دانشمندان هنوز نمی‌دانند سویه جدید «اومیکرون» تا چه حد خطرناک است، اما جهش‌های فراوانِ آن زنگ خطر را به صدا درآورده و امیدها را برای پشت سر گذاشتن همه‌گیری کرونا کاهش داده است.

کرونا در جهان

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: دنیا به هشدار روز جمعه‌ی سویه جدید کروناویروس که در آفریقای جنوبی شناسایی شده، واکنش نشان داد. به طوری که ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای سراسر جهان محدودیت‌های مسافرتی جدیدی وضع کردند، بازارهای مالی متزلزل شدند و تصورات درباره پایان یافتن همه‌گیری شروع به کمرنگ شدن کرد.

تنها دو روز بعد از آنکه جهان با واریانت جدید اومیکرون آشنا شد، سازمان جهانی بهداشت (WHO) رسما آن را «واریانتِ نگران‌کننده» نامید – این جدی‌ترین و اولین دسته‌بندی از زمان بروز سویه دلتا بود که یک سال قبل ظهور پیدا کرد. – این دسته‌بندی‌ نشان می‌دهد که این واریانت جهش‌هایی دارد که ممکن است آن را به مسری‌ترین و بدخیم‌ترین واریانت تبدیل سازد و یا واکسن‌ها و دیگر اقداماتِ پیشگیری‌کننده را کم‌اثر کند.

WHO بعد از یک جلسه اضطراری طی بیانیه‌ای هشدار داد که مشاهدات اولیه، حاکی از خطر ابتلا به عفونت مجدد با این واریانت در افرادی است که قبلا کووید۱۹ را داشته‌اند.

روز جمعه (دیروز) رژیم صهیونیستی، سنگاپور، چند کشور اروپایی به طور جداگانه و سپس اتحادیه اروپا به طور کلی، آمریکا و کانادا از اقدام بریتانیا پیروی کردند که پنجشنبه‌شب ورود مسافران خارجی که تازه در آفریقای جنوبی یا هر کشور همسایه‌ای بوده‌اند را موقتا ممنوع کرد.

طبق ممنوعیت‌های سفر در گذشته، کشورها به شهروندان و ساکنان دائمی خود اجازه می‌دهند که به خانه برگردند اگر تست منفی کرونا را همراه داشته باشند و بعد از ورود به کشور هم یک سری آزمایش‌های دیگر انجام دهند و و قرنطینه شوند.

دکتر فائوسی در یک مصاحبه گفت: این کار برای ما زمان می‌خرد. امکان ندارد که بتوانیم بیماری را بیرون از مرزهای کشور نگه داریم. اما سوال این است که می‌توان سرعت ورود آن را کند کرد؟

او گفت: شما نمی‌خواهد بگویید «نگران نباشید یا نگران خود باشید.» چون ما به سرعت در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم؛ اعداد و ارقام هنوز کوچک هستند، زمان دوبرابر شدنِ آمارها بسیار سریع است و شیب افزایش نسبتا شدید است.

دانشمندان حدود ۵۰ جهش (موتاسیون) در ژنومِ اومیکرون شناسایی کرده‌اند که آن را از واریانت‌های دیگر متمایز کرده است. بسیار بیشتر از همه گونه‌های قبلی. ازجمله بیش از ۳۰ جهش در پروتئین اسپایک یا سنبله که این ویروس برای چسبیدن به سلول‌های بدنِ میزبان از آن استفاده می‌کند.

(پروتئین سنبله شبیه خوشه یا سنبله‌ای است که از سطح ویروس خارج می‌شود. این پروتئین در نفوذ ویروس کرونا به سلول‌های میزبان و آغاز عفونت، نقش اصلی را بازی می‌کند.)

تغییرات در پروتئین اسپایک یا سنبله بسیار آزاردهنده است. چراکه آنتی‌بادی‌ها که با ویروس مبارزه می‌کنند - چه توسط ویروس ایجاد شده باشند و چه از طریق تزریق واکسن -، قبل از هرچیز، سنبله را مورد هدف قرار می‌دهند.

اما یک ویروس‌شناس برجسته ایتالیایی به نام «روبرتو بوریونی» در توییتر خود نوشت: «مردم نباید وحشت‌زده شوند. اساسا هیچ‌ چیز درباره این سویه جدید مشخص نیست.»

این ویروس علاوه بر آفریقای جنوبی، در تعداد انگشت‌شماری از مردم بوتسوانا، بلژیک، رژیم صهیونیستی و هنگ‌کنگ هم شناسایی شده اما تجربه واریانت‌های قبلی نشان می‌دهد که وقتی موارد اولیه ابتلا شناسایی می‌شوند، این یعنی موارد بیشتری کشف نشده است.

WHO گفته است: این واریانت با سرعت بیشتری در مقایسه با موج‌های قبلی در عفونت شناسایی شده و این نشان می‌دهد که ممکن است امکان رشد داشته باشد.

واکنش به اومیکرون به خصوص در اروپا بسیار سریع و تند بوده است. اروپا که یک بار دیگر مرکز همه‌گیری جهانی شده است؛ جایی که درگیری‌ها علیه واکسن و محدودیت‌های اجتماعی شدیدتر شده است.

کشورهایی که در حال حاضر بالاترین آمار جهانی ابتلا را نسبت به جمعیت خود دارند، همگی اروپایی هستند. آمار تعدادی از آنها حدود ۶ برابر آمار آمریکا است.

آفریقای جنوبی که آخرین موج کروناویروس در آن طی ماه جولای به اوج خود رسید، اخیرا آمار ابتلا را بسیار کمتر از میانگین جهانی گزارش داده است. اما هفته گذشته آمار این کشور در مقایسه با هفته قبلِ آن دوبرابر شد.

منبع: نیویورک‌تایمز/ The New York Times

کد خبر 639748

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    4 0
    از کرونا نمیریم از گرانی میمریم
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    4 0
    فکری بحال گرانی وافت ارزش پول ملی کنید
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 0
    ویروس دروغ از همه ویروس ها خطرناکتر است