همشهری آنلاین: حزب حاکم دموکرات به نخست‌وزیری یانز یانزا در انتخابات پارلمانی اسلوونی نتوانست پیروزی را که مد نظرش بود، به دست آورد.

روزنامه سوییسی «نویه سوریشر سایتونگ» امروز گزارش داد، بر اساس نتایج نهایی که تا آخرین ساعات یکشنبه شب منتشر شد، بنا به اعلام کمیسیون انتخابات اسلوونی، 29.2 رای‌دهندگان به این حزب رای دادند.

پیروز این انتخابات، سوسیال دموکرات‌ها با کسب 30.6 درصد آرا هستند. بورو پاهور (Borut Pahor)، رییس جوان این حزب ظرف چهار سال گذشته رهبران مخالف را گرد هم آورده و دوره حکومت لیبرال دموکرات‌ها را به پایان رسانده است. این جناح در سال گذشته دچار شکاف شد. بر اساس نتایج، حزب لیبرال چپی زارس در روز یکشنبه 9.4 درصد آرا را کسب کرده و حزب لیبرال دموکرات تبار هم حدود پنج درصد آرا را از آن خود کرد. یانزا شکست خود را همان شب گذشته پذیرفت.

در صورتی که نتایج جاری، نهایی شود، تشکیل دولت برای مخالفان ساده خواهد بود. جبهه احزاب میانه و چپگرا در مقایسه با چهار سال گذشته به وضوح از حمایت بیشتری برخوردار است. پیش از انتخابات هم کارشناسان مسایل داخلی اسلوونی چنین نتایجی را پیش‌بینی کرده بودند. سبک حکومت‌داری استبدادگونه یانزا موجب تعمیق شکاف اجتماعی شده و جو سیاست داخلی را به سوی کینه‌توزی پیش برده بود. [آغاز انتخابات در اسلوونی]

کد خبر 63994

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز