بررسی همشهری از بازار سفرهای داخلی مشخص کرد هزینه سفر ایرانی‌ها با رشد تصاعدی مواجه شده و فقط برای ۲ روز پایان هفته به بیش از ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

گردشگري

همشهری - محمد باریکانی: همزمان با تشدید تحریم‌ها و بسته شدن مرزها به روی گردشگران خارجی در دوران کرونا توجه دولت‌های گذشته و فعلی ایران به موضوع سفرهای داخلی معطوف شده و متولیان گردشگری در دولت معتقدند حالا که کووید- ۱۹ در ایران اندکی فروکش کرده و واکسیناسیون مردمی به بیش از ۱۰۰ میلیون دوز رسیده است، با کاهش محدودیت‌های سفر و تقاضای مردم برای سفر، بهترین زمان برای تقویت سفرهای داخلی است.

متولیان گردشگری در دولت چه در دولت قبل و چه اکنون اما در ترویج سفرهای داخلی یک نکته را فراموش کرده‌اند. وضعیت اقتصادی مردم چندان مطلوب نیست و فعالان صنعت گردشگری در بخش خصوصی و مراجع آماری کشور همچون مرکز آمار ایران بارها تذکر داده‌اند که به‌دلیل وضعیت اقتصادی نه چندان مناسب مردم، سفر در داخل کشور نیز به‌تدریج در حال حذف از برنامه خانوارهای ایرانی است.

افزایش قیمت حمل‌ونقل و اقامت اما تأثیر خود را بر بسته‌های گردشگری نیز گذاشته است. با این حال مردم علاقه‌مند به سفر تصور می‌کنند در سفرهای انفرادی هزینه‌های جاری آنها کاهش می‌یابد و بهتر است به جای استفاده از تور با خودروی شخصی یا خرید شخصی بلیت‌پرواز و حمل‌ونقل اقدام به کاهش هزینه‌های سفر کنند.

روزنامه همشهری به همین بهانه سری به جزیره کیش که مهم‌ترین مقصد گردشگری ایرانی‌ها در این فصل از سال است زده تا مشخص شود هزینه سفرهای داخلی آن هم در فصلی که فصل رکود گردشگری در کشور و فصل توجه به مقاصد گرمتر و بیابانی نظیر جزایر جنوبی یا نقاط بیابانی‌تر ایران است، چه اندازه افزایش یافته است؟

جزیره کیش همواره مورد توجه ایرانی‌ها در فصل پاییز و زمستان و حتی تعطیلات نوروز است. اما حال و هوای سفر به این جزیره در فصل رکود گردشگری کشور چگونه است؟ هزینه سفر به کیش چه اندازه افزایش یافته و گردشگرانی که حالا و در فصل رکود گردشگری (زمستان) به این جزیره سفر می‌کنند با چه هزینه‌های سنگینی مواجه می‌شوند؟

بلیت پرواز به کیش در ایرلاین‌های مختلف برای آخر هفته یعنی چهارشنبه تا جمعه با افزایش قیمت حدود ۳۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود یعنی اگر روزهای یکشنبه هزینه پرواز رفت و برگشت به کیش ۸۰۰ هزار تا ۸۵۰ هزار تومان قیمت بخورد، در پایان هفته این رقم به یک میلیون تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد.

یعنی یک خانواده ۴ نفری اگر تصمیم به سفر به جزیره جنوبی ایران برای یک سفر ۳ روزه آخر هفته داشته باشد مبلغی حدود ۵ میلیون تومان باید برای رسیدن به جزیره هزینه کند.
خب تا اینجای کار یک خانواده ایرانی تنها برای رسیدن به جزیره از مسیر هوایی و فرودگاه تا فرودگاه باید ۵ میلیون تومان کنار بگذارد. از فرودگاه تا هتل محل اقامت نیز ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان هزینه حمل‌ونقل در جزیره است که این مبلغ از طریق دستگاه کارتخوان رانندگان تاکسی جزیره پرداخت می‌شود.

حالا نوبت پرداخت هزینه اقامت است. اقامت از روز چهارشنبه تا روز جمعه در هتل‌های جزیره در کمترین حالت برای یک خانواده از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان برای یک شب هزینه دارد و بدین‌ترتیب در کمترین حالت یک خانواده ایرانی برای شب‌مانی در جزیره به‌مدت ۲ شب آن هم برای گذراندن آخر هفته باید از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای یک هتل ۳ ستاره تا ۱۰ میلیون تومان برای یک هتل ۵ ستاره هزینه اقامت پرداخت کند.

بدین‌ترتیب در گام نخست، رسیدن به جزیره کیش و رفتن از فرودگاه تا هتل محل اقامت و گرفتن اتاق‌ها برای ۲ شب اقامت تا اینجای کار برای یک خانواده ۴ نفری بین ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا حدود ۱۲ میلیون تومان هزینه دارد.

حالا سری به تفریحات و استفاده از امکانات جزیره بزنیم تا مشخص شود سرنوشت مالی یک گردشگر داخلی در کیش به کجا می‌رسد؟ استفاده از پارک آبی جزیره با افزایش بیش از صددرصدی نسبت به ماه‌های گذشته برای هر فرد ۵۸۰ هزار تومان قیمت خورده است. اجاره یک قایق موتوری برای چرخیدن روی آب برای ۲۰ دقیقه ۳۵۰ هزار تومان قیمت دارد. توجه کنید این رقم فقط برای چرخیدن روی آب است و رفتن به نقاطی که بتوانید به ماهی‌ها غذا بدهید یا مرجان‌های رنگی داخل آب را ببینید با قایق‌های سرگردانی که پیشنهاد ۲۵۰ هزار تومانی برای چرخیدن روی سطح آب آن هم برای ۱۰ دقیقه را می‌دهند تا ۵۰۰ هزار تومان هم هزینه دارد. استفاده از امکانات تفریحی داخل سافاری پارک جزیره نیز از حدود ۶۰ هزار تومان برای نیم ساعت شترسواری تا ۵۰۰ هزار تومان استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی برای هر گردشگر هزینه دارد. اگر بخواهید از رستوران‌ها و کافه‌های داخل جزیره هم استفاده کنید حتما بدانید که باید از حدود ۶۰۰ هزار تومان برای صرف قهوه و کیک یک خانواده ۴ نفری تا پرداخت بیش از یک میلیون تومان برای سرو غذا در رستوران‌های جزیره برای همین خانواده هزینه کنید.

اجاره هر ساعت موتور برقی با توجه به مسیرهای ۲۵ تا ۳۵ هزار تومانی تاکسی‌های جزیره برای تردد داخل جزیره ساعتی ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارند. اگر هم بخواهید یک خودرو برای تردد در جزیره برای ۲۴ ساعت اجاره کنید در کمترین حالت ۶۰۰ هزار تومان باید به مراکز اجاره خودرو پرداخت کنید.

بدین‌ترتیب در محاسبه نرخ سفر به کیش برای پایان هفته آن هم با حذف بسیاری از خدمات تفریحی و گردشگری جزیره از بسته سفر، یک خانواده ۴ نفری که بخواهد از روز چهارشنبه تا پایان روز جمعه به کیش سفر کند در کمترین حالت باید ۱۰ میلیون تومان هزینه کند. ۱۰ میلیون تومان برای ۲ روز سفر آن هم در فصلی که ایران در زمان اوج سفرها همچون نوروز و تعطیلات طولانی دیگر نیست.

شاید تصور کنید که در فصل گردشگری جنوب چنین نرخ‌هایی چندان هم گران نیست. پس اجازه دهید سری به کاشان در فاصله ۳ساعتی تهران بزنیم. یک خانواده ۴ نفری برای رسیدن به کاشان با اتوبوس در کمترین حالت باید ۲۰۰ هزار تومان هزینه کند. هزینه اقامت در یک اقامتگاه بومگردی نیز برای یک اتاق ۴ تخته در سفرهای آخر هفته ۹۵۰ هزار تومان و در روزهای کاری هفته ۶۵۰ هزار تومان قیمت دارد. تا اینجای کار رسیدن به کاشان برای یک خانواده ۴ نفری و اطمینان از اقامت بیش از یک میلیون تومان هزینه دربرداشته است. هر وعده غذا نیز به‌طور میانگین قیمتی حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد. گشت‌وگذار در شهر و خرید بلیت اماکن و سایت‌های گردشگری کاشان نیز رقمی نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان قیمت می‌خورد و بدین‌ترتیب هزینه رسیدن به کاشان آن هم زمینی و اقامت و صرف غذا برای ۲ روز بدون احتساب قیمت خرید مایحتاج و سوغات حدود ۵ میلیون تومان هزینه دارد.

اگر فکر می‌کنید سفر به مشهد در همین زمان کمتر از سفر به کاشان هزینه دارد سخت در اشتباهید. بلیت پرواز به مشهد ۵۰۰ هزار تومان تا بیش از ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد. یعنی یک خانواده ۴ نفری عازم مشهد در همان بدو ورود به فرودگاه مشهد مبلغی معادل ۲ میلیون تومان تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه پرواز داده است. میانگین مبلغ اقامت در مشهد نیز برای هتل‌ها با ستاره‌های مختلف از حدود یک میلیون تومان تا نزدیک به ۳ میلیون تومان قیمت خورده است.یعنی یک خانواده ۴ نفری برای رسیدن به مشهد تا لحظه دریافت اتاق هتل ۳/۵ تا ۶/۵ میلیون تومان هزینه کرده است. این هزینه‌ها جدای از احتساب مبالغی است که یک خانواده برای ۲ روز سفر آخر هفته‌ای به مشهد و بازدید از جاذبه‌های زیارتی ، تاریخی و تفریحی این شهر باید بر قیمت تمام‌شده سفر داخلی خود اضافه کند. بنابراین در یک محاسبه سطحی می‌توان گفت نرخ سفر به مشهد با نرخ تمام‌شده سفر به کیش فاصله چندانی ندارد.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تأکید دولت و رئیس‌جمهوری تمرکز ویژه‌ای بر توسعه گردشگری داخلی در کشور دارد. وزیر میراث‌فرهنگی و معاون گردشگری کشور بارها درخصوص گردش مالی بالای سفرهای داخلی به جای جذب گردشگران خارجی سخن گفته‌اند و بر توسعه و ترویج سفرهای داخلی در کشور تأکید کرده‌اند. در این شرایط اما به‌نظر می‌رسد هزینه‌های سرسام‌آور سفرهای داخلی با افزایش تورم و بالارفتن هزینه خدمات در بخش‌های ضروری‌تر خانوار ایرانی به حذف سفر از برنامه خانواده‌ها منجر شده است. مرکز آمار ایران چندی پیش اعلام کرده بود که بیش از ۴۰ درصد از کارمندان دولت اصلا سفر نرفته‌اند و بسیاری از مردم نیز سفر را از سبد نیازهای خود حذف کرده‌اند. بدین‌ترتیب به‌نظر می‌رسد در شرایطی که سفر در ایران لاکچری‌تر و دوباره تبدیل به یک کالای لوکس شده است، بهتر است وزارت میراث‌فرهنگی با مدیریت هزینه خدمات سفر به برقراری عدالت سفر اقدام کند و امکان سفر برای اقشار کمتر برخوردار جامعه ایرانی را فراهم کند تا با این اقدام رونق به گردشگری داخلی کشور بازگردد و حجم بیشتری از ایرانی‌ها قادر به انجام سفرهای داخلی حداقل برای یک‌بار در سال شوند.

کد خبر 639840

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    42 8
    مگه اصلا ایرانی آدمه که بخواد بره سفر
    • رضا IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      10 26
      همه ادم هستن به غیر از شما که به کل ایران توهین میکنی
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      22 1
      بالاخره کرونایی گفتن افزایش دلاری گفتن و جبران ضرر ی گفتن. حالا هی شما به کسایی که حقوق نجومی میگیرن گیر بدید. اگه همین حقوق رو بهش ندهندچه جوری میخواد بره مسافرت. حالا ماکه عادت کردیم یکجا ثابت باشیم.
    • مهرزاد IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      3 20
      با یه مغز چرکی داری به ایرانیا توهین میکنی؟
    • مهدی IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      4 0
      آقا رضا به تعداد لایک و دیسلایک عنایت بفرما!!!!!!!!!!
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    32 1
    مگه آخر هفته ها سفر میروند؟ سفر فقط سالی یک دفعه اونم تا شهرستان خودمون برسونه یا علی
  • بهزاد IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    32 3
    نفس شما ازجای گرم درمیاد دوازده میلیون تومان حقوق چهارماه من بازنشسته فلک زده است ما درخواب هم مسافرت را نمی بینیم خداوند برای مسبب این وضعیت نسازد .
  • FR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    12 6
    نیازی به این ضرب و تقسیم ها نیست همه اگاه هستند باید شاهد همو طنان باشید که در همین اطراف ایران با چه افتخاری هزینه های هنگفت رو پرداخت و در بازگشت به ایران برای همه تعریف می کنند و بسیار هم خوشحال هستند ولی برای داخل ایران قضیه متفاوت می شود باید همه مخارج تقریبا مجانی باشد !!!عجب مو جوداتی هستیم!!!!
  • ایرانی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    16 0
    خواستیم بریم شیراز ایران ایر و ماهان بلیط یک طرفشون یک میلیون و چهارصد و خورده ای بود یعنی رفت و برگشت برای یک نفر میشه حدودا سه میلیون حالا هتل و خوراک که بماند بعد قیمت تورهای زمینی ترکیه و ارمنستان دیدم همین قیمت درمیومد ترجیح دادم برم خارج از کشور زمینی
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    14 2
    ایرانی که نباید سفر برود و تفریح کند!!!!!
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    9 0
    ما همگی اهل خونه کار می کنیم از خیلی خوراکی ها چشم پوشی می کنیم چیزی نمی خریم که سر ماه بتوانیم اجاره خونه را بدهیم خیلی از ما مردم ایران زندگی نمی کنیم مثل کسی که کشتیش شکسته شنا می کنیم که غرق نشیم فقط زنده بمونیم
  • صالح IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    2 1
    سفر سفر ما نون نداریم بخوریم مرد حسابی چی میگی واسه خودت تا سر کوچه هم نمیشه با این اوصاف رفت
  • مــه‍ـــدــی IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    1 3
    من هرسال زمستون برج ده میرم جنوب ، من با سواری شخصی و با درنظر گرفتن سفر شش روزه همش هشت تومن درنظر گرفتم شما واسه خودتون بریدین و دوختین ، مردم رو نترسونین
  • ایران IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    2 0
    مگه دلتون درد می‌کنه صدا مردم رو در میارید،
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    2 0
    مگه بیکاری صدامردم رو در میارید
  • B IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    3 3
    اهان یعنی هزینه ی مشهد رفتن با کیش برابری میکنه .!حتما مشهدو ولش کیشو عشقه!!!نامحسوس به ملت خط ندین لطفا ....کی گفته هزینه هاش برابری میکنه ..مشهد خونه اجاره ای با قیمت پایین فت و فراوونه ..کسی که مشهد میره بیشتر برا زیارت میره که مفت و مجانیه الحمدلله.. میمونه هزینه ی خورد و خوراک که از کیش خیلی هزینه هاش پایینتره....کیش و قشم هر تکونی میخوای بخوری از کمر قیچی ت میکنن