اولین پرواز «اف-۵ ئی تایگر» در سال ۱۹۷۲ انجام شد و در همین سال صادرات این هواپیما به متحدان آمریکا آغاز شد. یک مدل مخصوص شناسایی از این هواپیما با نام «آراف-۵ تایگرآی» هم توسط نورتروپ تولید شد. ایران از کشورهایی بود که از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۵ تعداد زیادی از مدل‌های مختلف جنگنده اف-۵ را خریداری کرد.

هواپیمای جنگنده نورثروپ اف-۵ تایگر۲ ایران

به گزارش همشهری آنلاین، نیروی هوایی ارتش  ۱۴۰ فروند اف ۵ تایگر ۲  تا سال ۱۳۵۵ از آمریکا خریداری کرده بود. که پس از جنگ ایران و عراق تعداد زیادی از آن‌ها مستهلک شدند. امروزه در نیروی هوایی ایران ۸۵  فروند اف ۵ ئی و اف ۵ اف عملیاتی هستند.

شرکت نورثروپ در مجموع ۸۴۷ فروند از نسل اول جنگنده‌های اف ۵ (ای، بی و سی) و ۱۳۹۹ فروند از نسل دوم (دی و ئی) را تولید کرد. تعدادی از این هواپیماها هنوز در ارتش‌های مختلف دنیا در حال فعالیت هستند و حتی ارتش آمریکا هم به عنوان یک هواپیمایی آموزشی و تمرینی از آن‌ها استفاده می‌کند. اف-۵ همچنین پایه‌ای برای طراحی تعداد دیگری از جنگنده‌های شرکت نورتروپ شد.

آشنایی با نورثروپ اف-۵ تایگر۲ ایران

پیشینه

نورثروپ اف-۵ یک هواپیمای جنگنده سبک مافوق صوت نسل سوم آمریکایی تولید شرکت نورثروپ است. اولین مدل این هواپیما با نام نورثروپ اف-۵ ای فریدم فایتر در سال ۱۹۵۹ اولین پرواز خود را انجام داد و از سال ۱۹۶۲ وارد نیروهای مسلح ایالات متحده شد. مدل‌های بی، سی، دی و ئی این هواپیما هم در سال‌های بعد ساخته شدند که مدل‌های دی و ئی به جای «فریدم فایتر» (جنگجوی آزادی) از نام «تایگر» (ببر) استفاده می‌کردند. جنگنده نورثروپ وای‌اف-۱۷ که سپس به جنگنده اف-۱۸ هورنت ارتقا پیدا کرد بر اساس اف-۵ ساخته شد. یک مدل پیشرفته از اف-۵ هم با عنوان اف-۲۰ تایگرشارک به عنوان رقیبی ارزان‌قیمت برای جنگنده‌هایی همچون اف-۱۶ ساخته شد اما هیچ خریداری پیدا نکرد.

بکارگیری در ایران

این هواپیما، بیشتر برای منظورهای تمرینی معلم خلبان و دانشجو به وجود آمده بود که سال‌ها نیز در این نقش باقی‌مانده و خدمت نمود. همچنین، هدف دیگر طراحی این هواپیما، طراحی شکاری جنگنده‌ای با نقش برتری هوایی بود که در مقابل هواپیماهای تازه تولید شده میگ-۲۱ که مشکلاتی را برای بعضی از کشورها ایجاد می‌نمودند، مقاومت نموده و آنان را به خوبی از صحنهٔ نبرد به در کند.

این جنگنده به دلیل وزن فوق‌العاده سبکش، توانایی بسیاری در انجام مانورهای هوایی دارد و به دلیل طراحی ویژه‌اش، هزینهٔ به پرواز درآوردن این جنگنده تقریباً برابر با یک‌سوم هزینهٔ وارد عمل کردن یک جنگندهٔ اف/ای-۱۸ هورنت است.

اف ۵ ئی گونه‌ای بسیار بهبودیافته‌تر و قدرتمندتر است که بعدها طراحی و به کشورهای مختلفی از جمله ایران عرضه شد و این هواپیما، هم‌اکنون نیز در نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران مشغول به خدمت بوده و در طی سال‌های جنگ تحمیلی استفاده‌های گسترده‌ای از آن به عمل آمد. این جنگنده از دو موتور توربوجت جنرال الکتریک J-۸۵ با قدرت ۴٬۰۸۰ پوند تراست استاتیک بهره می‌جوید که این میزان کشش، در نمونهٔ Tiger II افزایش یافته‌است.

حداکثر سرعت این هواپیما حدود ۱٫۴ ماخ یا سرعت صوت بوده و دارای سرعت گشت‌زنی و کروزی معادل ۰٫۹۷ ماخ می‌باشد. همچنین، حداکثر برد این جنگنده حدود ۹۰۰ کیلومتر می‌باشد که این مقدار نیز با افزایش یا کاهش تسلیحات لود شده تغییر می‌یابد. طول این هواپیما حدود ۱۵ متر و فاصلهٔ دو سر بال آن نیز ۵٫۷ متر می‌باشد. این هواپیما در هنگام برخاست قادر است حداکثر وزنی معادل ۹٬۳۰۰ کیلوگرم را با خود به پرواز درآورده و حمل کند. همچنین این هواپیما می‌تواند تعداد ۲ موشک حرارتی کوتاه برد سایدوایندر AIM-۹ را در در دو نوک بال حمل کند در حالی که پنج مقر تسلیحاتی دیگر نیز در زیر بال‌ها و بدنه وجود دارد که انواع بمب‌های خوشه‌ای، موشک‌های هوا به هوای اضافی، تانک‌های بنزین و راکت‌های هدایت نشده می‌تواند در این پایلون‌ها لود یا نصب شود. همچنین این جنگنده، دارای قلاب مخصوص عملیات از روی ناو هواپیمابر نیز هست که امکاناتی گسترده‌تر به آن می‌بخشد.

آشنایی با نورثروپ اف-۵ تایگر۲ ایران

مشخصات

خدمه: ۱
طول: ۱۴٫۴۵ متر (۴۷ft ۴¾in)
ارتفاع: ۴٫۰۸ متر (۱۳ft ۴½in)
بال: مساحت ۱۷٫۲۸ متر مربع (۱۸۶ ft²)
وزن خالی: ۴٬۳۴۹ کیلوگرم (۹,۵۵۸lb)
وزن بارگیری: ۷٬۱۵۷ کیلوگرم (۱۵,۷۴۵lb)
بیشینه وزن برخاست: ۹٬۳۱۲ کیلوگرم (۲۰,۴۸۶lb)
پیشرانه: ۲× توربوجت J۸۵-GE-۲۱B
نیرو ی خشک: ۱۵٫۵ کیلونیوتن (۳,۵۰۰ lbf) هرکدام
نیرو با پس سوز ۲۲٫۲ کیلو نیوتن (۵,۰۰۰ lbf) هرکدام

آشنایی با نورثروپ اف-۵ تایگر۲ ایران
جنگنده نورثروپ اف-۵ تایگر۲ ایران

عملکرد

سرعت بیشینه: ۱٫۶ ماخ (۹۱۷kn, ۱,۰۶۰mph, ۱,۷۰۰ km/h)
برد: ۱٬۴۰۵ کیلومتر ()
برد ترابری: ۳٬۷۰۰ کیلومتر (۲,۰۱۰nmi,۲,۳۱۰mi)
سقف پروازی: ۱۵٬۸۰۰ متر (۵۱,۸۰۰ ft)
نرخ اوج‌گیری: ۱۷۵ متر بر ثانیه (۳۴,۴۰۰ ft/min)
نسبت بلندکردن به کشیدن: ۱۰

جنگ‌افزار

توپها: ۲×۲۰mm توپ M۳۹A۲ Revolver در دماغه
موشکها: قابلیت حمل چهار تیر موشک حرارتی ایم-۹ سایدوایندر یا چهار تیر موشک فعال راداری ایم-۱۲۰ آمرام و دو تیر موشک هوا به زمین ماوریک
بمب‌ها: قابلیت حمل دو تیر بمب سقوط آزاد ام‌کی۸۲

کد خبر 639819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    12 0
    نظرمان را اعلام کردیم و ارسال چرا پخش نمیسود
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    2 0
    کاش یه مقایسه هم انجام می‌دادید با داشته های کشور های همسایه مان
  • هادی IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    3 0
    اینا دیگه حیفن پهباد گزینه بهتریه
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      3 8
      ایران با استفاده از مهمات وموشکهای به روز شده توانایی f5 تایگررا به نحوی ارتقاع داده که قادر است با جنگنده های نسل 5 شانه به شانه رقابت وصلابت خود را به متخاسمین نشان دهد دیگر امروز دوران جنگ ایران وعراق نیست ایران با بکار گیری تجهزات به روز شده قدرت این جنگنده را نه متمم بلکه فراتر از مکمل ارتقاع داده وتمام نشان گرهای وهدایت خلبان را از انالوگ قدیمی خارج و به سیستم دیجیتالپیشرفته ارتقاع و تغییر داده است وباعث بهت وحیرت سازنگان را بر انگیخته است
  • راما IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    4 1
    خدا رحمت کنه رفتگان رو. یاد دندون مصنوعی های مادر بزرگم افتادم. یه 105 سالی عمر کرد. دندوناش صائیده شده بودم دیگه🙄🙄
  • محسن IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    3 1
    جت جنگنده نسل پنجم قاهر ۳۱۳ چی شد. نه ساله رونمایی شده ولی خبری از عملیاتی شدنش نیست .
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    4 2
    برای جابجایی در فرودگاه. خوبه حیف به پول که هزینه اینها کنند مثل موتور رکس است
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      1 4
      مردحسابی مگر هواپیمای باری هست. بیشترجنگندهها بروزرسانی شدندبه هرحال تواین موقعیت نداری بهترازهیچی هست. بالاخره چندتاموشک دورایستاکه میتونه شلیک کنه
  • رس IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    3 1
    به نظرم از روسیه سوخوبخرید که خلبانانمون امنیتشون بیشتروقدرت نیروی هوایی بره بالاتر
  • محمدرضا علیزاده IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    4 4
    پیشترفته ترین سلاحهای دنیا تا وقتی کسی از آنها استفاده نکنه یه قطعه آهن بیش نیست معنی این سخن رو با دیدن مستند Iranian crazy pailot متوجه میشوید.دشمنان ما بهتر ما رو میشناسند تا خودمان جای تاسفه.
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    6 2
    ناموسن دیگه این مطالب رو منتشر نکنید اخه کدوم کشور از این مدل استفاده میکنه این بخواد از جاش بلند بشه اف ۲۲دخلشو اورده یکی گفته بلاخره که میتونه دوتا موشک دور ایستا شلیک کنه خدا بگم چکارت کنه ترکیدم اخا مرد حسابی به کجا میخواد شلیک کنه مگه چهل سال پیشه کا بخواد به عراق حمله کنه تا اینا بخوان به خودشون بیان جنگنده های اسرائیلی از فاصله ۲۰کیلومتری زدن که اینارو .جنگنده نسل سوم میتونه درمقابل اف ۲۲یا اف ۳۵مقابله کنه به نظرت
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    6 0
    برای جنگهای امروزی این جنگنده اصلاکارایی ندارد.چوجنگ الکترونیک وپدافندهابسیارپیشرفت کردن.این جنگنده بیشترالان برای آموزش خلبان به دردبخورهست.
  • حامد IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    2 0
    آخه برادر من کدوم اف5 قابلیت حمل و شلیک ایم120امرام رو داره که شما ذکر کردید در تسلیحات.اصلا کدوم رادار و در کدوم مدل قابلیت شلیک و هدایت این موشکها در تایگر و حتی اف20 تایگرشارک رو دارند!!؟یا مثلا ذکر کردید قابلیت حمل تنها دو بمب ام کی82!!!که حداکثر لود رو عرض نمیکنم خدمتتون بلکه در لود متعارف( در فول لود قادر به حمل7بمب ام کی82 میباشد!!) هر اف5 با یک سنتر تانک قادر به حمل چهار بمب500پوندی ام کا82 با دو موشک ایم9حرارتی است ونهایتا اینکه هر اف5 قادر به حمل تنها دو موشک سایندویندر در نوک بالها میباشد نه چهار عدد.در مورد قابلیت شلیک ماوریک هم بحث هست که بگذریم.لطفا کمی بیشتر دقت کنید و اطلاعات درست بدید