همسر شهید رضا خرمی محافظ حاج قاسم سلیمانی: گفت: یک‌بار برای انجام کاری به دفترخانه رفتم و کارمند آن‌جا متوجه شد که همسر شهید مدافع حرم هستم. او گفت چرا گذاشتید همسرتان به سوریه برود، سوریه به ما چه ربطی دارد و از این دست جملات. همین موضوع و چند مورد مشابه باعث شد که دیگر ما جرأت نکنیم بیرون از خانه بگوییم خانواده شهید مدافع حرم هستیم. 

رژه موتوری به مناسبت سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی در بجنورد

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه کیهان، شهید رضا خرمی، از مردان غیور و دلیر سرزمین‌مان ایران است که با دو دختر و یک پسر ۱۴ ماهه دعوت مولایش سیدالشهداء (ع) را لبیک گفت و برای دفاع از ناموس مسلمان عازم سوریه شد. او محافظ سردار شهید قاسم سلیمانی بود و مانند پروانه‌ای به دور این شمع می‌چرخید و هر جا که شهید سلیمانی بود، آقا رضا هم بود اما او دیگر تاب دوری از رفیقان شهیدش را نداشت و از سردار دل‌ها اجازه خواست تا مدتی در رکابش نباشد و در منطقه بماند. گویا دیگر حرف دلش توان حبس شدن در سینه را نداشت و باید نزد صاحب دل‌ها رها می‌شد. 

به مناسبت سالگرد زمینی شدن شهید خرمی از همسر بزرگوارشان اعظم قمری خواستیم که از سیر و سلوک این مدافع حرم برای‌مان بگوید. 

شهید متولد چه سالی و کدام شهر هستند؟ 

آقا رضا ۲۹ آبان ۱۳۵۳ در مولوی تهران به دنیا آمد. 

چگونه با هم آشنا شدید؟ 

شهید پسر عمه‌ام بود. ما در همدان بودیم و آن‌ها در تهران. پیشنهاد اولیه را عمه‌ام داد و مدتی بعد به خواستگاری آمدند. 

چند فرزند دارید؟ 

دو دختر و یک پسر داریم. دختر اول‌مان دانشجوی‌پرستاری، دختر دوم‌مان کلاس دوازدهم و پسرمان کلاس اول ابتدایی است. 

ارتباط شهید خرمی با فرزندان‌تان چگونه بود؟ 

آقا رضا ارتباط خیلی صمیمی با بچه‌ها داشت. شاید بیشتر مواقع در منزل نبود اما زمانی هم که بود وقت کافی برای آن‌ها می‌گذاشت. در بحث تربیتی هیچ زمانی اجبار را قبول نداشت و نمی‌گفت که دختران‌مان باید چادر بپوشند. معتقد بود آن‌ها باید در عمل ما را ببینند و به سوی ما جذب شوند؛ آن زمان است که دیگر به چادر علاقه‌مند می‌شوند. به خاطر دارم دخترم کلاس پنجم ابتدایی بعضاً موهایش بیرون بود و همسرم تذکر نمی‌داد و می‌گفت یک مدت است و خودش درست می‌شود و واقعاً هم این‌گونه بود و رفته رفته حجابش را رعایت کرد. به سلیقه بچه‌ها و روحیه آن‌ها هم بسیار احترام می‌گذاشت؛ مثلاً هنگامی که سوار ماشین می‌شدیم ابتدا موسیقی مورد علاقه آنان را می‌گذاشت و بعد موسیقی منتخب خودش را و بر این باور بود که باید با جوانان مدارا کرد و همانند آنان رفتار کرد تا احساس تنهایی نکنند. 

از ویژگی‌های برجسته همسرتان بگویید. 

آقا رضا بیشتر مواقع نمازش را اول وقت می‌خواند و اهل غیبت و حسادت نبود. هرگز بدگویی همکار و یا آشنا را نمی‌کرد و روی این مسائل حساسیت بالایی داشت. مقید به روزی حلال بر سر سفره بود و اعتقاد داشت که روزی حلال باعث عاقبت به‌خیری می‌شود. زندگی را سخت نمی‌گرفت و با اخلاق بود. دل رئوفی داشت اگر مریض می‌شدم می‌نشست برایم‌گریه می‌کرد. بعضی‌ها فکر می‌کردند چون او نظامی است، لابد اخلاق خشکی دارد، اما وقتی اخلاق و رفتارش را می‌دیدند، تعجب می‌کردند. خوبی‌هایش آن‌قدر زیاد بود که همیشه می‌گفتم اگر رضا به مرگ طبیعی از دنیا برود حیف است. 

شهید رضا خرمی چه سالی وارد سپاه شدند و سمت‌شان چه بود؟ 

با مدرک دیپلم سال ۱۳۷۴ یا ۱۳۷۵ وارد سپاه شد و بعدها ادامه تحصیل داد و کارشناسی رشته تربیت‌بدنی را گرفت. این اواخر می‌گفت که مربی موتورسواری وتیراندازی و در تیم حفاظتی حاج‌قاسم هست. محافظ بودنش را هم ابتدا خودمان فهمیدیم؛ یکی از اقوام همسرم را پشت سر شهید قاسم سلیمانی در فیلمی از ایشان دیده بود. پس از شهادت متوجه شدم که درجه ایشان سرهنگ است. من پیگیر مسائل شغلی همسرم نبودم و از دوران مجردی شغل نظامی را دوست نداشتم اما رفته رفته علاقه پیدا کردم. 

چرا دوست نداشتید؟ 

شوهر عمه‌ام شغلش نظامی بود و به مأموریت می‌رفت و همیشه می‌گفتم عمه‌ام چگونه این دوری را تحمل می‌کند! قسمت شد همسرم هم نظامی باشد تا این موضوع را درک کنم. پس از ازدواج متوجه شدم «وقتی عاشق همسرت باشی، عاشق علایق همسرت هم می‌شوی». آقا رضا کارش را خیلی دوست داشت و من هم با مرور زمان به شغلش علاقه‌مند شدم و با دید مثبتی به این شغل نگاه کردم و در کنار تلاش او، تلاش کردم تا در کارش موفق باشد. 

شهید با توجه به شرایط کاری‌شان با اقوام رفت‌وآمد داشتند؟ 

رابطه ایشان با خانواده و فامیل خوب و اهل صله‌رحم بود. خیلی از اقوام بودند که سالی یک‌بار تماس نمی‌گرفتند ولی ایشان مقید بود که در اعیاد به دیدارشان برود. می‌گفت آن‌ها نمی‌دانند صله‌رحم چه ثوابی دارد، من که می‌دانم! 

مخالف اعزام‌شان به سوریه نبودید؟ 

سری اول که به سوریه رفت، اطلاعی نداشتم و فقط می‌دانستم مدتی را در مأموریت است. یک سال بعد متوجه شدم که مأموریت او در سوریه و از اعضای تیم حفاظت حاج‌قاسم است. 

زمانی‌که متوجه اعزام‌شان به سوریه شدید، مانع رفتن‌شان نشدید؟ 

هیچ‌وقت مانع اعزامش نشدم و فقط می‌گفتم: «مراقب خودت باش!» همسرم همیشه می‌گفت هنگامی‌که به منطقه می‌روند حاج‌قاسم به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که جلودار باشند و خودش جلوتر از همه راه می‌رود. حاجی بیشتر محافظ آن‌ها بود تا آن‌ها محافظ حاجی! البته آن‌ها این را دوست نداشتند ولی با اخلاق حاجی آشنا بودند و تمام سعی‌شان این بود که به بهترین نحو از حاج‌قاسم محافظت کنند. از اخلاق و منش شهید سلیمانی تعریف می‌کرد، خیالم راحت 

می‌شد. 

هر انسانی در طی حیاتش نسبت به بعضی از مسائل تعصب دارد و خط قرمزش است، خط قرمز همسر شما چه بود؟ 

خط قرمز همسرم ولایت فقیه بود. ارادت بسیار زیادی به حضرت‌آقا داشتند و معتقد بود که اگر ایمان انسان قوی باشد، باید بداند که به ولی فقیه نباید ذره‌ای شک کند که آیا راهش درست است یا خیر. ایشان در اغتشاشات سال ۱۳۷۸ و ۱۳۸۸ هم مطیع اوامر حضرت‌آقا بودند. 

از روزهای قبل از آخرین اعزام‌شان بگویید. 

همسرم تمام روزهای رجب و شعبان را روزه گرفت و هرچه می‌گفتیم سرکار می‌روی روزه نگیر، گوش نداد! اخلاقش تغییر کرده و خیلی تو خودش بود. همیشه می‌گفت در مأموریت‌ها از خدا خواسته که به زن و بچه‌هایش رحم کند چراکه مدام جلوی چشمانش بودیم و دل کندن برایش سخت بود اما سری آخر غسل شهادت کرد و عازم سوریه شد. 

با شما از شهادت صحبت می‌کرد؟ 

به شهادت علاقه داشت اما به زبان نمی‌آورد و همیشه به شوخی به او می‌گفتیم: تو شهید نمی‌شوی. 

از نحوه شهادت‌شان اطلاعی دارید؟ 

آقا رضا ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ به همراه چندین نفر در منطقه خلسه در ساختمانی مستقر بودند که ساختمان توسط تروریست‌های تکفیری شناسایی شده بود. آن‌ها خودرویی حامل ۲ تن مواد منفجره را در نزدیکی ساختمان منفجر کردند و همسرم به همراه مرتضی مسیب‌زاده و قدرت‌الله عبدیان به شهادت رسیدند. 

خبر شهادت را به شما چگونه دادند؟ 

صبح روزی که خبر شهادت را دادند، پسرم را به دکتر برده بودم و تلفن همراهم را در حالت سکوت قراردادم و هنگامی هم که به منزل برگشتم فراموش کردم که به حالت اولیه برگردانم. چند ساعت بعد سراغ گوشی رفتم و بیست تماس بی‌پاسخ داشتم. تلفن‌ها را که پیگیری کردم متوجه شدم که همسرم به شهادت رسیده است. 

مزار شهید رضا خرمی در کجا است؟ 

امام‌زاده اسماعیلِ بازار تهران. 

شهید نام مستعار داشتند؟ 

نام جهادی ایشان ابورضوان بود. رضوان اسم دختر بزرگ ما است. 

شهید سلیمانی را از نزدیک دیده بودید؟ 

بله. پس از شهادت همسرم حاج‌قاسم به منزل ما آمدند و در تشییع و مراسم‌ها هم حضور داشتند. به خاطر دارم در مراسمی ما را دعوت کرده بودند و حاج‌قاسم با ما فاصله داشت اما تا ما را دیدند به ما احترام گذاشتند و سلام کردند و ما خواستیم به سمت‌شان برویم که اجازه ندادند و خودشان به سمت ما آمدند. ایشان بسیار با محبت و با فرزندان شهدا بسیار مهربان بودند. 

شرایطی پیش آمده که بگویید: «کاش مانع اعزامش می‌شدم»؟ 

پشیمان نیستم ولی برای‌مان پیش آمده از عده‌ای ناراحت شویم. 

چطور؟ 

یک‌بار برای انجام کاری به دفترخانه رفتم و کارمند آن‌جا متوجه شد که همسر شهید مدافع حرم هستم. او گفت چرا گذاشتید همسرتان به سوریه برود، سوریه به ما چه ربطی دارد و از این دست جملات. همین موضوع و چند مورد مشابه باعث شد که دیگر ما جرأت نکنیم بیرون از خانه بگوییم خانواده شهید مدافع حرم هستیم. اگر کسی متوجه شود که همسر شهید هستم ترجیح می‎‌دهم بگویم که همسرم نظامی بود و در مرز شهید شد. 

سپاه پس از شهادت همسرتان مبلغی را به شما داد؟ 

همسرم بیمه عمر داشت و پس از شهادت همسرم، بیمه به ما مبلغی را داد و در حال حاضر هم ماهیانه حقوق همسرم به حساب‌مان واریز می‌شود. حقوق واریزی زیاد نیست و تقریباً با حقوق کارگر یکی است. شاید باورتان نشود همسران شهدایی داریم که همسرشان به عنوان بسیجی رفته‌اند و یا درجه بالایی نداشتند و الان از حقوق کمی برخوردارند. آن‌ها مدام شرمنده فرزندان‌شان می‌شوند. متأسفانه میان عوام گفته شده که به مدافعان حرم پول زیاد می‌دهند! 

اگر روزی فرزندان‌تان بخواهند که در سپاه مشغول به کار شوند اجازه می‌دهید؟ 

پسرم را اجازه می‌دهم چراکه بسیار شبیه پدرش است و فکر می‌کنم همان راه پدرش را ادامه دهد. 

اوقات فراغت خودتان را چگونه سپری می‌کنید؟ 

اوقات فراغتی ندارم و بیشتر درگیر کلاس‌های بچه‌ها هستم. قبلاً کلاس‌ها مجازی بود و الان حضوری است و مدام در حال رفت‌وآمد در مسیر منزل تا مدرسه هستم. 

