تصریح کرد: ابزار و تجهیزات لازم هنوز کاملا مهیا نشده به طوری که نیازمند کارگاه زمستانه را نداریم از طرفی بخشی از مشکل هم مربوط به هنرآموز رشته مرمت است و معلمان متخصص رشته مرمت بیشتری نیاز داریم.

وی اضافه کرد: البته امسال هنوز مشکلی در این خصوص نداریم اما از آنجایی که تعداد بیشتری استادکار و هنراموز لازم است و باید ساعات بیشتری در اختیارمان باشند چرا که کلاس های ما در کارگاه‌ها با حضور هنرآموز و استادکار انجام می‌شود.

انصاریان تصریح کرد: هنرآموز مدیریت کلاس و برنامه‌ریزی برای مباحث مطرح شده را انجام می‌دهد و استادکار کارهای عملی را به هنرجویان آموزش می‌دهند مثلا کارگاه امروز تعمیر یک بام قدیمی بود هم هنرآموز و هم استادکار حضور داشتند.

وی در ادامه با تاکید بر این که کادر مدرسه نیز با کمبود روبه‌رو شده است، ادامه داد: اقدامات اجرایی بخشنامه‌ها و سایر اقدامات مربوطه و اقدامات دیگر فنی و پرورشی نیز نیازمند معاونان در هر حوزه است اما هیچ نیروی برای کادرهای مربوطه به ما تعلق نگرفته است به طوری که حتی مدرسه برای فعالیت‌های مرتب شدن و نظافت نیز سرایه‌دار ندارد.

انصاریان با بیان این که یکی از مسائل حل نشده مدرسه بحث ایمنی و بیمه دانش آموزان است، گفت: مسئله اینجاست که ما تصمیم داشتیم هنرجویان را به سطح شهر ببریم و در محل اصلی طرح‌ها آموزش دهیم و هنرآموزان نیز به طرح‌ها سر بزنند و نظارت کنند اما به علت این که مسائل ایمنی مهم است فعلا این اقدام را در برنامه نداریم و اقدامات در هنرستان انجام می‌شود.

وی اظهارکرد: استادکاران به هنرستان می‌آیند و اگر بتوانیم مسئله ایمنی و بیمه، توجه به سلامت هنرجویان و سرویس مدرسه را سازماندهی کنیم هنرجویان می‌توانند در طرح‌های واقعی توزیع شوند و یاد بگیرند به طوری که نیازمند بسترسازی و امکانات هستیم.

مدیر هنرستان مرمت با تاکید بر این که هنرستان کاردانش مرمت جزو هنرستان‌های وابسته است بیان کرد: براساس هنرستان‌های وابسته تجهیزات و امکانات و حتی نیروها توسط موسسه که در حال حاضر میراث فرهنگی است، انجام می‌شود.

کد خبر 640131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha