درحالی اخیرا گمرک خبر از پس فرستادن نخل‌های صادراتی داد که هیچ اشاره‌ای به مجوزهای جعلی قرنطینه این محموله نشده بود.

محموله نخل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، در روزهای گذشته خبر مرجوع شدن محموله نخل‌های صادراتی ایران به کشور قطر حاشیه ساز شد.

این درحالی است که اساسا بعد از کنش‌های اجتماعی درخصوص صادرات این محموله، مقامات گمرک ایران بدون اشاره به جزئیات بیشتر ضمن تایید صادرات خبر بازگشت این محموله به کشور را رسانه‌ای کردند.

حالا اما مقامات وزارت جهاد کشاورزی نکات جدید و پشت پرده‌های تازه از علت برگشت خوردن این محموله را افشا کرده‌اند. نکته مهمی که به هیچ عنوان در اطلاع رسانی خاص گمرکی‌ها دیده نشد.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور در نشست خبری که ظهر دیروز برگزار شد در خصوص نخل‌هایی که اخیرا از قطر به ایران عودت داده شده است، گفت: بررسی‌های انجام شده نشان داد که در گواهی‌های بهداشت این نخل‌ها دست برده شده است. یعنی یا گواهی‌های بهداشت برای آن محصولات نبوده یا تغییراتی بر روی آن اعمال شده است.

مهدی قائمیان ادامه داد: در حقیقت گواهی بهداشت نخل‌های صادر شده جعلی است و آن چیزی نیست که ما برای نخل‌ها صادر کردیم. قطعا پیگیری‌های حقوقی در این زمینه را دنبال خواهیم کرد.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: گواهی بهداشتی که همکاران ما در سازمان جهادکشاورزی بوشهر صادر کرده‌اند با چیزی که قطر برای ما ارسال کرده، متفاوت است. یعنی بعد از صدور گواهی بهداشت گیاهی یک نفر در آن تغییراتی اعمال کرده و تحویل کشور قطر داده است.

قائمیان گفت: این نخل‌ها که حدود ۴۰۰ اصله بوده به مرز خروجی بازگشته است و فاقد اسناد و مشخصات هستند.

وی تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات در این زمینه مدعی است. زیرا علاوه بر عودت این نخل‌ها از قطر، بحث اعاده حیثیت کشور ما هم مطرح است. گواهی بهداشت گیاهی یک سند دولتی است و کسی که در آن دست برده باید مشخص شود و مجازات لازم هم برای آن تعیین شود.

کد خبر 639882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    این دست بردن در گواهی ها کاملا نشانه یک توطئه برای زیر سوال بردن کیفیت اجناس صادراتی کشور است و رد پای دشمن در آن دیده می شود. حتما سریع بررسی و با خاطیان بشدت برخورد شود.