از روزهای تولد همسرتان خاطره‌ای دارید؟ 

آقا رضا چون در روز ولادت امام رضا (ع) متولد شدند، ما همیشه دو تولد برای‌شان می‌گرفتیم یکی به تاریخ شمسی و یکی قمری. دختران‌مان چون تولد دوست داشتند همیشه سعی می‌کردیم دورهم جشن بگیریم و خوش بگذرانیم. 

به عنوان یک همسر شهید خواسته‌ای از مسئولین دارید؟ 

نه خواسته‌ای ندارم. ما یک خواسته‌ای داشتیم و پیگیری کردیم و اکنون که چهار سال می‌گذرد هیچی به هیچی! چه خواسته‌ای باید داشته باشیم نه خواسته‌ای ندارم. 

یکی از کارمندان شهرداری به من گفت خیابانی که به نام شهید است دیواری دارد که اگر موافق باشید ما عکس شهید را روی آن طراحی کنیم. ما هم پیگیری کردیم و درخواست دادیم. گویا شهردار قبلی موافق عکس شهدا در معابر عمومی نبود. خلاصه پس از چهار سال هنوز مسئولین صلاح نمی‌بینند که عکس شهید روی دیوار باشد.

کد خبر 640072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 56
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسماعیل IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    غلط کرده ما به شما افتخار میکنیم
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      4 19
      ما به مدافعان حرم افتخار می کنیم. ننگ بر افراد جاهل بی بصیرت که عوض تشکر از خانواده های مدافعان حرم، چون و چرا می آورند
  • یاحسین(ع) IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    58 86
    درود بر با غیرتان روزگار. شهدای عزیز جان پاکشان را فدای وطنمان ایران کردند تا همین کسانی که بی معرفتی میکنند امنیت داشته باشند.چشمهایتان را باز کنید اگر همین مدافعان حرم نبودند شماها از ترس داعشیها کجا داشتید بروید و امروز کوچه پس کوچهای شهرهایمان درگیری و جنگ بود البته بعید میدونم به این موضوع فکر کنید!!!
  • سهیل IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    47 72
    با سلام و درود بر خانم قمری من فرزند شهید هستم کارمندساده بخش خصوصی در تمام محیطهائی که کار میکنم یا کار اداری داریم وقتی میفهمند خانواده شهید هستیم بدبخت میشم. خدا را شاهدمیگیرم تا الان ریالی از هیچ امتیاز بنیاد شهید استفاده نکردم. برای صحبتم مدارک دارم اگر چاپ کنید.
    • ابوالفضل IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      26 34
      دوستانی که نظر منفی دارن چرا در سوریه و عراق و مواجه با داعش شرکت نکردند توجه کنید سهیل ادعا کرده چیزی نگرفته اگر فکر میکنید بنیاد تسهیلاتی میده چرا در نبرد سوریه شرکت نکردید.
    • من IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      16 5
      ما نه شرکت کردیم نه می خوایم
    • مهدی IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      5 5
      سهیل جان زمانی که صدام دو تا موشک زد به تهران و همه فرار کردند به سمت دماوند ومحل سکونت اجاره میکردند حتی طو.... میگرفتند میخوابیدن فراموش کردن.موقعی که پدر این آقا سهیل شهید شد از تاسیس بنیاد شهید خبر داشت منضف باشید به هم دیگه توهین نکنید و کسانی که مدعی استفاده از تسهیلات از بنیاد شهید هستند چرا در سوریه شرکت نکردند.
  • امید IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    50 87
    من و خانواده ام قدردان شما و خانواده بزرگوارتان هستیم کسانی که خرده میگیرند بصیرت ندارند و توقعی هم نیست عوام الناس در طول تاریخ حماقتهای زیادی داشته اند شما به عنوان همسر یک انسان با بصیرت نباید تحت تاثیر حرف چند نفر نادان قرار بگیرید. درود خدا بر تمامی شهدای راه وطن و بالاخص شهید بزرگوار شما دعایم کنید در راه خدا و وطن شهید شوم خیلی به من لطف می کنید
  • منتظرالمنجی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    56 67
    سلام برشماشیرزنان مومن همسران ومادران شهدا .تمام امنیت وآسایش ایران وایرانی وتمام انسانهای باشعور ومرزهای اسلام ،مدیون انسانهای ازجان گذشته وباایمان وغیرتمندند ازشهدای صدراسلام تاتمام طول تاریخ گذشتگانمان واکنون درتاریخ معاصرشهدای انقلاب ودفاع مقدس وشهدای مدافع حرم وامنیت مرزهای جغرافیای زمینی وسیاسی شهدای علم وهسته ای .درود خداورسول خدا ص برشهدای والا مقام وسلام برتمام همسران ومادران وخانواده های ارجمند شهدا.خانم بزرگوارید شما،قطعا جایگاهتون نزدخداوندجهان وجهانیان کم ازشهدا نیست.التماس دعا.بانوی دوعالم فاطمه زهرا سلام الله علیها حامی وشافیتان .یامولاعلی ع
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    64 60
    واقعاً خانواده های شهدا برای من۲۰ساله خیلی قابل احترام هستند و به وجودشان افتخااااار میکنم
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    48 14
    آقا کسی 50 تومن داره وام بده برای پیش پول خونه ؟ خونه پیدا نمیکنم دارم آواره میشم
  • عظمت فاتحی IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    42 55
    خواهرم نمیدانم چرا با حرفهای یک مشت احمق ناراحت میشوید ،اگر حضور این سربازان وطن پرست نبود امروز نوامیس همینها وسیله داعش خرید و فروش میشدن هر ایرانی وطن دوست هزاران بار باید شکر گذار این سربازان جان برکف باشند
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      15 6
      اولا احمق خودتی و جد و آبادت دوما این حکومت جز فقر و بدبختی چه ارمغانی داشت؟
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      14 4
      خب برو مدافع حرم شو توی دمشق و لبنان بهترین خونه ها رو بهت میدن.بعدشم بیا منتشو سر ما بذار.
    • آرین IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      0 1
      50تک تومن دارم
  • ناصر IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    42 44
    درود بر شهدا لعنت بر کسانی که خون شهدا را پایمال میکنن وکسانی که احترام این عزیزان را ندارند
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    39 52
    وجود شما خانواده محترم شهدا برای مملکت ما مایه خیر و برکته.اگر عزیزان شما نبودند ما هم الان نبودیم. برای اون شهردار متاسفم،با این طرز تفکرش .
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      15 9
      چه خیر و برکتی؟ خیر و برکت برای بشار اسد و پوتین !
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    25 44
    درود بر شما و شهید بزرگوارتان. شماو فرزندان شما، که عزیزان و نور چشمان ما هستند، و آن لاله و گل همیشه بهار، مایه مباهات و فخر ما هستید.
  • حمیدرضا اکبری کیا IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    21 41
    شهد گل سرخ ماندنی است اما ... چه در دفاع مقدس و چه این دفاع هیچ فکر نمی کردیم روزی اینچنین را ببینیم که خانواده شهید بودن یعنی محروم شدن از آنچه دیگران به راحتی دارند
  • نجفی IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    25 34
    سلام وصلوات خداوند بر تمامی شهیدان اسلام علی الخصوص شهدای حرم خداوند حافظ شما وفرزندان تان خداوند متعال مارا شرمنده شهدا مفرما
  • منصور TR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    13 34
    چرا مردم رو با این نوشته‌ها ناراحت میکنین، یه نفهم از دنیا بی خبر یه غلتی کرده خوب اینو باید بهش تذکر داد نه اینکه تو مدیا بنویسید.
  • محمدجواد IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    24 59
    خداوند ، اهل بیت و رهبرمان از شما و همسر شهیدتان راضی و خشنود باشن. بقیه دنیارو بی خیال.
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    23 45
    اینها به خون شهیدان که بابت ازادی اینهاست احترام قائل نیستند
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    26 34
    خواهرم نگران نباش در طول تاریخ این مغرضان بوده اند که درک درستی از جهاد و آزادگی نداشته اند. وقتی علی ع در محراب نماز به شهادت رسید اسلاف همین افراد می گفتند مگر علی ع نماز می خواند . این افراد را باید با جهالتشان رها کرد و از خدا خواست بیدارشان کند.
  • عبد IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    24 31
    دیگه هرچی باشه همه میدونن که پا به میدان جنگ گذاشتن جرات میخواد و شهامت.بعضی ها بعضا تاریخ و گذشته فراموشش میشه از کار مدافعان حرم ایراد میگیرن.اما بازم میدونن که اونا چرا رفتن......روح شهدا شاد
  • پژمان IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    17 28
    درود بر شیرمردانی که نگذاشتند گرگهای داعشی دختران ما را شکارکنند
  • فردوسی IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    28 35
    شماوفرزندانتان تاج سر ملت ایران هستید.درود برروی بزرگ شهید سلیمانی ومحافظان این بزرگ مرد تاریخ اسلام
    • ترابیان IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      26 21
      مطمئن باشید اجرتان پیش بانو حضرت زینب سلام ا... علیها محفوظ است خدا لعنت کند جانورهای رذلی که به مدافعان حرمین شریفین چه در عراق و چه در سوریه و کشور ایراد می گیرند ویا طعنه می زنند انشاا... در قیامت بایزید محشور گردند و در دنیا هم با ذلت خواری عمر ننگینشان را سپری نمایند خداوند اجر شهید را به شما خواهر بزرگوار عطا نماید که سر پرستی سه فرزند عزیز این شهید بزرگوار را برعهده دارید انشاا... به حق فاطمه زهرا س هر سه فرزند عزیزتان خوشبخت گردند آرامش و راحتی مان را مدیون این انسانهای برگزیده از طرف خداوند هستیم( جانباز جنگ تحمیلی)
  • محمد IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    14 31
    متاسفانه بعضی ها متوجه قضیه نیستند اگر داعش بر سوریه و عراق مسلط میشد هدف بعدیش ایران بود امریکا و عریستان میلیاردها دلار برای پیروزی داعش خرج کرده بودند حاج قاسم و این مدافعان حرم تمام نقشه های دشمنان ایران را بر هم زدند خدا رحمتشان کند.
  • علی IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    15 25
    سلام برشهیدان وخانواده های بزرگوارومحترمشان🌹 من وتمام ملت ایران،چه کسانی که موافق راه شهداهستندوچه مخالفین آنها،مدیون شهداهستیم وامنیت وآرامش خانواده هایمان راوامدارایثارآنهاهستیم😔 من هم بهترین نوع ازدنیا رفتن یعنی شهادت راازخدای مهربان مسئلت دارم🤲
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    11 25
    خواهر عزیز من بجای اون نا مسلمون از شما عذر خاهی میکنم شما بدل نگیرید از روی نفهمی حرفی زده این باعث کم شدن اجر شما و همسرنان نمیشود التماس دعا
  • .. IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    30 9
    مدیر سایت خیلییییی بی شعوری که فقط نظر هایی که به نفع دولته رو می گذاری...اگه حرئت داری و کشورتو مردمشو دوست داری نظر منو بذار😐😑
  • .. IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    22 12
    مدیر سایت خیلییییی بی شعوری که فقط نظر هایی که به نفع دولته رو می گذاری...اگه حرئت داری و کشورتو مردمشو دوست داری نظر منو بذار😐😑
    • حسن IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      2 8
      کشور مخالف و موافق داره هر دوشونم حق دارند ولی شهدایی ک با رشادت خودشون جلوی صدام ملعون و استکبار ایستادند و با لب تشنه توگرمای شدید تو بیابونا جون دادند برای هر حزب و سلیقه ای قابل احترامه مشکلات هیچ ربطی ب شهدا نداره من حتی به شهدای زمان شاه احترام قائلم چون فرزندان سرزمینم هستند و جونشونو برای خاکم دادند
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      5 8
      چیه ؟ دوست داری از مریم رجوی بنویسه که فاحشه مسعود بود یا از مسعود که بنیانگذار جهاد نکاح برای خودش بود. گمسو برو توالتهای البانی رو بشور توله جهاد نکاحی مسعود رجوی.. ما پای انقلابمون و شهدامون هستیم. ۴۳ ساله وایسادیم .بازم وایمیسیم شما هم جرات داری بیا انقلاب کن . نداری هری ... تو مجازی عوعو نکن
  • ++989369659061 IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    15 15
    چرا جرأت نمی کنید ؟ چون خود را در مقام پاسخگوئی نمی بینید ؟ یا پاسخ مناسبی برای سوالات متعدد افکار عموم ندارید ؟
  • بنده خدا IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    26 9
    اولا درود به این شهید مدافع حرم وخانواده عزیزش یک سوال از کارمندان چرا 70درصد از کارمندان با سهمیه امدن روی کار ی که شایستگیشو واقعا بعضیشون ندارند ایا نباید مردمهای عام که رتبه های برتر کشور هستن بد گمان به سهمیه بی عدالتی باشیم چگونه جواب خدا را میتون بدهن این قانون گذارن
    • علی IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      4 9
      من فرزند شهید هستم بدون استفاده از سهمیه دارای دکتری مهندسی از دانشگاه شریف هستم برادرم بدون استفاده از سهمیه رتبه 12 کنکور سراسری شد الان هم پزشک حاذق و معروفی است. جراح قلبه بعد لطفا قوانین مطالعه کن 70 درصد سهمیه به چه مستندی اشاره کردید.
    • ایرانی IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      1 1
      علی اگه راست میگی یه شماره تلفن و آدرس بزار ازخودت و داداش
  • محمد IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    13 20
    شهید خرمی واقعا انسان متواضع و با جراتی بود و ما عمرا حالا حالا بتوانیم به ایشان برسیم
  • آرش IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    32 7
    برایم بسیار عجیب است با این همه امتیاز منفی در نظرات چرا هیچ یک از نظرات انتقادی را انتشار ندادید؟!!! شاید آنها هم دلایل خود را داشته باشند؟ این‌گونه سانسورهاباعث از دست رفتن مخاطبان واقعی شما می‌شود.
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    4 8
    خدابیامرز حاج قاسم سلیمانی انسان حقیقت روحت شاد
  • اکبر IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    1 8
    سلام و درود خدا بر شهیدان همیشه در تاریخ اینگونه بوده. حضرت علی اولین فردی بود که بحق بود و مردم قدرنشناسی کردند شهیدان ما هم اینگونه هستند. ولی ما برای مردم زندگی نمی کنیم برای خدا زندگی میکنیم. و خداوند است که باید قضاوت کند نه مردم. و اینها امتحان الهی است. توکلتان بر خدا.
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    5 2
    علت این ماجرا را باید از بی دینان دین نما که در جایگاه رئیس و مدیر ومسئول و ... به جای خدمت وعدالت وشرافت راه خیانت وبی غیرتی ودروغ ودزدی را برگزیدند تا فرزندان وایل وتبار حرامزاده شان متفاوت با ملتی که انقلاب کرد تا نامردی و بی شرمی ووابستگی و بی دینی ووطن فروشی را نابود کندواز چاله درآید نه اینکه به چاه خود ساخته بیافتد.پرسید.
  • ط... IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    2 9
    نظرات افرادمنفی فقط فحش وناسزاهست برای همین نمی شودمنتشرکردبعضیا اصلاطبق ذات دوست دارندناموسشان شوهرآمریکایی واروپایی داشته باشن وگرنه دامادمحمدرضاپهلوی که خدارحمتش کندهم مدافعان حرم وشهیدسلیمانی راتکریم واحترام می کردبی وطن چه ازحب وطن می داند.این کشورراازهمشهری بخاطراخبارشان ممنونم
  • تقی IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    3 8
    سلام .دخترم اون فرد اگر درک عمیقی از جنگ داشت این حرف رو نمی زد .شما خانواده شهدا چشم و چراغ این مملکت هستین و ما بسیجیان و مدافعین از اسلام همیشه پشتیبان شما بزرگواران هستیم.اگر شهید شما و حاج قاسم نگذاشت اب در دل ما تکون بخوره می بایست در مرز ها و داخل مملکت با داعش می جنگیدیم پس صبور باش و گوش به حرف سید علی بدهیم و پشتیبان ولایت باشیم
  • جمونگ IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    3 8
    فقط حیف به این جوانان عزیز که شهید شدند که برخی مزدوران داخلی و مسوولین بی کفایت در آرامش و مشغول یاوه گویی و دزدی بشوند. ایران و جهان مدیون این شهدا هستند. اگر اینها نبودند ناموس منفی دهندگان الان توسط داعش دست به دست میشدند و به داعش میگفتند آقا دایی
  • بنده خدا IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    4 2
    سلام. خدمت این خانم محترم عرض کنم که داداش من از سال 1367مفقود جنگ تحمیلی میباشد. کنایه و نیش های زیادی از غریبه و آشنا و فامیل شنیدیم .به نظر شما چه کسانی آبروی شهدا را میبرند؟کسایی که هر وقت گیر افتادند حرف از اسیری زینب و شهادت حسین و شهدای جنگ و مدافع حرم میزنند ما نباید از مردم دلخور باشیم که چرا حرف میزنند باید از آنهاییکه شهدا را سپر مقام و پول و ثروتشان قرار میدهند دلخور باشیم .از آنهاییکه مردم را فقط موقع جنگ و انتخابات میخواهند و در بقیه مواقع مردم ارزشی برای آنها ندارند و خودشان ...........
  • ایرانی IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    3 4
    خواهر من به سهم خودم صمیمانه عذر خواهی میکنم ولی چشم آقای قاضی زاده هاشمی ریاست بنیاد شهید و دولتمردان روشن متاسفم
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    8 2
    معلومه که اکثرمردم دلشون نمی خواهد ما درگیر جنگ سوریه و ... باشیم خوبه با صحبت های این خانم مسئولین بفهمند مردم چقدر بابت جنگ تو سوریه ناراضی و ناراحت هستن
  • فقط الله IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    3 5
    خطابم به تمامی دوستانی است که به هم توهین میکنند . فرزندان پدران برادران ما که در جبهه شرکت کردند و شهید شدند و خانوادهای آنان عزادار شدند و از ایران دفاع کردند بدون اطلاع از امتیازات متعلقه رفتند الان که دوستان مدعی کمک بنیاد شهید هستند به وجدان خودشون جواب بدن اگر جنگی در ایران شروع بشه جرات جنگیدن جلوی دشمن و ترک خانواده خود را دارند.
    • فاطمه IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      3 3
      سلام و درود بر همه ی شهدای اسلام و سلام و درود بر همه ی شهدای خلقت الهی از حضرت هابیل تا اکنون ...هیچ شهید و مجاهدی برای غیر خدا مجاهدت نکرده و سرش را نداده ، فقط امر و عشق الهی و نجات مستضعفین و مظلومین و ضعفا را در کوله بار انسانیت خود دیده... و هرگز جز اجر خداوندی هم برایش متصور نیست ، اما جاهلان و زبان درازانی که ما خانواده ها را آزار می‌دهند، این قدرت را از همان صبر الهی خانواده ها بدست آوردن، عزیزان اینهم مجاهدت ماست تا نیش زبان از منحرفین بشنویم و اجر و پاداش مضاعف ببریم ، انشاءالله، باید هدایت خودمان و همه را از خداوند طلب کنیم
    • نصری IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      5 1
      احسنت دو کلمه حرف حساب در امد
  • اریایی IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    2 0
    من به هر کسی که در راه وطن و ناموس ایثار و فداکاری کرده افتخار میکنم و برای خانواده هایشان ارزوی موفقیت و سربلندی دارم. شهدا و ایثارگران حق بزرگی گردن همه ما دارند،چه قبول کنیم چه قبول نکنیم.آنها برای یک نفر و یا خانواده خودشون تنها و یا بخاطر حزب و جناح خاصی نرفتند،بلکه افق دید آنها،امنیت و اسایش همه مردم ایران زمین بود؛چه موافق انقلاب چه مخالف انقلاب، چه با حجاب چه بی حجاب،و این نشان از آزادمردی و بزرگی آنها دارد.در هر دین و آیینی و در هر کشوری، فداکاری برای وطن و ناموس،با ارزش و قابل ستایش است.حالا ممکن است عده ای از هموطنان به دلیل اطلاعات ناقص و یا به دلیل تفاوت جریان فکری،برداشت درست و منطقی از این موضوع نداشته باشند،ما اول :باید دانیم که هموطنیم و دوم: نباید تفرقه و اختلاف افکنی کنیم،سوم:سعی کنیم به هم احترام بگذاریم و از منش ایرانی بودنمان دور نشویم و از الفاظ بد و سخیف و بی پایه و اساس استفاده نکنیم. شهدا شمع محفل بشریتند.
  • مهدی IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    باسلام ودرود خدمت خانواده محترم شهداو تمامی دوستان هرکسی نظری داره ولی خوب باید مد نظر داشته باشیم که انسان بودن درمقام عمل دوراز دسترس نیست واین روشهدای عزیزمون نشون دادنداگر کسی ظلم وستم وتجاوز ببینه ودردش نگیره بااااید به درون خودش مراجعه کنه باخودش خلوت کنه حداقل اگه اعتقاد به انسانیت نداشته باشیم بی ادبانه هم رفتارنکنیم البته درک وهضم بعضی چیزها,,,,