بعد از منحل شدن یک اردوگاه توسط پلیس فرانسه، مهاجران که هیچ‌جا برای رفتن ندارند، در یک خط‌آهن قدیمی و بلااستفاده کمپ زده‌اند.

مهاجران - پناهجوها

همشهری آنلاین - پروانه بندپی: یک گروه مهاجر از عراق و ایران نزدیک آتش مستقرند؛ در اردوگاهی در دانکرک (شهری در شمال فرانسه) در دمای نزدیک به صفر. آنها نمی‌خواهند در فرانسه باشند. اما اینجا هستند؛ در یک اردوگاه موقتی نزدیک خط‌آهن قدیمی در حومه شهر «گراند سنت». بعد از اینکه تلاش‌هایشان برای عبور از کانال انگلیسی ناکام ماند، آنها مجبور شدند با شنا به ساحل برگردند.

یکی از آنها می‌گوید: این موضوع ۴ بار اتفاق افتاده است.

روایت پناهجوها از زندگیِ سخت در دانکرک فرانسه | نه غذا هست، نه حمام ...

تا زمان تلاش بعدی (برای ترک فرانسه)، آنها در گراند سنت کمپ زده‌اند؛ در اردوگاهی که بیش از هزار مهاجر در آن کمپ زده بودند و هفته گذشته توسط پلیس جمع شد.

چادرها در دو یا سه ردیف، در امتداد زمینِ باریکی برپا شده‌اند. بین یک راه‌آهن قدیمی و یک جاده.

آتش روشن است و دود در میان کمپ می‌خزد. در یک صبح شنبه سرد، با دمایی که درست بالای صفر است.

«زندگی مردم خیلی بد می‌گذرد.» این را یک زن عراقی به ایندپندنت می‌گوید. او زندگی در کمپ را این‌طور توصیف می‌کند: «اینجا خانه‌ای نیست، خیلی خیلی سرد است، ما غذا نداریم بخوریم.» او می‌خندد و اضافه می‌کند: «دوش هم نیست.»

بقیه افراد گروه از چیزهایی نام می‌برند که در کمپ وجود ندارد. مثل پول و لباس. یک مرد جوان می‌گوید: «اینجا هیچی نیست.»

در یک ایستگاه اتوبوس، نزدیک جاده اصلی، یک نوجوان کرد که نامش علی است، به ایندپندنت می‌گوید که دنبال یک کیسه خواب است. او همراه برادرش از ایران به اروپا آمده است. او امیدوار است که انگلستان امن‌تر باشد. جایی که پدر و مادرش زندگی می‌کنند. او به زبان انگلیسی مسلط است.

دو برادر برای رسیدن به اروپا ۵ روز در یک قایق بوده‌اند. بدون غذا یا جایی برای نشستن. علی که خودش می‌گوید ۱۸ سال سن دارد و یکی از خواننده‌های موردعلاقه‌اش «بیلی آیلیش» (خواننده و ترانه‌سرای ۲۰ساله آمریکایی) است.

حالا آنها در این فکر هستند که قایق دیگری تا انگلستان بگیرند. علی می‌گوید قایق ارزان‌تر درمی‌آید. او می‌گوید: «ما همه پول‌هایمان را خرج کرده‌ایم و دیگر هیچ پولی نداریم. مجبوریم با قایق برویم.»

روایت پناهجوها از زندگیِ سخت در دانکرک فرانسه | نه غذا هست، نه حمام ...

مهاجرانِ دیگرِ شمال فرانسه هم می‌گویند فکر می‌کنند راه دیگری ندارند و برای همین برای رسیدن به بریتانیا از راه دریا تلاش می‌کنند. حتی اگر این کار، زندگی‌شان را به خطر بیندازد. چون این کار، بهترین شانس آنها برای شروع یک زندگی جدید است.

بعد از غرق شدن مرگبارِ قایق مهاجران در این هفته که طی آن ۲۷ نفر از جمله ۳ کودک کشته شدند، حالا مسیرهای امن از سر گرفته شده است. مریم نوری حمدامین، یک زن ۲۰ساله که امیدوار بود بتواند به نامزدش در انگلستان برسد، اولین قربانی این حادثه بود.

منبع:  ایندپندنت/ INDEPENDENT

کد خبر 640119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha